Nacházíte se na: Theofil > Věrouka

Věrouka

Malé dějiny koncilů - 2. a 3. konstantinopolský (cařihradský) koncil (553, 680-681)

Hubert Jedin, 13.2. 2009

Po Chalcedonském koncilu (451) se objevují nové teologické spory a nové christologické bludy - monotheletismus a monoenergismus. K jejich řešení byly svolány další dva ekumenické koncily: 2. a 3. konstantinopolský, konané v letech 553 a 680-681.

Přečteno 706xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Chalcedonský koncil (451)

Hubert Jedin, 2.1. 2009

Po odsouzení Nestoriova bludu na ekumenickém koncilu v Efezu r. 431 se objevil nový christologický blud nazvaný monofyzitismus, jehož vyvrácení se věnoval koncil v Chalcedonu r. 451.

Přečteno 529xcelý článek

Bohorodička

Emilián Soukup, 29.12. 2008

V Marii se věčný Bůh stal ve svém Synu navždy člověkem, jedním z nás. "Proto je kacířské popírat, že svatá Panna je Matkou Boží." (sv. Tomáš Akvinský) Maria je Matkou vtěleného Boha, je Bohorodičkou (Theotokos).

Přečteno 405xcelý článek

Proč se Bůh vtělil

24.12. 2008

Následující úryvek pochází z latinského díla "Malogranatum" (Granátové jablko), jež vzniklo v Čechách v období vrcholné gotiky a řadí se k nejznámějším českým spisům vůbec. Ovlivnilo mnoho dalších autorů, mj. Tomáše ze Štítného ad.

Přečteno 258xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Efezský koncil (431)

Hubert Jedin, 16.12. 2008

Koncil v Efezu z r. 431 se řadí k těm nejvýznamnějším ekumenickým koncilům, neboť na něm došlo k další distinkci stran osoby Ježíše Krista, díky níž lze jeho matku Marii nazývat Bohorodičkou (Theotokos).

Přečteno 577xcelý článek

Bůh - Stvořitel

bl. John Henry Newman, 28.9. 2008

Rozjímání anglického blahoslaveného kardinála Johna Henry Newmana (1801-1890) z jeho díla "Rozjímání a pobožnosti" ("Meditations and Devotions" /1848/) o jedinečnosti povolání pro Boží úradky i cestě k jejich naplnění.

Přečteno 262xcelý článek

Andělé 1 - Existence andělů

Josef Pospíšil, 15.9. 2008

Kromě viditelného světa Bůh stvořil také anděly čili bytosti zcela duchové, které jsou jako tvorové sice nižší než Bůh, avšak dokonalejší než člověk, nad něhož vynikají jak jasnějším rozumem, tak i mocnější vůlí.

Přečteno 492xcelý článek

Učení sv. Antonína Paduánského o Marii 6/6

Roberto Zavalloni, 21.7. 2008

V závěrečné části o mariánském učení sv. Antonína Paduánského (1195-1231) jsou představeny hlavní črty mariánské úcty tohoto světce, obzvláště ve vztahu k liturgickému slavení církve.

Přečteno 296xcelý článek

Učení sv. Antonína Paduánského o Marii 5/6

Roberto Zavalloni, 21.5. 2008

V dalším pokračování seriálu o mariologii sv. Antonína Paduánského (1195-1231) je probírano, zda světec měl poznání o neposkvrněném početí Panny Marie či ne a zda o této skutečnosti učil, ať výslovně či alespoň v náznacích.

Přečteno 283xcelý článek

Traktát o Nejsvětější Trojici

bl. John Henry Newman, 24.4. 2008

S radostí a vděčností Bohu předkládáme krátké teologické pojednání o víře v Nejsvětější Trojici od blahoslaveného kardinála, význačného anglického konvertity a autora mnoha teologických děl Johna Henry Newmana (1801-1890).

Přečteno 394xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 1. konstantinopolský (cařihradský) koncil (381)

Hubert Jedin, 12.4. 2008

Další pokračování z dějin ekumenických koncilů, tentokrát o 1. konstantinopolském koncilu (381), na němž byla vyznána především víra v božství Ducha svatého.

Přečteno 476xcelý článek

Učení sv. Antonína Paduánského o Marii 4/6

Roberto Zavalloni, 28.3. 2008

Ve čtvrtém dílu o mariologii sv. Antonína Paduánského (1195-1231) se tentokráte zaměřujeme na vztah Panny Marie k lidem, kdy jedním z ústředních bodů je skutečnost Vtělení a jeho vztah k Marii, "poněvadž ona znovu sjednocuje Boha a lidi, když do světa lidí porodí samotného Boha".

Přečteno 245xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 1. nicejský koncil (325)

Hubert Jedin, 14.1. 2008

Nicejský koncil je první z velkých "ekumenických" koncilů, uznávaných východním i západním křesťanstvem. Jeho význam spočívá v definování "soupodstatnosti" Syna s Otcem, tedy té skutečnosti, že věčný Syn, který se stal v čase v Ježíši Kristu člověkem, je "Bůh z Boha, Světlo ze Světla, pravý Bůh z pravého Boha, zplozený, ne stvořený, stejné podstaty s Otcem" (nicejské vyznání víry). Tímto vyznáním se tak upevnilo a potvrdilo křesťanské pravověří oproti tehdejší ariánské herezi.

Přečteno 1200xcelý článek

Panna Maria - Matka Boží

Lukáš Drexler, 30.12. 2007

Tvrzení, že Panna Maria je matka Boží, je jedním ze stěžejních vyjádření křesťanského pravověří. Tento výrok však není, jak by se na první pohled mohlo zdát, ani tak vyznáním o Marii, matce Ježíše z Nazareta, jako spíše o samotném Ježíši, o tom, kým on je, o jeho osobě. Proto je toto vyjádření pro křesťanství tolik důležité a proto se na sněmu v Efezu r. 431 stalo i dogmatickým vyjádřením křesťanské víry. Středem tohoto vyznání je tedy Ježíš Kristus, dle křesťanské víry Syn Boží a Spasitel světa.

Přečteno 477xcelý článek

Svátek mláďátek

Romano Guardini, 27.12. 2007

V církevním roce je zvláštní slavnost: Slavnost betlémských neviňátek, která byla usmrcena kvůli Kristu... Církev slaví památku těchto dětí a nazývá je svatými. Dokonce v litaniích ke všem svatým je vzývá prosbou: "Svatá neviňátka, orodujte za nás."

Přečteno 436xcelý článek

List o narození Páně

sv. František Saleský, 25.12. 2007

Laskavý Theotime, nechť Svatý Duch a věrná láska Otce i Syna jsou milostivy mé prostotě! Náš duch uzří Boha, laskavý Theotime, ale říkám ti, že uvidí Boha samého "tváří v tvář" tehdy, když v na­zírání pravdivé a skutečné přítomnosti pozná vlastní božskou podstatu v její nekonečné kráse, všemohoucnosti, všedobrotě, vševědoucnosti, nejvyšší spra­vedlnosti a ve všech ostatních bezedných dokona­lostech.

Přečteno 363xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Osm ekumenických koncilů starověku

Hubert Jedin, 22.11. 2007

Osm ekumenických koncilů, které svolány od římských, později východořímských císařů, se konaly na území východořímské říše v Nicei, Cařihradě, Efezu a Chalcedonu, se liší od všech následujících, svolaných papeži a na Západě proslavených tak, že je oprávněno o nich pojednat jako o historické jednotě, ačkoliv zasahují do raného středověku a ačkoliv čtyři z nich, "staré koncily" v přísném smyslu, se podle svého významu zřetelně odlišují od následujících.

Přečteno 477xcelý článek

Učení sv. Antonína Paduánského o Marii 3/6

Roberto Zavalloni, 15.10. 2007

Ve třetím pokračování o mariánském aspektu učení sv. Antonína Paduánského se dotýkáme tajemného a hlubokého vztahu Marie s třetí božskou osobou - Duchem svatým, a to především na podkladě události Zvěstování.

Přečteno 349xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Úvod

Hubert Jedin, 9.10. 2007

Církevní koncily - a především tzv. "ekumenické" - jsou vždy významným mezníkem v životě církve i jednotlivého křesťana. Jsou odpovědí církve na její aktuální problémy a potřeby, která však má nadčasovou platnost a je stálou inspirací pro každého, kdo má zájem "zpřesňovat" a prohlubovat svoji "orthopraxi" "orthodoxií".

Přečteno 576xcelý článek

Učení sv. Antonína Paduánského o Marii 2/6

Roberto Zavalloni, 12.9. 2007

Druhá část seriálu o mariánském učení sv. Antonína Paduánského probírá vztah Boží Matky k Bohu. Sv. Antonín se mj. "soustředí na Mariinu úlohu v tom, co Otcové nazývají 'podivuhodnou výměnou' (commercium admirabile) Boží a lidské přirozenosti, počínajíc okamžikem vtělení".

Přečteno 295xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |