René Laurentin (+2017) je dalším teologickým účastníkem Druhého vatikánského koncilu, jehož 60. výročí započetí si letos připomínáme. Ač tento francouzský teolog je nejvíce spjat s mariologií nebo charismatickou obnovou, věnoval se i mnoha dalším teologickým nebo společenským tématům. Jedním z nich bylo i tvrzení mnoha dobových filosofů, že "Bůh je mrtev", na což Laurentin zareagoval celou knihou, z níž pochází i následující úryvek o víře, přinášející světlo v temnotě.
Přečteno 317xcelý článek
Mezi významné teologické osobnosti jak období kolem Druhého vatikánského koncilu, tak koncilu samotného bezesporu náleží francouzský jezuitský teolog a velký znalec církevních otců a dějin prvních staletí křesťanství Jean Daniélou (+1974). V následujícím krátkém úryvku se však dotýká i otázky křesťanské spirituality, zejména povahy mystického poznání Boha člověkem i sebe sama.
Přečteno 470xcelý článek
Dalším z významných teologů spjatých s Druhým vatikánským koncilem byl dominikán Yves Congar (+1995), literárně velmi plodný autor, který ve svém díle podobně jako zmíněný koncil řešil mimo jiné vztah Církve ke světu, jak dosvědčuje i následující drobný úryvek, ponoukající k náležitému křesťanskému postoji v tomto světě a k tomuto světu.
Přečteno 352xcelý článek
Bl. Dorota z Montau (+1394) byla podivuhodná pruská mystička a stigmatička a rovněž rekluza v dnes polském Kwidzyně, spjatá s řádem německých rytířů, kteří v tomto městě působili. Péči jejího zpovědníka Johanna Marienwerdera (+1417) se zachovalo poměrně velké množství jejích textů a rozličných zjevení, jakých se jí podle svědectví dostalo od Boha. V jednom z nich tato mystička předkládá určitý stručný souhrn jejího pojetí dokonalosti, což vyžaduje i cestu askeze, obvyklou v tehdejší době, avšak zejména askeze ducha, která je platná a od křesťanské duchovnosti neoddělitelná i dnes.
Přečteno 313xcelý článek
Jedno z nejkrásnějších blahoslavenství a přislíbení Ježíše Krista: vidět Boha a dosáhnout tím blaženosti srdce. Toho si byli vědomi křesťané již od počátku, což vyjadřují i úryvky vybrané z děl církevních otců a starokřesťanských autorů, jako např. sv. Jeronýma, sv. Augustina, sv. Jana Zlatoústého, sv. Řehoře z Nyssy, Origena, Evagria Pontského a dalších, kteří vidí jasný cíl víry, k němuž má směřovat veškeré úsilí křesťana.
Přečteno 781xcelý článek
Panenství pro Boha a pro Boží království - hodnota cizí tomuto světu, ale vlastní světu přicházejícímu, tentokrát pohledem zejména církevních otců, kdy panenství je vnímáno spíše jako totální, bezezbytková vydanost člověka Bohu než jako pouhá tělesná nedotčenost, a to jako vydanost, jež dojde svého dovršení okamžikem vzkříšení, kdy poté lidé budou "jako nebeští andělé", jak říká Ježíš (Mt 22,30). A takto pojaté panenství v tomto světě je anticipací věčného panenství v Božím království, podobně jako i věrně zachovávané svátostné manželství, které rovněž dochází svého dovršení v eschatologickém "manželském panenství" nevěsty duše s jejím Ženichem Kristem.
Přečteno 474xcelý článek
Bůh zve člověka k součinnosti, aby spolu s Ním rodil Jeho věčné Slovo - Syna a dosáhl tím připodobnění Synu a věčné účasti na tomto Otcově blaženém konání. Toto je v kostce hlavní sdělení o "rození Boha v duši", ke kterému se středověký německý mystik Mistr Eckhart (+1327) opakovaně vracel.
Přečteno 562xcelý článek
"Milosrdenství je radikální téma," píše polský arcibiskup Gzegorz Ryś. Proč, to se lze dozvědět z textu, který pochází z jeho nové knihy "Skandál milosrdenství".
Přečteno 445xcelý článek
Být stvořen k obrazu Boha znamená rovněž být nositelem pokoje. Neboť právě pokoj, kromě lásky k Bohu a bližnímu, je štětcem, kterým v nás Ježíš Kristus tento obraz obnovuje a dovádí k dokonalosti, jak píše irský misionář sv. Kolumbán z Bobbia (+615).
Přečteno 590xcelý článek
Bůh je světlo, a světlem jsou i ti, kteří jsou Jeho a kteří mají svítit jak ke spáse své, tak ke spáse druhých, jak vykládá zejména na slova Matoušova evangelia biskup sv. Chromatius z Akvileje (+ cca 407/408).
Přečteno 547xcelý článek
Sv. Bernardin Sienský (+1444), italský františkán a slovutný kazatel, byl nejen tím, kdo právem pranýřoval dobovou mravní rozvolněnost, ale i tím, kdo pobízel k lásce, která je královnou všech ctností a "stojí po pravici Boží".
Přečteno 656xcelý článek
Touha sv. Bonaventury (+1274) vyjádřená v jeho modlitbě, která došla vyslyšení, neboť Bonaventura se stal tím, oč prosil: svatým v lásce k Ježíši. A tak je tato modlitba inspirací a provokací ke svatosti i pro nás.
Přečteno 836xcelý článek
Bůh nám dal svobodnou vůli, ale ta nalezne svoji spásu jen tehdy, přymkne-li se svobodně k vůli Boží, jak píše stigmatizovaná kapucínka sv. Veronika Giuliani (+1727) ve svém Deníku.
Přečteno 681xcelý článek
Vzpomínka na krev Kristovu vede k vděčnosti a vděčnost ke ctnosti, píše italská světice a mystička Kateřina Sienská (+1380) jedné pisánské vdově.
Přečteno 646xcelý článek
"Všichni víme, že spása světa přišla skrze kříž. Ale přesto všechno ten, kdo se nad obsahem věty hlouběji zamyslí, přece jen pozná, jak je nesnadné pochopit, co vyjadřuje," píše kard. Tomáš Špidlík (+2010) ve své stati na téma Kříže, kterým Ježíš Kristus vykoupil svět.
Přečteno 1747xcelý článek
Pojem "acedie" vyjadřuje jakousi "znechucenost" mnichů svým dosavadním mnišským životem a jeho povinnostmi a "nechuť" v něm pokračovat. "Velký Stařec" Barsanufius z Gazy (+ cca 540) v takovém případě jednomu zkroušenému bratru radí to nejjednodušší a zároveň nejúčinnější: Obrátit se k Ježíši, který mu je stále blízko. A to je rada platná komukoliv, kdo ve svém životě následuje Ježíše a ocitne se v těžkostech.
Přečteno 750xcelý článek
Krátký dopis sv. Antonína Poustevníka (+356), jimž povzbuzuje své duchovní syny, že kaje-li se člověk ze svých upadnutí do hříchu, Bůh mu jistojistě slitovně a milosrdně odpouští.
Přečteno 733xcelý článek
Sv. Antonín Veliký (+356) je považován za otce mnišského, poustevnického způsobu života. Široce známým je jeho životopis z pera sv. Atanáše Alexandrijského (+373) nebo sbírky Antonínových výroků v tzv. Apofthegmatech. Méně už jsou známy jeho dopisy, z nichž vysvítají prvky jeho nauky, např. důvod pro mnišskou askezi, která je pro Antonína pomocnicí k návratu člověka do prvotního stavu před pádem, tj. k poddajnosti srdce - a tudíž i těla - Duchu.
Přečteno 973xcelý článek
"Smyslem našeho srdce je být spojené se Srdcem," píše ve své nové knize jezuita a spirituální teolog Michal Altrichter, a to se Srdcem, "které denně stále více vstupuje do našich životů." Vždyť "jen tehdy, když v nás Pánovo Srdce roste, může v nás růst i duchovní život."
Přečteno 691xcelý článek
Následující krátká série dopisů je vzácná tím, že postupně odkrývá vnitřní i vnější cestu bl. Charlese de Foucaulda (+1916), která nakonec vrcholí jeho mučednickou smrtí v alžírské poušti, v níž se dokonale sjednocuje se svým Pánem a Spasitelem: vydaností druhým, službě chudým jakožto chudý a láskou "až do krajnosti", jakou je násilná smrt rukou druhých ve věrnosti poznané lásce.
Přečteno 738xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 18 | další
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.