Palladios, 11.9. 2008
Předmluva k významnému spisu ranného mnišství, sepsaného mnichem Palladiem (cca 363-430?), spolu s dopisem napsaným adresátovi celého spisu, Lausovi.
1. V této knize je zapsána ctnostná askeze a obdivuhodný způsob života blažených a svatých otců, mnichů, kteří odešli do pouště, aby je ti, kteří se chtějí povznést k nebeskému způsobu života a jít cestou vedoucí do nebeského království, horlivě napodobovali. Kniha však připomíná také ženy stařeny, proslulé, Bohem osvícené matky, které statečným a dokonalým smýšlením vybojovaly zápasy ctnostné askeze, aby byl těm, které chtějí být ověnčeny věncem zdrženlivosti a čistoty, předložen vzor a byla v nich vyburcována láska. 2. Jeden vznešený, poznáním veleučený, povahou mírumilovný, srdcem zbožný, smýšlením bohumilý, k prosícím štědrý, pro svou vlídnost více než mnoho vybraných mužů ctěný a mocí Božího Ducha vedený muž nám uložil napsat tuto knihu. Spíše je však třeba pravdivě říci, že vyburcoval našeho líného ducha k důkladnějšímu zkoumání. Chtěl, abychom pátrali po ctnostné askezi našich svatých a nesmrtelných duchovních otců, kteří utvrzeni Božím zalíbením drželi své tělo v tvrdé kázni, a abychom je napodobovali. 3. Měli jsme pak životy nepřemožených atletů popsat a poslat jemu, aby se tak zdatné ctnosti každého z velikánů dostaly k veřejnosti. Tímto ctitelem božské a duchovní touhy, nejlepším z mužů je Lausos, který byl z Božího rozhodnutí dosazen za strážce Bohem nadšeného a zbožného císařství.[1]
4. Já však mám neobratný jazyk, v duchovních věcech jsem nezkušený, a ani nejsem hoden, abych se pokusil zaznamenat duchovní život svatých otců, proto se bojím, že tento úkol, který vyžaduje mnoho vnější moudrosti, duchovního vědění a přesahuje mé schopnosti, nezvládnu. Nicméně ovlivněn na prvním místě úctou k horlivosti pro ctnosti toho, který nás k tomuto úsilí povzbudil, potom také myšlenkou na prospěch oslovených a na škodu způsobenou chytráckým neuposlechnutím, jsem tento ušlechtilý úkol svěřil prozřetelnosti, a odvážil se, povzbuzován četnou modlitbou svatých otců, popsat zkráceně největší zápasy a znamení urozených atletů a velkých mužů. Avšak nejen proslulých mužů, kteří žili výtečným způsobem života, ale také vznešených a blažených žen, které dosáhly vrcholu asketického života.
5. Ctihodné vzezření některých jsem byl uznán za hodna uvidět na vlastní oči, o nebeském způsobu života jiných, kteří zápas zbožnosti již dokončili, jsem se dozvěděl od dalších, Boha v sobě nosících atletů Krista. S velikou pečlivostí jsem při putování za zbožností pouštních mnichů pěšky obešel četná města a vesnice, jeskyně a všechny přístřešky, a zapsal jsem si zápasy velkých, díky naději v Krista nadpřirozeně statečných mužů a žen, které jsem buď sám poznal, nebo jsem o nich slyšel od svatých otců. Zaznamenal jsem je v této knize, kterou posílám tobě, Příteli Božské četby, Skvoste výtečných a Bohamilujících mužů, Ozdobo nejvěrnějšího a Bohamilujícího císařství, pravý a Kristamilující služebníku Boží Lausi. V krátkosti jsem zde zařadil přeslavné jméno každého Kristova atlety, ať již muže či ženy, a o každém z velkých atletů alespoň trochu povyprávěl. U většiny z nich jsem připojil také původ, město a místo pobytu.
6. Zmínili jsme se také o mužích a ženách, kteří sice zdárně dosáhli vrcholu ctnosti, avšak kvůli marné slávě, považované za matku pýchy, se snesli do nejhlubší propasti a až na dno podsvětí. V jednom okamžiku tak nárazem ješitnosti a umíněnosti ztratili vše, co po dlouhém čase a mnohých námahách úspěšně vybojovanými zápasy ctnosti získali. Potom však byli milostí našeho Spasitele, péčí svatých otců a laskavostí jejich duchovních srdcí z ďáblových sítí vyrváni, a díky modlitbám svatých znovu získali svůj dřívější ctnostný život.
1. Chválím tvůj úmysl, je totiž vhodné začínat dopis pochvalou, že zatímco všichni chňapají po marných věcech a budují kamenné stavby, ze kterých nemají prospěch, ty sám buduješ slova a chceš být poučen. Pouze jeden totiž nemůže být poučen, a to Bůh veškerenstva, neboť má život sám ze sebe a nemá před sebou nikoho jiného. Všechny ostatní bytosti však poučeny být mohou, protože jsou učiněny a stvořeny. Ty bytosti, které jsou v řádu stvoření první, mají za učitelku nejvyšší Trojici, druhé se pak učí od prvních, třetí od druhých, a takto po řadě za sebou až k posledním. Ti ve znalosti a ctnosti zdatnější učí jiné, kteří jsou v poznání slabší. 2. Kdo se tedy domnívají, že učitele nepotřebují, a ty, kteří je laskavě učí, neposlouchají, strádají nemocí neznalosti, která je matkou pýchy. Do záhuby je předcházejí vzduchem poletující démoni, kteří přišli o nebeský způsob života díky té samé vášni, neboť utekli před nebeskými učiteli. Slova jako plameny ohně se však nerodí ze znalostí řečí a slabik, těch mají špatní lidé někdy více než dobří, ale ze správně uspořádaných mravů, citové vyrovnanosti, statečnosti, odvahy, rozvahy a upřímnosti ke všem. 3. Kdyby tomu tak nebylo, neřekl by velký učitel svým učedníkům: „Učte se ode mne, neboť jsem tichý a pokorný srdcem."[2] Nevzdělává učedníky krásnou řečí, ale zbožností mravu, čímž nezarmucuje nikoho kromě odpůrců a těch, kteří nenávidí své učitele. Je třeba, aby se duše, která se cvičí u Boha, buď věrně učila to, co nezná, nebo pravdivě vyučovala věcem, které poznala. Kdyby nechtěla či nemohla dělat ani jedno, onemocněla pošetilostí. Počátkem odpadnutí je odpor k nauce a chorobné znechucení slovem, po kterém duše bohamilujícího stále lační. Buď tedy silný a mužný, buď zdráv a ať tě Bůh obdaruje milostí dojít k poznání Krista.
Pokračování.
(Z řeckého originálu přeložil Petr Fiala.)
Palladios (Palladius) (cca 363-430?)
Historia Lausiaca 1 - Mnišství a jeho ranné formy
Historia Lausiaca 2 - Předmluva, Opis dopisu Palladia Lausovi
Historia Lausiaca 3 - Palladiovo vyprávění Lausovi
Historia Lausiaca 4 - O Isidorovi
Jan Zlatoústý (Chrysostom) (344/354-407)
Petr Damiani: Chvála poustevnického života
Makarios Egyptský: O pravém životě dítek Božích
[1] Byla to nejvyšší hodnost v celém císařství. Lausos, podle dalších zpráv zbožný a vzdělaný člověk, spravoval tento úřad nějaký čas pod císařem Arkadiem. KROTTENHALER, St., Des Palladius von Helenopolis Leben der Heiligen Vater, Mnichov 1912, s. 1, pozn. 1.
[2] Mt 11,29.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.