Nacházíte se na: Theofil > Duchovní život > Slova a zkušenost

Slova a zkušenost

sv. Izák Syrský, 8.9. 2018

Izák Syrský (7. stol.) náleží k nejvýznamnějším a nejautoritativnějším osobnostem syrského křesťanství. Ve svých dílech klade důraz jak na duchovní, tj. kontemplativní poznání, tak na Boží milosrdenství a lásku, která je pro něj důvodem veškerého Božího jednání.

 

izak-syrsky-002-men.jpgJe velmi rozdílné slovo skutečného prožívání od jenom krásných slov. Neboť i bez okušení dovede vtipnost ozdobit svá slova a mluvit pravdu, aniž ji sama zná. Leckdo dovede mluvit o dokonalosti a nezná její působení z vlastní zkušenosti.

Ale slovo, které plyne ze zkušenosti, je poklad, na který se můžeme spolehnout. Vtipnost nepodepřená skutečností je závdavkem hanby. Jako nemůže malíř utišit svou žízeň vodou, kterou si namaluje na stěnu, podobné je slovo, které se nezakládá na zkušenosti. Nebo jako člověk, který sní překrásné sny, takové je slovo, které se nezakládá na prožívání. Kdo ale mluví o ctnosti i živé zkušenosti, podává svá slova posluchačům, jako by byla z jeho bohatství, jehož pracně nabyl, a jakoby z hloubi duše rozsévá své učení ve sluch posluchačů.

Láska k Bohu je žhavá svou podstatou, a kdo ji řádně uchopí, upadne do vytržení. A toto jsou známky této lásky: strach a stud opouštějí tohoto člověka a on je jako proměněný. Nejstrašnější smrt pokládá za radost. Jeho duch přebývá stále v myšlenkách na nebeské. Jeho srdce, které pocítilo tuto lásku, ji nemůže ani pochopit ani unést. Děje se v něm velká změna. Tímto opojením byli kdysi naplněni apoštolové a mučedníci.

Radost v Bohu je silnější nežli tento život. Kdo jí dosáhl, ten nejen že se nebude ohlížet na bolest, nýbrž nebude dbát ani vlastního života. Láska je sladší než život, a poznání v Bohu, z něhož se rodí láska, je sladší než med a strdí. Láska neuhýbá a neděsí se ani položit život za milovaného.

 

[Český překlad převzat s laskavým svolením České dominikánské provincie z revue pro duchovní život Na hlubinu, č. 4, 1944-1945, a mírně jazykově upraven redakcí Revue Theofil.]

 

Související články:

Řehoř z Nyssy: Poznání Boha 
Irenej z Lyonu: Zjevení Syna se rovná poznání Otce 
Bernard z Clairvaux: Miluji, protože miluji; miluji, abych miloval  
Michael Špaček: Poznání všech věcí a Boha v nich podle Tomáše Špidlíka (1/4)

 

[RSS]

Přečteno 1228x

další články