Pavel Škrabal, 14.1. 2013
Amen je jedno z hebrejských slov, která se dodnes užívají v liturgii. Denně toto slovo vyslovujeme na konci modliteb. Co vlastně toto slovo znamená, stručně vysvětluje významný český biblista, dominikán Pavel Škrabal (1904-1964).
Amen je jedno z hebrejských slov, která se dodnes užívají v liturgii. Denně toto slovo vyslovujeme na konci modliteb. Někdy se vyskytuje snaha nahradit je slovy „staň se", což sice není jeho doslovný překlad, ale jeho smysl je v tomto případě velmi výstižný. Amen vlastně znamená to, co je pevné, hodné víry a důvěry, spolehlivé. Přidává se pak na konci modliteb, například modlitby Otče náš, jako pečeť důvěry ve vyslyšení.
Tento zvyk zakončovat modlitby slovem amen je v Církvi prastarý. Tak činili již první křesťané, kteří tento zvyk přejali ze synagog. Ovšem v křesťanských ústech toto amen na konci modliteb znělo mnohem skutečněji a nově kvůli nové naději ve vyslyšení, opírající se o Ježíše Krista. Stará synagoga teprve čekala na příchod toho, který ji měl zahrnout v mesiášské době velkými dary. U nich bylo amen vyslovováno v naději a důvěře, že Bůh jednou splní, co slíbil skrze proroky. Pro křesťany však bylo již vše vyplněno v Ježíši Kristu, „neboť ke všemu, cokoliv bylo Bohem zaslíbeno, zní v něm [tj. v Kristu] ‚ano‘ [řec. amén; pozn. RTh.]" (2Kor 1,20). Díky tomu se křesťané již mohli s radostnější důvěrou modlit k Bohu za účast na duchovních darech Ježíše Krista. Oporou jejich naděje byl již Spasitel sám. V tomto smyslu i sv. Pavel končívá svoje přání věřícím amen, např. Flm 26: „Milost našeho Pána Ježíše Krista (buď) s vaším duchem. Amen." A již zmíněný verš 2Kor zakončuje takto: „Proto i skrze něho zní naše ‚amen‘ ke slávě Boha skrze nás."
Ale zdá se, že první křesťané byli více zaujati slávou díla vykoupení a také našeho vyslyšení. Tak sv. Pavel psal Efezským (3,21): „Jemu buď sláva v Církvi a v Ježíši Kristu po všechna pokolení všech věků. Amen." Toto amen na konci vyjadřuje nejen souhlas s tím, aby Bůh byl slaven pro dílo vykoupení, ale také přání, to nejvznešenější, jaké lidské srdce může mít, aby sláva a oslava Boha nikdy nepřestala a zněla věčně. Sv. Pavel by však nepsal o slávě Boží a nepřidal by k němu tak nadšené amen, kdyby nepoznal slávu tohoto díla vykoupení na sobě a Církvi. Proto jeho amen na konci těchto chvalozpěvů je také ujištěním této slávy v lidech a přáním, aby z nich nikdy nevymizela. Ostatně již ve Starém zákoně přidávali amen k takovým chvalozpěvům, jak je možné vidět v 1Par 16,36. Jak teprve znělo při chvalozpěvech prvních křesťanů!
Sílu slova amen, pokud znamená něco pevného, spolehlivého, je možno vidět v jeho užívání při tvrzeních. Když například David ustanovil za svého nástupce Šalomouna a nařídil svým jeho nastolení, tehdy Benajáš, chtěje ujistit Davida, že se tak jistě stane, řekl: „Amen! Tak nechť praví Hospodin, Bůh pána, našeho krále" (1Kr 1,36). S podobným ujištěním a zároveň souhlasem měl lid říci amen při prohlášení zlořečení na různé viníky (Dt 27,15-26).
Zvláštním dojmem působí Jeremiášovo amen, jímž přisvědčil Hospodinu, že skutečně vyplnil, co slíbil Izraelitům (Jer 11,5). Zde amen prostě znamená to, co naše „ano", když se do něho vloží všechna síla tvrzení pravdy. S amen v témže smyslu se dále setkáváme ve Zjevení sv. Jana 22,20. Apoštol totiž, když chce dát poslední pečeť pravdivosti slov této tajemné knihy, jaksi roztoužený ze zjevení, kterého se mu dostalo o příchodu Páně, praví: „Kdo o těchto věcech vydává svědectví, praví: ‚Ano, přijdu brzy‘", na což Jan a za ním Církev odpovídá: „Amen, přijď, Pane Ježíši!"
Slova amen hojně užíval Ježíš Kristus, aby zdůraznil pravdivost a jistotu svého tvrzení. Často je nacházíme ve formulaci: „Amen, pravím vám..." Zvláštností přitom je, že Ježíš Kristus klade amen před svoje tvrzení, a ne na konci, jak se to dělo ve Starém zákoně a u rabínů. Kristus se totiž neodvolává na žádnou autoritu, ale sám svou osobou stojí za pravdivostí svého tvrzení a dodává svým výrokům nezvratnou jistotu. Svým „amen" se přede všemi a vždy přiznává k tomu, co tvrdí. V tomto duchu sv. Jan ve Zj 3,14 dává Kristu jméno Amen. Praví: „Hle, co praví Amen, věrný a pravdivý svědek, počátek všeho stvoření." Jako by ho nazval naprostou pravdou a typem věrnosti.
[Převzato s laskavým svolením České dominikánské provincie z revue pro duchovní život Na hlubinu, č. 10, 1937. Jazykově upraveno redakcí Revue Theofil.]
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.