Nacházíte se na: Theofil > Věrouka

Věrouka

O zmrtvýchvstání Krista

Richard Špaček, 4.5. 2010

Na zmrtvýchvstání Krista zde nepohlížíme ze stanoviska apologetického, že je pečetí naší víry a zárukou našeho budoucího zmrtvýchvstání, nýbrž ze stanoviska věroučného, že Kristus vstal z mrtvých a vstoupil do královského stanu slávy, kterou si zasloužil svým utrpením a smrtí a doplnil a dokonal naše vykoupení.

Přečteno 1606xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 5. lateránský koncil (1512-1517)

Hubert Jedin, 28.4. 2010

Pátý lateránský koncil (1512-1517) byl uspořádán především proti schismatickému koncilu v Pise (1511-1512) a dále kvůli reformě Církve; jen okrajově se věnoval dogmatickým záležitostem.

Přečteno 1144xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Basilejsko-ferrarsko-florentský koncil (1431-1449)

Hubert Jedin, 22.4. 2010

Basilejsko-ferrarsko-florentský koncil (1431-1449) se kromě sporů mezi papežským primátem a svrchovaností koncilu nad papežem zabýval především husitským hnutím a unií s východními církvemi (Řeky, Armény a jakobity).

Přečteno 1949xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Kostnický koncil (1414-1418)

Hubert Jedin, 14.4. 2010

Kostnický koncil (1414-1418) trval čtyři roky a zabýval se především velkým papežským schismatem. Mimo to se věnoval reformě církve a také případu pražského univerzitního učitele Jana Husa.

Přečteno 2994xcelý článek

Ježíš Kristus

31.3. 2010

Kdo je Ježíš Kristus? Jeden z proroků, avátarů či manifestací Božích? Ne, je mnohem více - Ježíš Kristus je vtěleným věčným Bohem samým, Bohem i člověkem, Bohem, který se vtělil, byl obětován na kříži a vzkříšen pro naši spásu, je definitivním sebezjevením Boha.

Přečteno 2485xcelý článek

O sestoupení Krista do předpeklí

Richard Špaček, 30.3. 2010

Mnoho věřících má problémy pochopit, co znamenají slova o Ježíši Kristu "sestoupil do pekel" v tzv. "Apoštolském vyznání víry" i jinde. Napomoci jim v tom může následující stručné věroučné pojednání od katolického dogmatického teologa a bývalého děkana teologické fakulty v Olomouci Richarda Špačka (1864-1925).

Přečteno 1540xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Viennský koncil (1311-1312)

Hubert Jedin, 22.3. 2010

Další ze všeobecných koncilů se odehrával ve francouzském městě Vienne v letech 1311-1312 a byl svolán papežem Klementem V. Ten jako hlavní body tohoto koncilu uvedl záležitost templářského řádu, otázky víry, reformu církve a znovuzískání Svaté země.

Přečteno 1246xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 2. lyonský koncil (1274)

Hubert Jedin, 16.3. 2010

Účelem 2. lyonského koncilu (1274), jenž byl 14. ekumenickým koncilem, byly dle papeže Řehoře X. (1210-1276) především pomoc pro Jeruzalém, unie s východními křesťany a reforma církve.

Přečteno 1160xcelý článek

Křest

Richard Špaček, 15.3. 2010

"Křest je základem celého křesťanského života, vstupní branou k životu v Duchu", jak mimo jiné říká Katechismus katolické církve. V následujícím textu nabízíme základní systematické uvedení do skutečnosti svátosti křtu od katolického dogmatického teologa a bývalého děkana teologické fakulty v Olomouci Richarda Špačka (1864-1925).

Přečteno 1507xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 1. lyonský koncil (1245)

Hubert Jedin, 9.3. 2010

Poměrně záhy po 4. lateránském koncilu z r. 1215 byl svolán další ekumenický koncil, a to do Lyonu v roce 1245, jehož hlavním tématem bylo především sesazení císaře Bedřicha II. kvůli jeho pronásledování církve.

Přečteno 969xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 4. lateránský koncil (1215)

Hubert Jedin, 3.3. 2010

Čtvrtý lateránský koncil (1215) se opět jako přechozí koncil věnoval především dobovým herezím (kataři, bludná trinitologie Jáchyma de Fiore, valdenští ad.) a organizačním záležitostem. Mimoto zavedl dodnes platné nařízení o povinnosti zpovědi a přijímání eucharistie alespoň jednou za rok.

Přečteno 1898xcelý článek

Bůh

Lukáš Drexler, 1.3. 2010

Tajemství Boha může vyjádřit jen jedno Slovo, to, které se stalo tělem. Věčné Slovo, dokonale "vyslovující" Boha, se stalo tělem, abychom mohli vidět neviditelného Boha.

Přečteno 1862xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 3. lateránský koncil (1179)

Hubert Jedin, 19.2. 2010

Třetí lateránský koncil (1179) řešil především disciplinární záležitosti uvnitř církve (např. opatření proti případnému dalšímu papežskému rozkolu) či postup proti dobovým herezím (kataři).

Přečteno 1396xcelý článek

Očistec - katolický konstrukt, nebo pravověrná součást křesťanské tradice?

Lukáš Drexler, 27.10. 2009

Očistec je častým bodem věroučných kontroverzí především mezi katolickými a protestantskými křesťany. Je očistec pouhým katolickým výmyslem, z něhož v průběhu dějin katolická Církev finančně profitovala, nebo je přesvědčení o něm součástí křesťanské víry již od počátku křesťanství a křesťanské nauky? Na to se ve skromné formě snaží odpovědět následující pojednání.

Přečteno 2685xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 1. a 2. lateránský koncil (1123 a 1139)

Hubert Jedin, 26.10. 2009

Pokračováním v dějinách koncilů se dostáváme k období papežských generálních koncilů, v tomto případě k 1. a 2. lateránskému koncilu (1123 a 1139), kdy první z nich je spojen především se sporem o investituru a druhý z nich s řešením papežského rozkolu.

Přečteno 1384xcelý článek

Andělé 2 - Andělé jsou bytosti obdařené rozumem a svobodnou vůlí

Josef Pospíšil, 30.9. 2009

Pokračování věroučného pojednání o andělech od význačného českého katolického teologa počátku 20. století Josefa Pospíšila (1845-1926).

Přečteno 1003xcelý článek

Maria - Matka božské milosti

Emilián Soukup, 26.8. 2009

Není příliš troufalé tvrdit, že Maria je Matkou božské milosti? Vždyť pramenem milosti je sám Bůh! A právě proto, že Bůh - pramen veškeré milosti - se "stal tělem" v panně Marii a ona se stala jeho matkou navěky a že Bůh - sama Milost - přišel na zem skrze Marii, tak Maria je díky tomu také Matkou této Milosti, nebo jinými slovy je Prostřednicí všech milostí, kterých pramenem a původcem je sám Bůh.

Přečteno 979xcelý článek

Eucharistické Srdce Ježíšovo a jeho dokonalé darování

Reginald Garrigou-Lagrange, 11.6. 2009

Významný francouzský dominikán a novotomista Reginald Garrigou-Lagrange (1877-1964) v následujícím textu inspirujícím způsobem vysvětluje zejména vztah mezi svátostí eucharistie, kněžstvím a Nejsvětějším Srdcem Ježíšovým.

Přečteno 1373xcelý článek

O trojjediném Bohu

Antonín Salajka, 4.6. 2009

Neděle týden po slavnosti Seslání Ducha svatého je v liturgickém kalendáři každoročně vyhrazena slavnosti Nejsvětější Trojice. Co nebo spíše kdo je "předmětem" tohoto slavení, může v omezené míře napomoci nahlédnout text českého katolického teologa Antonína Salajky (1901-1975), v němž podává stručný souhrn katolického učení o Trojici.

Přečteno 1625xcelý článek

Maria, paměť církve 3/3 - Učitelka církve

Hans Urs von Balthasar, 27.5. 2009

Třetí, závěrečná část rozjímání o Panně Marii - "paměti církve" od významného katolického teologa Hanse Urs von Balthasara (1905-1988), který v následujícím textu znovu zdůrazňuje pravý rozměr mariánské úcty: "Maria si ... nepřeje, abychom ji uctí­vali jako samostatnou osobu, nýbrž abychom poznávali hloubku lásky Boha v jeho vtělení a vykupitelském díle."

Přečteno 728xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |