Johannes Franke, 15.4. 2015
Další z pěti dochovaných kázání německého dominikánského lektora Johanna Franka (14. stol.), které se spolu s dalšími autory eckhartovského okruhu zachovalo ve středověkém souboru textů "Paradisus animae intelligentis".
„In omnibus requiem quesivi." (Sir 24,11)
„Ve všech věcech jsem hledala odpočinek." (Sir 24,11)
„Ve všech věcech jsem hledala odpočinek."[1] Tato slova jsou napsána v Knize Moudrosti o naší Paní a o každé svaté duši.
Kde působí Duch svatý, tam sídlí vůle bez míry. I kdyby člověk dělal všechno, co jen může, přece by celá jeho mohoucnost - a mohl by všechno, co mohou všichni tvorové - nemohla dosáhnout této vůle; tak velice mocná je tato vůle. ... Vtělí-li mistr do hmoty své dílo, jež měl v mysli, spočine v tomto díle. Tak odpočal Bůh po všech svých dílech, neboť již každé stálo v přirozenosti, jež mu byla dána. Ne tak člověk: ten je dvojí přirozeností, a je ustavičný boj mezi duchem a tělem. Pokud by chtěl člověk chvilečku pilně pracovat proti tělu, nalezl by brzy veliký klid. Proto pravila duše: „Maličko jsem pracovala a nalezla jsem velký klid." Přemůže‑li duch tělo, odpočine v něm moudrost, neboť to pak přitahuje Boha. Tak přislíbil Bůh svému lidu: Chtěl jej mít na místech, kde by měl odpočinutí na vlastní půdě. Toho se dostalo těm, kteří si podmanili tělo. To je první nutná věc.
Nebo jinak: kde je rovnost, tam je klid. Tím více klidu, čím více podobnosti s věčnou Moudrostí. Ačkoli již v sobě nosíme obraz Boží, přece se mu podobáme ve ctnostech tak dalece, pokud jej následujeme, jdeme-li po cestách, kterými nás ve všech ctnostech předešel. Kde je milostí a darů Ducha svatého nejvíce, tam je nejvíce podobnosti. Dosáhneme-li toho, že se vší pílí jdeme po cestě, kterou On nás předešel, přece největší část z toho působí milost Boží. A přece, čím více poznáváme jeho cesty, tím více jsou pro nás neproniknutelnější a rozmanitější k poznání. Kdo však nechce poznávat jeho cesty, nikdy nedojde do jeho odpočinutí.
Ještě jinak mohu říci, že věčná Moudrost hledala odpočinutí ve svatém městě, to je v duši, která stojí v přítomnosti Boží. I když ustavičně nemůže stát na místě, musí přece, má-li do ní Bůh vniknout, čas od času být v klidu, neboť jeho pronikání se chce stát v klidu. Duše musí odpočívat, chce-li v sebe pojmout jeho vliv. On má více dobroty sebe sama vlít než duše možnosti přijímat. Marta, ač byla svatá panna a konala svaté dílo, musela postrádat vlivu jeho přítomnosti, poněvadž se starala o mnoho věcí. Ten vliv Maria přijímala, poněvadž seděla a byla v klidu.
Za čtvrté se může říci o naší Paní a o všech duších, že dvojím způsobem hledaly odpočinek ve všech věcech. Není žádného tvora, jenž by neměl na sobě božské podoby. Natolik duše poznává Boha, nakolik v něm odpočívá, a ne více. Ach, v jakém klidu je duše, které září Bůh ve všech věcech! Jak praví svatý Augustin: Duše je stvořena pro Boha a její odpočinek není nikde jinde než v Bohu.
Jiným způsobem hledá odpočinek, nehledá-li ve všech věcech, v lásce a žalu a ve všem nic jiného než čest Boží. Duše nikdy nesmí spočinout nohou své žádosti ve věci, v níž není čest Boží. Musí ihned k němu přiletět, jako holubice do archy, to je: sama do sebe, kde nalezne Boha.
[Přeložil A. Svatoš OP. Převzato s laskavým svolením České dominikánské provincie z revue pro duchovní život Na hlubinu, č. 4, 1938. S přihlédnutím k německému originálu mírně upraveno redakcí Revue Theofil.]
Synovství Boží
Nad čím se můžeme rmoutit
Reginald Dacík: Německá mystika 14. století
Johann von Sterngasse: O spočinutí duše
Mistr Eckhart: Boží přítomnost v člověku
Jan Tauler: Bytí a způsob přátel Božích
Mistr Eckhart: Prýští z Boží milosti...
Jindřich Suso: Před ukřižováním
Jindřich Suso: Povzbuzení duši
Giselher ze Slatheimu: O lásce
Gerlach Peters: Jen Boha chci!
Mistr Eckhart: Marie a Marta
Mistr Eckhart - životopis
Jan Tauler: Píseň lásky
Jan Tauler - životopis
Henry Hane - životopis
Jindřich Suso - životopis
Henry Hane: Jak přicházíme k Bohu
Johannes Ruysbroeck: Kniha dvanácti bekyň
Henry Hane: O stvořeném a nestvořeném duchu
Johannes Ruysbroeck: Nadpřirozená vyrovnanost
Nicolaus von Strassburg: K čemu je užitečné pokušení
Mistr Eckhart: Rozením Ježíše se duše stává plodnou ženou
Nicolaus von Strassburg (Mikuláš ze Štrasburku) - životopis
Lukáš Drexler: "Skrze ni, s ní a v ní" neboli o duchovním mateřství Panny Marie
Jan Evangelista Urban: Největší dar od nejsvětější Panny - Tělo Kristovo
Lukáš Drexler: Zvěstování Panně Marii - počátek "nového stvoření"
Mikuláš Ďurkáň: Hlas otců církve o Panně Marii prostřednici
Beda Ctihodný: Blahoslavené lůno, které tebe nosilo...
Jan van Ruysbroeck: Myšlenky o Panně Marii
Lukáš Drexler, Arnold der Rote: Přijetí Boha
Vidět Marii znamená vidět Ježíše
[1] Sir 24,11.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.