Bible, gnosticismus, eschatologie
(z řec. αιων [aión] - „čas", „věk", „věčnost", „časový úsek", „epocha", „éra", „doba", „svět")
1.) V Bibli tento řecký termín (a jeho hebrejský ekvivalent עוֹלָם [olam]) označuje „dlouhý čas bez bližšího určení jeho trvání"[1]. Nejde ani tak o chronologické vyjádření času, ale spíše o označení rázu určitého údobí, zejména v oblasti morální a duchovní. Tak se zejména v Novém zákoně mluví o „tomto věku" a o „věku budoucím", kdy „tento věk" označuje tento svět a jeho trvání s jeho pomíjivostí a s jeho způsoby poznačenými hříchem a inklinujícími k hříchu, ke zlu a k bezbožnosti[2], a naopak „budoucí věk" nebo též „onen věk" znamená svět vykoupený, oproštěný od hříšnosti, porušenosti a pomíjivosti a trvající věčně coby Království Boží[3], tj. „věčnost"[4]. Pro křesťany se „budoucí věk" počíná již příchodem vtěleného Božího Syna, Ježíše Krista, do „tohoto světa" a jeho výkupným dílem, tj. smrtí na kříži a vzkříšením.
Někdy je tímto výrazem v Bibli myšlena i doba trvání „tohoto světa" od jeho počátku[5] až do jeho konce a někdy se jím jednoduše označuje „svět" jako takový (tedy ve smyslu blízkém řeckému výrazu κοσμος [kosmos] - „svět"; koneckonců výraz kosmos se v Písmu na některých místech rovněž užívá souznačně s výrazem eón pro označení „tohoto světa" v protikladu k „onomu světu"[6]).
2.) V gnózi se tohoto pojmu (aión) užívalo k označení zosobněného „věku" a zosobněné sféry nebes či nadsmyslového jsoucna - nižší božské osobnosti.
[1] Heriban, J.: Príručný lexikón biblických vied, Bratislava 1998, s. 353.
[2] Srov. např. Mt 13,22 („starost tohoto věku"); 13,40 („skonání tohoto věku"); Lk 16,8 a 20,34 („synové tohoto věku"); 1Kor 2,6 („moudrost tohoto světa"); Gal 1,4 („tento zlý věk").
[3] Srov. např. Lk 20,35 („dosáhnout onoho věku"); Ef 1,21 („nejen v tomto věku, ale i v budoucím"); Žd 6,5 („moc budoucího věku").
[4] Srov. např. Žid 7,24 („zůstává na věky").
[5] Srov. J 9,32: „Co je svět světem (dosl. „od věku", tj. od počátku světa), nebylo slýcháno ..."
[6] Srov. např. 1Kor 7,31: „A kdo užívají věcí tohoto světa (kosmon), jako by neužívali; neboť podoba tohoto světa (kosmou) pomíjí", nebo 1J 2,17: „A svět (kosmos) pomíjí i jeho chtivost; kdo však činí vůli Boží, zůstává na věky (eis ton aióna)."
Lukáš Drexler, 11.3. 2019
Přečteno 98x
Životopis sv. Roberta Bellarmina
Dovolujeme si vás upozornit na životopis svatého Roberta Bellarmina (1542-1621), který lze nalézt v sekci Křesťanské osobnosti.