Nacházíte se na: Theofil > Patristika

Patristika

Bůh na sebe vzal naši přirozenost

sv. Maxim Vyznavač, 3.1. 2012

"Hvězda z východu je viditelná za dne, třpytí se a vede mudrce na místo, kde leží vtělené Slovo, aby ukázala, že Slovo, obsažené v Zákoně a v Prorocích, tajemně převyšuje smyslovou znalost a vede pohany k plnému světlu poznání."

Přečteno 866xcelý článek

Jsme Jeho tělem

sv. Augustin, 23.11. 2011

Úryvky ze dvou textů sv. Augustina (354-430) k tématu Tajemného Těla Kristova, tj. tajemného spojení Krista-Hlavy a Jeho Církve. Latinsko-české znění.

Přečteno 1031xcelý článek

List Tralleským

sv. Ignác Antiochijský, 21.11. 2011

Třetí ze sedmi dopisů mučedníka a biskupa sv. Ignáce Antiochijského (1.-2. stol.), učedníka apoštola Jana.

Přečteno 1224xcelý článek

List Magnesijským

sv. Ignác Antiochijský, 10.10. 2011

Druhý ze sedmi dopisů mučedníka a biskupa sv. Ignáce Antiochijského (1.-2. stol.), učedníka apoštola Jana.

Přečteno 1377xcelý článek

List Efezanům

sv. Ignác Antiochijský, 5.9. 2011

Jeden ze sedmi dopisů mučedníka a biskupa sv. Ignáce Antiochijského (1.-2. stol.), učedníka apoštola Jana.

Přečteno 1454xcelý článek

Není Božího slova, jež by nebylo třeba naplnit

sv. Hilarius z Poitiers, 29.8. 2011

Úryvek z výkladu Žalmu XIII. od sv. biskupa a teologa Hilaria z Poitiers (4. stol.), zaníceného bojovníka proti herezi arianismu.

Přečteno 740xcelý článek

Z řeči na Proměnění Páně

sv. Anastasius Sinajský, 1.8. 2011

Úryvek z kázání sv. Anastasia Sinajského (7.-8. stol.) u příležitosti slavnosti Proměnění Páně.

Přečteno 918xcelý článek

Pozdě jsem si Tě zamiloval!

sv. Augustin, 26.7. 2011

Ač známý, přesto stále aktuální úryvek z "Vyznání" sv. Augustina (354-430), konvertity a velkého Učitele Církve.

Přečteno 1841xcelý článek

Živá voda Ducha svatého

sv. Cyril Jeruzalémský, 6.6. 2011

"Proč Ježíš milost Ducha pojmenoval vodou? Patrně proto, že na vodě všechno závisí..." Úryvek z "Katechezí" Učitele Církve sv. Cyrila Jeruzalémského (cca 315-386).

Přečteno 962xcelý článek

Kristův kříž, záchrana lidského pokolení

sv. Efrém Syrský, 18.4. 2011

"Sláva tobě! Tys postavil svůj Kříž jako most nad smrtí, aby po něm přecházely duše z krajiny smrti do krajiny života. Sláva tobě! Tys vzal na sebe tělo smrtelného člověka a učinil jsi je pramenem života pro všechny smrtelníky." Text velkého mistra slova, sv. Efréma Syrského (cca 306-373).

Přečteno 797xcelý článek

Koupel znovuzrození

sv. Justin, 4.4. 2011

Křest je "vstupní branou k životu v Duchu", jak říká katolický katechismus. Jedním z nejstarších starověkých svědectví o křtu je text sv. Justina Mučedníka (+165) z jeho "První apologie".

Přečteno 951xcelý článek

Patrologie a patristika

Josef Novák, 28.3. 2011

Co je to patrologie? Jaký je rozdíl mezi patrologií a patristikou? Co nám dnes můžou říci díla církevních otců a starověkých spisovatelů? Leccos napoví stručný úvod do patrologie a patristiky včetně mnoha ukázek z děl církevních otců a starověkých křesťanských spisovatelů.

Přečteno 2369xcelý článek

Kristus je pokřtěn

sv. Řehoř Naziánský, 4.1. 2011

"Kristus je osvícen. Zároveň s ním se nechme osvítit i my! Kristus je pokřtěn, sestupme s ním i my, abychom spolu s ním také vystoupili vzhůru!" Úryvek z kázání sv. Řehoře Naziánského (329-389) ke svátku Křtu Páně.

Přečteno 852xcelý článek

Maria prvních křesťanů

Emilián Soukup, 1.1. 2011

Mariánská úcta není "katolickým výmyslem", který by byl prvním křesťanům cizí, ale právě naopak: úcta k Marii Panně a Matce Ježíše je dědictvím a rozvinutím počateční křesťanské víry, jak dále nastiňuje dominikánský teolog Emilián Soukup (+1962).

Přečteno 1258xcelý článek

K obětování

sv. Cyprián, 16.11. 2010

Úryvek z listu sv. Cypriána (+258) Caeciliovi, jenž byl reakcí na mylnou praxi, kdy někteří při Večeři Páně namísto vína smíseného s vodou obětovali pouze vodu bez vína.

Přečteno 800xcelý článek

Blahoslavení čistého srdce, neboť oni budou vidět Boha

sv. Theofil Antiochijský, 21.9. 2010

Výstižný úryvek z apologie svatého antiochijského biskupa Theofila (2. stol.).

Přečteno 1004xcelý článek

Z díla sv. Basila Velikého

sv. Basil Veliký, 5.7. 2010

Jedním z největších a nejvýznamnějších církevních otců je sv. Basil Cesarejský, zvaný Veliký (330-379), bratr další velké církevní osobnosti, sv. Řehoře z Nyssy. I dnes, stejně jako v průběhu věků, stojí za to si několika úryvky připomenout jeho stále duchovně inspirující dílo.

Přečteno 1010xcelý článek

Duch svatý nás obnovuje křtem

Didymos Alexandrijský (Slepý), 19.4. 2010

Křest je mysteriem, tajemným ponořením a zasvěcením se Věčnosti. Křest není jen voda, ale i - a to především - Duch, který vlévá do křtěnce světlo shůry a proměňuje ho k věčné kráse, jak nastiňuje i starověký církevní spisovatel Didymos Alexandrijský (či Slepý; cca 310/313-398).

Přečteno 953xcelý článek

Modlitba je duchovní oběť

Tertullian, 7.4. 2010

"Jsme praví ctitelé a praví kněží, když se modlíme duchem a duchem obětujeme modlitbu jako obětní dar," píše starověký církevní spisovatel Tertullian (cca 160-220) ve svém díle "O modlitbě".

Přečteno 896xcelý článek

Sestoupení Pána do pekel

sv. Epifanius ze Salaminy, 1.4. 2010

Mezi Kristovou smrtí na kříži a jeho vzkříšením nastalo "veliké ticho". Církev věří, že v tomto "mezidobí" Kristus sestoupil do podsvětí ("do pekel"), aby zvěstoval radostnou zvěst zemřelým spravedlivým. A právě o tom pojednává starobylá homilie, přisuzovaná sv. Epifaniovi ze Salaminy (cca 310-403), z níž přinášíme úryvky. Mluví-li se v tomto případě o "pekle", podobně jako v Apoštolském vyznání víry ("sestoupil do pekel"), nejedná se zde o peklo coby úděl věčného zavržení, ale o podsvětí, tedy říši zemřelých, ve výše uvedeném významu.

Přečteno 973xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 ... | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ... 11 |