Jaroslav Ovečka, 19.12. 2008
Výklad jezuity Jaroslava Ovečky (1882-1953), překladatele nejen karmelitánských mystiků, 6.-9. sloky "Duchovní písně" sv. Jana od Kříže (1542-1591).
6.
Ach, kdo mě dovede uzdravit!
Již se mi konečně opravdu oddej;
nerač mi posílat
ode dneška již posla,
vždyť mi nedovedou říci, co já chci.
Z rozjímání o stopách krásy Milovaného v tvorech vzejde v rozumu pronikavé nazírání[1] o ní a vůle je jím poraněna v lásku, takže duše touží patřit na neviditelnou krásu Milovaného, která způsobila tuto viditelnou krásu, přímo bez prostřednictví tvorů. Touto slokou tedy odmítá prostřednictví tvorů, především nerozumných.
Duše tedy praví, že nic jiného nedovede „uzdravit" její poranění láskou, totiž uspokojit její touhu po Milovaném, než přítomnost Milovaného a patření na něho. Žádá ho tedy, aby „se jí již konečně opravdu oddal", tj. aby ji uvedl ve spojení jeho přítomnosti, a již ji neodbýval „posly", tj. vzdálenými poznatky a pocity a sděleními o sobě, kterých se jí dostává poznáváním tvorů, protože ty „nedovedou říci to, co ona chce", tj. po čem duše prahne, totiž ukázat jí samotného Milovaného bytnostně.
7.
A všichni, kolik se jich obrací,
mi o tobě tisícero vnad zvěstují,
a všichni mě více zraňují,
a působí mi zmírání
to nevím co, jež žvatlají.
V šesté sloce duše pravila, že je (lehce) poraněna láskou k Ženichovi pro zprávy, které jí o něm dali nerozumní tvorové; v sedmé vyjevuje, že je také hluboce zraněna láskou k němu pro zprávy, kterých se jí o Milovaném dostává skrze tvory rozumné, anděly a lidi, jednak úvahami o jejich vznešenější přirozenosti, jednak jejich poučováním - a že ještě i nadto zmírá láskou k Milovanému pro poznatky o Bohu a o tvorech jakožto hlasatelích Božích, kterých se jí při té dvojí příležitosti (nebo i bez ní) občas dostane přímými, v užším smyslu vlitými osvíceními od Boha samotného.[2]
„Všichni, kolik se jich obrací", totiž k Bohu, k Milovanému, jím se zabývajíce, to je rozumní tvorové, andělé a lidé, poučují duši „o jeho tisícerých vnadách", zde především o skutcích a činech Boží milosti a Božího milosrdenství, zvláště ve Vtělení Slova Božího a v jiných tajemstvích víry, a tím „všichni ji více zraňují", tj. rozněcují v ní větší lásku, jakoby ránu více a více se jitřící. Ba občasný vznešený poznatek v užším smyslu vlitý, jakési „nevím co", které duše někdy při tom poučování skrze tvory získávaném (nebo i bez něho) obdrží přímým Božím poodhalením a jež (tedy to „nevím co"), jak ona poznává, zůstává přece ještě nedosloveno - jež tedy tvorové, jsouce někdy příležitost k němu, jako by „žvatlali" - a od duše nedochopeno, „jí působí zmírání" láskou a touhou.
8.
Ale jak trváš,
ó živote, když nežiješ, kde žiješ,
a když působí, bys zemřel,
šípy, kterých se ti dostává
z toho, co z Milovaného v nitru počínáš?
Neboť duše vidí, že zmírá láskou a touhou a že přece ještě neumírá a tudíž ještě nebude moci přímo patřit na Milovaného a svobodně se v něm kochat, rozmlouvá se svým vlastním životem, jenž to patření a kochání oddaluje, tj. sama se sebou, nakolik je spojena s tělem, a se steskem se diví, že ten život trvá, to je, že ona je ještě spojena s tělem.
Její „život by neměl trvat", tj. duše by neměla v těle setrvávat ze dvojí příčiny. Za prvé, ježto, jsouc v těle, „nežije, kde žije", tj. není místním pobytem tam, kde přece láskou a touhou žije pravdivěji než v těle, totiž u Milovaného. Za druhé, ježto život, tj. spojení chabého těla s duší, by již neměl odolávat ranám láskou, kterých se duši dostává z doteků Milovaného, tj. z jeho striktně mystického spojivého působení na duchové mohutnosti duše nebo na její podstatu, kteréžto rány samy o sobě stačí k tělesné smrti. To je řečeno slovy: „působí, bys zemřel, šípy, kterých se ti dostává".
Doteky, jež působí poznatky a pocity Milovaného nebo o Milovaném, totiž sice tou měrou oplodní duši poznáním Boha a láskou k němu, že se může říci, že duše „z Milovaného", totiž z jeho velikosti, krásy, moudrosti a jiných jeho dokonalostí, „v nitru počala" (tedy to poznání a tu lásku) - ale skrze to, co vzniká z poznání a lásky, jež duše počala, jsou ty doteky i smrtícími „šípy". Z toho poznání a z té lásky totiž vzcházejí mocné tužby po Milovaném, které jako smrtelně zraňující šípy působí k tomu, aby život duše zemřel, tj. aby se duše z těch láskyplných tužeb, vznikajících z poznatků a pocitů Milovaného a o Milovaném, již oddělila od těla.
9.
Pročpak, když jsi zranil
toto srdce, jsi ho neuzdravil?
A když jsi mi je lupem odňal,
proč jsi je nechal tak
a nebereš si lupu, kterýs uloupil?
Poznávajíc nakonec, že pro ni není jiného léku než aby se odevzdala do rukou toho, jenž ji zranil láskou, a aby on ji silou lásky „usmrtil" a to „usmrcení" ji tedy přivedlo k patření na Milovaného, obrací se duše k Milovanému se steskem a láskyplnou výtkou.
Nikterak nenaříká, že ji zranil láskou, tím je blažená. Ale naříká, že, „když jí sám zranil srdce láskou" vzešlou z jeho poznání (i mystického, a v mystickém řádu i striktně vlitého), proč že jí „ho také neuzdravil" ukončením pozemského života a tak poskytnutím přímého patření na něho. „A když jí sám uloupil srdce" láskou a vzal jí je z moci a jejího svojení, „proč že je nechal tak", totiž prázdné, hladové, samo, zraněné láskou, a nepřenesl ho - této „své kořisti, kterou uchvátil" - opravdu do svého svojení, „vezma si" je k sobě, aby je v přímém patření na něho naplnil, nasytil, byl mu druhem a uzdravil je sebou samým, dovršeným spočinutím a odpočinutím v Milovaném a tudíž i dovršenou láskou k němu.
Pokračování.
(Převzato s laskavým svolením České dominikánské provincie z revue pro duchovní život Na hlubinu, č. 5, 1936. Pro lepší srozumitelnost mírně jazykově upraveno redakcí RTh.)
Jan od Kříže: Duchovní výstrahy
Jan od Kříže: Jak dobře znám já zdroj
Marie Konečná: Jan od Kříže - životopis
Jan od Kříže: O Slovu Božím - Del Verbo divino
Peter Markovič: Stručné dějiny křesťanského výkladu Písně písní do sv. Bernarda z Clairvaux
Peter Markovič: Všeobecný úvod ke Kázáním na Píseň písní sv. Bernarda z Clairvaux
Terezie od Ježíše: Výkřiky za bloudící
[1] Šestou slokou, říká sv. Jan (PS 22,3), přechází duše na cestu osvětnou neboli nazíravou neboli cestu pokročilých, totiž do nazíravého způsobu modlitby, a to nejprve do tzv. získaného mystického nazírání (PS 6,1), později i do mystického nazírání vlitého v užším smyslu slova, jednak spojivého (PS 7,4), a to nejprve na stupni trpné noci smyslů a později na stupni trpné noci ducha (PS 11,1), jednak nespojivého (PS 8,1). Cesta osvětná skončí duchovním zasnoubením v třinácté sloce (PS 14,1.2;22,3).
[2] Stran Boha samotného jsou ta osvícení, jak bylo řečeno v poznámce ke sloce 6., spojivá (tj. taková, kterými je Bůh přímo, konkrétně, experimentálně poznáván jakožto působící na duši i doteky) nebo nespojivá (tj. taková, kterými je poznáván jen abstraktivně, diskursivně). Stran tvorů jakožto hlasatelů Božích a stran abstraktivních nebo historických pravd o Bohu, o skutcích Božích, o jiných věcech, z nichž nějak poznává Boha a v něm se kochá, jsou ovšem nespojivá, diskursivní.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.