"Ať člověk dosáhne jakkoliv vysokého stupně, co z toho má, neslouží-li to ke stále užšímu spojení s Bohem?", píše holandský mystik a jeden z představitelů "devotio moderna" Gerlach Peters (1378-1411).
Přečteno 1346xcelý článek
Další ze všeobecných koncilů se odehrával ve francouzském městě Vienne v letech 1311-1312 a byl svolán papežem Klementem V. Ten jako hlavní body tohoto koncilu uvedl záležitost templářského řádu, otázky víry, reformu církve a znovuzískání Svaté země.
Přečteno 2641xcelý článek
Velký francouzský světec a duchovní vůdce František Saleský (1567-1622) nám poskytuje rady, jak přistupovat k Bohu poté, co si uvědomíme a poznáme vlastní slabost a bídu.
Přečteno 1805xcelý článek
Účelem 2. lyonského koncilu (1274), jenž byl 14. ekumenickým koncilem, byly dle papeže Řehoře X. (1210-1276) především pomoc pro Jeruzalém, unie s východními křesťany a reforma církve.
Přečteno 2282xcelý článek
"Křest je základem celého křesťanského života, vstupní branou k životu v Duchu", jak mimo jiné říká Katechismus katolické církve. V následujícím textu nabízíme základní systematické uvedení do skutečnosti svátosti křtu od katolického dogmatického teologa a bývalého děkana teologické fakulty v Olomouci Richarda Špačka (1864-1925).
Přečteno 3065xcelý článek
KNIHA - Gianluigi Pasquale (ed.): 365 dní s pátrom Piom, Karmelitánske nakladateľstvo, Bratislava 2009, 390 str, ISBN 978-80-89231-25-6.
Přečteno 3252xcelý článek
Poměrně záhy po 4. lateránském koncilu z r. 1215 byl svolán další ekumenický koncil, a to do Lyonu v roce 1245, jehož hlavním tématem bylo především sesazení císaře Bedřicha II. kvůli jeho pronásledování církve.
Přečteno 1881xcelý článek
Čtvrtý lateránský koncil (1215) se opět jako přechozí koncil věnoval především dobovým herezím (kataři, bludná trinitologie Jáchyma de Fiore, valdenští ad.) a organizačním záležitostem. Mimoto zavedl dodnes platné nařízení o povinnosti zpovědi a přijímání eucharistie alespoň jednou za rok.
Přečteno 4229xcelý článek
Tajemství Boha může vyjádřit jen jedno Slovo, to, které se stalo tělem. Věčné Slovo, dokonale "vyslovující" Boha, se stalo tělem, abychom mohli vidět neviditelného Boha.
Přečteno 2798xcelý článek
Blahoslavená italská mystička Anděla z Foligna (cca 1248-1309) v modlitbě prožila a pochopila to, co vyjadřují slova Písma o Ježíši Kristu: "Byly to však naše nemoci, jež nesl, naše bolesti na sebe vzal..., byl proklán pro naši nevěrnost, zmučen pro naši nepravost. Trestání snášel pro náš pokoj, jeho jizvami jsme uzdraveni..." (Izajáš 53,4-5).
Přečteno 2074xcelý článek
Třetí lateránský koncil (1179) řešil především disciplinární záležitosti uvnitř církve (např. opatření proti případnému dalšímu papežskému rozkolu) či postup proti dobovým herezím (kataři).
Přečteno 2589xcelý článek
Následující kázání pronesl sv. Ambrož Milánský (+397) mezi lety 386 až 392 v milánské katedrále před začátkem postní doby, konkrétněji v předvečer postní doby, aby - inspirován postavou starozákonního proroka Eliáše - varoval věřící před výstřednostmi své doby, totiž před nestřídmostí v jídle a pití.
Přečteno 2430xcelý článek
Spis sv. Ambrože (+397), milánského biskupa a učitele sv. Augustina, "O svátostech" (De sacramentis) o 6 knihách pojednává o tomtéž tématu jako další z jeho spisů "O tajemstvích" (De mysteriis), totiž o křtu, biřmování a eucharistii, a obsahuje důležité podrobnosti, týkající se liturgie. Má velmi mnoho společného s "Katechezemi" sv. Cyrila Jeruzalémského. Je to pravděpodobně stenografické zachycení katechezí, jež neměly být uveřejněny. Proto také autorství tohoto spisu nebylo dlouhou dobu připisováno sv. Ambrožovi.
Přečteno 2119xcelý článek
Další z úryvků anglické mystičky a poustevnice Juliany z Norwiche (1342-1416), učitelky Boží dobroty, známé svým neustále opakovaným výrokem "Všechno skončí dobře, všechno skončí dobře," který koresponduje s podobným výrokem z následujícího textu: "Jeho dobrota objímá všechna stvoření a všechna Jeho požehnaná díla a přesahuje je bez konce."
Přečteno 1714xcelý článek
Poslední díl Palladiova (cca 363-430?) díla "Historia Lausiaca", které autor zakončuje vyprávěním o sobě samém a krátkým epilogem.
Přečteno 1570xcelý článek
Redakce Revue Theofil založila stránky revue na dvou sociálních sítích: Facebooku a Signálech, na druhé z nich i vlastní blog.
Přečteno 1423xcelý článek
Mnoho ateistov i agnostikov argumentuje v neprospech náboženstva, a zvlášť katolíckeho, poukazujúc na mieru kriminality a amorality v tradične katolíckych megaštátoch i štátikoch.
Přečteno 1469xcelý článek
KNIHA - David Václavík: Náboženství a moderní česká společnost, Grada Publishing, a. s., Praha 2009, 256 stran.
Přečteno 1550xcelý článek
Příběh o křivě obviněném lektorovi z Palladiova (cca 363-430?) díla "Historia Lausiaca" je ukázkou, že každý zlý skutek má svůj zlý následek. Avšak pokání a vynesení skutku tmy na světlo je klíčem k rozvázání takovéhoto svazujícího jha.
Přečteno 1476xcelý článek
Palladios (cca 363-430?) ve svém díle "Historia Lausiaca" zaznamenal mj. také velmi kontroverzní příběh o padlé mnišce, v němž jistě není následováníhodné modlit se za smrt dítěte počatého v hříchu (vždyť každé dítě je Božím darem a Bůh nepochybně nevyslýchá modlitbu za něčí smrt!), ale jistě dobrým příkladem je síla pokání a rozhodnost již více nehřešit.
Přečteno 1225xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 ... | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | ... 62 | další
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.