Cenzury teologické
Cenzury teologické je název pro označení nějakého učení, týkajícího se náboženství, a to z hlediska víry a mravů.
Pozitivní teologické cenzury se udělují pravdám, negativní teologické cenzury omylům. Někteří autoři nazývají teologickými cenzurami pouze negativní.
Cenzury teologické pozitivní:
-
De fide divina (pravda víry, božské víry) je pravda zjevená Bohem.
-
De fide divina et catholica (pravda božské a katolické víry) je pravda zjevená Bohem a Církví dostatečně předložená k věření.
-
-
Dogma (článek víry) je pravda zjevená a od Církve k věření předložená ať již řádným
učitelským úřadem nebo slavnostním prohlášením.
-
Fidei proxima (pravda velmi blízká víře) - zjevená pravda, která dosud nebyla od Církve všem předložena k věření.
-
Theologice certa (pravda teologicky jistá) je teologický závěr vyvozený z podkladu víry pravdou filosoficky jistou.
-
Sententia libera (svobodné mínění) je domněnka, o které se mezi teologickými školami svobodně
disputuje.
-
Sententia tolerata (mínění trpěné) - mínění, které se dosud hájí, poněvadž Církev je nezavrhla.
-
Sententia communis vel fere communis (mínění společné nebo skoro společné) je to, které hájí všichni nebo skoro všichni teologové.
-
V morálce se užívá termínů: sententia probabilis, minus probabilis, aequiprobabilis, probabilior (mínění důvodné, méně důvodné, stejně důvodné, důvodnější) podle síly důkazů pro nejisté mínění.
-
Sententia tuta (mínění bezpečné), je-li příznivé Božímu zjevení nebo zákonu.
-
Sententia non tuta (mínění, které není bezpečné) se teoreticky nezavrhuje, ale vzhledem k okolnostem se nepřipouští do praxe.
Cenzury teologické negativní:
I. kategorie obsahuje označení pro nauky zavržené pro jejich předmět či obsah:
-
Blud (haeresis -
hereze) je učení zřejmě odporující článku víry, zastávané s tvrdošíjností.
-
Učení blízké bludu (haeresi proxima) - odporuje-li pravdě, která je všeobecně téměř s jistotou pokládána za zjevenou.
-
Bludem zavánějící (haeresim sapiens) - má-li ono učení více bludný než správný smysl.
-
Učení podezřelé z bludu (suspecta de haeresi) - není-li smysl učení sice s jistotou bludný, ale je víceméně bludný vzhledem k okolnostem.
-
Omyl ve víře (error in fide) - odporuje-li závěru teologicky jistému, předloženému jako náboženská pravda. Učení blízké omylu, podezřelé z omylu a zavánějící omylem je učení, které by mohlo být správné, ale ve skutečnosti se zdá, že obsahuje blud.
-
Učení opovážlivé (s. temeraria) odporuje bez dostatečného důvodu buď církevnímu zvyku nebo obecnému souhlasu teologů.
Dále sem ještě náleží: učení nepravděpodobné, méně pravděpodobné, věrolomné, nezdravé, pošetilé, falešné, nesmyslné, odvolané, zastaralé, odsouzené, vyvozené z cenzurovaného, apokryfní, nové, protivící se Božímu slovu, špatně užívající slov Písma svatého.
II. kategorie obsahuje označení pro nauky zavržené pouze pro závadný způsob vyjádření:
učení mnohoznačné, kolísavé, dvojsmyslné, nečisté, pochybné, úzkostlivé, smělé, úskočné, špatně znějící, podezřelé, urážející zbožnost.
III. kategorie obsahuje označení pro nauky odmítnuté pro špatné účinky z nich vyplývající:
učení pohoršlivé, potupné, schizmatické, pobuřující, zahanbující Církev, podvracející hierarchický řád, skrupulózní, svůdné, odvracející od víry, rouhačské, pověrčivé, zámlkové atd.
(Převzato z Jan Merell, Malý bohovědný slovník, Česká katolická charita, Praha 1963. Upraveno redakcí Revue Theofil.)