Nacházíte se na: Theofil > Věrouka

Věrouka

Člověk stvořený k obrazu a k podobě Boha

Theresien Bartoňová, 14.5. 2012

Nejzákladnější výpovědí Písma o člověku je, že je stvořen podle Božího obrazu a k Boží podobě a že tímto věčným obrazem Boha je Kristus. Toto téma se stává jádrem celé teologické antropologie.

Přečteno 2034xcelý článek

Účast Marie na díle vykoupení

Wincenty Granat, 7.5. 2012

Další z mariologických pojednání z pera polského katolického teologa, služebníka Božího Wincentyho Granata (1900-1979), jenž se tentokrát zabývá prostřednictvím a spoluvykupitelstvím Panny Marie.

Přečteno 1224xcelý článek

Mariino panenství po porodu

Jean-Claude Michel, 13.2. 2012

Byl Ježíš jediným synem Marie? Nebo snad měli Maria a Josef kromě Ježíše následně spolu i další děti, Ježíšovy bratry a sestry? Na tyto a další otázky odpovídá ve svém textu francouzský člen Komunity Blahoslavenství Jean-Claude Michel.

Přečteno 2211xcelý článek

Matka Boží ve světle protestantské teologie

Stanisław Celestyn Napiórkowski, 16.1. 2012

Protestantismus se již od svého počátku v mnohém oddělil od dosavadní křesťanské tradice a byl tak přinucen znovu reflektovat základní křesťanská témata, mezi něž patří i osoba Panny Marie. Následující text kromě této reflexe popisuje, jak na osobu Matky Boží nahlížel a jaký vztah k ní měl otec reformace Martin Luther (1483-1546).

Přečteno 2625xcelý článek

Svatost Boží Rodičky Marie

Wincenty Granat, 9.1. 2012

K tomu, aby Maria mohla být matkou Boha a nést ve svém lůně Toho, který je Svatý, bylo zapotřebí, aby byla taktéž zcela svatá, a to díky Boží milosti. O tom pojednává v dalším dílu své mariologie polský teolog Wincenty Granat (1900-1979).

Přečteno 1113xcelý článek

Boží mateřství Panny Marie

Wincenty Granat, 28.12. 2011

Mariino mateřství je výchozím bodem veškeré "řeči o Marii" (mariologie) a tudíž i nejdůležitějším z mariánských dogmat a jejich středem. Maria počala z Ducha svatého a Bůh Syn se v ní stal navěky člověkem. Skrze lůno Mariino počalo celé stvoření být taženo do Lůna Trojice a Bůh zjevil světu svoji "lidskou tvář".

Přečteno 1500xcelý článek

Panenství Panny Marie

Wincenty Granat, 19.12. 2011

Dalším z mariánských dogmat je dogma o ustavičném panenství Panny Marie, Matky Boží, tedy o Mariině panenství při početí Krista, při Jeho porodu i po Kristově narození až do konce jejího života. Tato skutečnost "trojího panenství" Panny Marie je na pravoslavných ikonách znázorněna třemi hvězdami na Mariině oděvu.

Přečteno 2431xcelý článek

Bohorodička Panna Maria v Kristových tajemstvích spásy

Wincenty Granat, 12.12. 2011

První část ze stručné mariologie, pocházející z pera významného polského dogmatického teologa, Služebníka Božího Wincentyho Granata (1900-1979). Další díly budou následovat.

Přečteno 1384xcelý článek

Neposkvrněné početí Panny Marie

Wincenty Granat, 5.12. 2011

Neposkvrněné početí Panny Marie je - vedle Mariina Božího mateřství, ustavičného panenství a nanebevzetí - jedním ze čtyř mariologických dogmat. Za dogma bylo slavnostně vyhlášeno 8. prosince 1854 papežem Piem IX. Jaké jsou jeho teologické základy, nám osvětluje text polského dogmatického teologa, služebníka Božího Wincentyho Granata (1900-1979).

Přečteno 2584xcelý článek

Peklo, očistec a nebe v "Eschatologii" Josepha Ratzingera

Lukáš Drexler, 30.10. 2011

Stručná reflexe eschatologických skutečností pekla, očistce a nebe na základě teologické učebnice Josepha Ratzingera, současného papeže Benedikta XVI., "Eschatologie - smrt a věčný život".

Přečteno 2324xcelý článek

Povýšena nad anděly

Kolda z Koldic, 11.8. 2011

"Panna Maria je vyvýšena nad zástupy andělů", modlíme se v den slavnosti Nanebvzetí Panny Marie dle Breviáře. A proto, jak stojí tamtéž, "radujme se všichni a spolu s nimi oslavujme Boha!" A rozjímejme nad touto skutečností třeba spolu s českým dominikánem Koldou z Koldic (přelom 13. a 14. století).

Přečteno 1437xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 2. vatikánský koncil (1962-1965) 2/2

Hubert Jedin, 30.5. 2011

Snaha o dialog Církve se světem na Druhém vatikánském koncilu (1962-1965) se odrazila mimo jiné ve zdůraznění náboženské svobody a v definování jak samotné Církve, tak jejího vztahu k nekatolickým křesťanům a k ostatním náboženstvím. Koncilní otcové se však věnovali i problémům zaměřeným dovnitř samotné Církve, jako např. liturgii, apoštolátu ad.

Přečteno 1311xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 2. vatikánský koncil (1962-1965) 1/2

Hubert Jedin, 16.5. 2011

Prozatím posledním ekumenickým koncilem byl Druhý vatikánský koncil, jenž se uskutečnil v letech 1962-1965 a v jistém smyslu navázal na koncil předchozí, předčasně ukončený. Tento poslední koncil nebyl svolán, aby reagoval na dobové věroučné spory jako většina předchozích koncilů, ale aby zejména pomohl Církvi otevřít se světu a vést s ním dialog, tedy naslouchat mu a srozumitelně mu nabízet odpověď ve vtěleném Slovu.

Přečteno 2388xcelý článek

Maria Prostřednice

Gabriel od sv. Marie Magdaleny, 1.5. 2011

Panna Maria je Bránou, skrze niž na svět přišel "Král slávy" (srov. Ž 24,9). Je ale také cestou k Tomu, který se v ní "stal tělem" (srov. J 1,14). Díky Božímu mateřství je Prostřednicí všech Božích milostí, jejichž pramenem je Bůh sám.

Přečteno 1485xcelý článek

Tajemství Vtělení

Charles-Vincent Héris, 20.12. 2010

Poněkud náročnější teologické pojednání o tajemství Vtělení Božího Syna, pocházející z pera francouzského dominikánského teologa Charlese-Vincenta Hérise (1885-1975).

Přečteno 1353xcelý článek

Andělé 3 - O dokonalosti andělů

Josef Pospíšil, 4.10. 2010

Další pokračování dogmatického pojednání o andělech, tentokrát na téma postavení andělů, od českého katolického teologa a tomisty Josefa Pospíšila (1845-1926).

Přečteno 1292xcelý článek

Historicita Ježíše Krista

Radomír Malý, 2.8. 2010

Je Ježíš Kristus skutečnou historickou postavou, nebo jen pouhým mýtem či smyšlenkou nějaké náboženské skupiny? Základní úvod do tohoto tématu podává český katolický historik PhDr. Radomír Malý (*1947).

Přečteno 2363xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 1. vatikánský koncil (1869-1870)

Hubert Jedin, 17.6. 2010

Kde skončil Tridentský koncil (1545-1563), tam chtěl navázat První vatikánský koncil (1869-1870). Ačkoliv ani tento koncil se nestihl věnovat všem otázkám, o nichž měl v úmyslu pojednávat, i přesto jeho plodem byly důležité dogmatické výnosy, jež zanechaly výraznou stopu v následném učení a praxi katolické Církve.

Přečteno 2135xcelý článek

O bohopoctě vtěleného Krista

Richard Špaček, 8.6. 2010

Srdce Ježíše Krista je nejen "středem všech srdcí", jak je vzýváno v litanii k Nejsvětějšímu Srdci, ale probodené kopím je především dokořán otevřenou bránou k věčné blaženosti a pravdě, k nazírání věčné Tváře. Jaké má úcta Ježíšova Srdce teologické základy, se lze dočíst v následujícím textu katolického dogmatického teologa Richarda Špačka (1864-1925).

Přečteno 1223xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Tridentský koncil (1545-1563)

Hubert Jedin, 3.6. 2010

Tridentský koncil (1545-1563) je jedním z nejdůležitějších všeobecných koncilů Cíkve. Byl mimo jiné výraznou odpovědí na dobové náboženské zmatky (protestantismus), a tak jsou jeho plodem kromě reformních dekretů zejména věroučné formulace (nauka o Písmu a Tradici, o dědičném hříchu a ospravedlnění, o svátostech), z nichž Církev čerpá po celou svou následující existenci.

Přečteno 7176xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |