Známý pravoslavný teolog Pavel Evdokimov (+1970) se nezřídka věnoval i otázce ženství a úlohy ženy. Nejinak tomu je i v následujícím úryvku z jedné z jeho statí, ve kterém naznačuje, co znamenají slova apoštola Pavla, že "žena je pro muže" a "muž skrze ženu" (1Kor 11,9.12).
Přečteno 371xcelý článek
Bl. Dorota z Montau (+1394) byla podivuhodná pruská mystička a stigmatička a rovněž rekluza v dnes polském Kwidzyně, spjatá s řádem německých rytířů, kteří v tomto městě působili. Péči jejího zpovědníka Johanna Marienwerdera (+1417) se zachovalo poměrně velké množství jejích textů a rozličných zjevení, jakých se jí podle svědectví dostalo od Boha. V jednom z nich tato mystička předkládá určitý stručný souhrn jejího pojetí dokonalosti, což vyžaduje i cestu askeze, obvyklou v tehdejší době, avšak zejména askeze ducha, která je platná a od křesťanské duchovnosti neoddělitelná i dnes.
Přečteno 289xcelý článek
Marian Matusik, bývalý polský arcidiecézní exorcista, při jednom z rozhovorů na téma exorcismu, duchovních hrozeb a působení ďábla, jakož i na základě svých vlastních zkušeností se službou osvobozování od Zlého, zodpovídá otázku, čeho se satan bojí nejvíce.
Přečteno 735xcelý článek
Papež sv. Řehoř Veliký (+604) ve svém textu v souladu s tradicí podává výklad jmen tří archandělů: Michaela, Gabriela a Rafaela, kdy jméno každého z nich vyjadřuje i jeho jedinečné poslání. Koneckonců i samotný řecký výraz "angelos" znamená "poslaný".
Přečteno 1103xcelý článek
Ježíšovo zmlknutí v hodině Kříže je jako lůno, v němž se rodí stvoření, jako "pustá a prázdná propastná tůně" na novém počátku (srov. Gen 1,2), v sebeupozadění Boha až k smrti, aby mohl povstat jím vykoupený svět, v bolesti nejen Kristově, ale spolu s ním i v bolesti celé soupodstatné Trojice.
Přečteno 427xcelý článek
Sv. Jan Damašský (+750) je svědkem, nakolik bylo přirozeným a rozšířeným v jeho době mít v úctě svatá místa a předměty spojené s osobou Spasitele Ježíše Krista. A to ne proto, aby se z takovýchto skutečností činily modly, ale pro spojení s osobou Spasitele, z lásky k němu, k jeho cti a pro naše posvěcení. To se týká i sv. Kříže, který ve 4. stol. nalezla císařovna Helena a který byl posléze povýšen v chrámu jako oslava naší spásy skrze Krista.
Přečteno 454xcelý článek
Jedno z nejkrásnějších blahoslavenství a přislíbení Ježíše Krista: vidět Boha a dosáhnout tím blaženosti srdce. Toho si byli vědomi křesťané již od počátku, což vyjadřují i úryvky vybrané z děl církevních otců a starokřesťanských autorů, jako např. sv. Jeronýma, sv. Augustina, sv. Jana Zlatoústého, sv. Řehoře z Nyssy, Origena, Evagria Pontského a dalších, kteří vidí jasný cíl víry, k němuž má směřovat veškeré úsilí křesťana.
Přečteno 749xcelý článek
Breathariánství, resp. breatharianismus je určitým přesvědčením v rámci soudobé nekřesťanské, alternativní spirituality o možnosti a schopnosti člověka čerpat životní energii pro duši i tělo výlučně z duchovní, všeprostupující energie nazývané "prána". Mezi tyto "prániky" neboli "breathariány" jsou často zařazováni i křesťanští svatí a mystici, které Bůh omilostnil darem výlučné závislosti pouze na svátosti eucharistie při dlouhodobé absenci jakéhokoliv běžného, hmotného pokrmu. Je však takovéto slučování křesťanských osobností s breathariány opodstatněné? A co je to vůbec ono breathariánství a jaký je jeho poměr ke křesťanství?
Přečteno 717xcelý článek
"Žena oděná sluncem" - silný symbol závěrečné novozákonní knihy Zjevení, který se tradičně vztahuje jak na starozákonní vyvolený lid, tj. na Izrael, tak na lid nové smlouvy, tj. na Církev, ale i přímo na osobu Panny Marie, Matky Boží. Známý americký teolog a konvertita Scott Hahn (*1957) ve svém textu osvětluje další souvislost, která byla ve své době pro čtenáře z okolí autora této biblické knihy samozřejmá, a to souvislost se starozákonní Archou úmluvy, kterou apoštol Jan dává do vztahu právě s postavou "ženy oděné sluncem". Kdo je tedy tato "žena" z knihy Zjevení?
Přečteno 658xcelý článek
Irský mnich a misionář sv. Kolumbán z Bobbia (+615) po sobě zanechal několik písemností, z nichž mnohé není užitečné pouze pro mnichy, jimž je adresoval primárně a pro něž sepsal např. i řeholi, ale svým hlubokým duchovním obsahem jsou přínosné pro kohokoliv, kdo touží "zajet na hlubinu", a zároveň psány jednoduchým a srozumitelným jazykem. Sem náleží i úryvek z jeho "Instrukcí" o Prameni věčného života, kterým je vtělený Bůh Ježíš Kristus, přístupný komukoliv z toužících uhasit svou touhu po věčném životě.
Přečteno 1211xcelý článek
Panenství pro Boha a pro Boží království - hodnota cizí tomuto světu, ale vlastní světu přicházejícímu, tentokrát pohledem zejména církevních otců, kdy panenství je vnímáno spíše jako totální, bezezbytková vydanost člověka Bohu než jako pouhá tělesná nedotčenost, a to jako vydanost, jež dojde svého dovršení okamžikem vzkříšení, kdy poté lidé budou "jako nebeští andělé", jak říká Ježíš (Mt 22,30). A takto pojaté panenství v tomto světě je anticipací věčného panenství v Božím království, podobně jako i věrně zachovávané svátostné manželství, které rovněž dochází svého dovršení v eschatologickém "manželském panenství" nevěsty duše s jejím Ženichem Kristem.
Přečteno 447xcelý článek
Španělská františkánská mystička ctih. Marie od Ježíše z Agredy (+1665) byla podivuhodnou duchovní osobností: autorkou rozsáhlého písemného díla, obdařenou darem bilokace, kdy ač fyzicky prokazatelně setrvávala ve svém španělském klášteře, zároveň v zámoří evangelizovala americké Indiány, a její tělo zůstalo i dlouho po její smrti neporušeno... Následující fragment pochází z jejího široce známého díla "Mystické Město Boží" a předkládá nám poučení, jakého se od Panny Marie dostalo této ctihodné řeholnici o tajemství Nejsvětějšího Srdce Ježíšova, sídla lásky a útočiště těch, kteří se k němu utíkají.
Přečteno 401xcelý článek
Eucharistie je darem Boží Trojice duši, aby duši přivedla k Boží Trojici a sjednotila ji s Ní, píše svatá italská mystička Anděla z Foligna (+1309) ve svém traktátu o eucharistii.
Přečteno 384xcelý článek
Teologické zamyšlení o trojičním charakteru eucharistie, totiž že není osamoceným dílem pouze Božího Syna, Ježíše Krista, ale celé Trojice, tj. výrazem nejhlubšího středu či "ohniska" Nejsvětější Trojice.
Přečteno 482xcelý článek
Je-li Duch Svatý osobní Láska Otce a Syna, je také osobní Políbení Otce a Syna, jak kdysi vykládal ve svém komentáři k "Písni písní" sv. Bernard z Clairvaux (+1153) a jak v trojičním konceptu na tomto základě později rozvádí český dogmatický teolog Josef Pospíšil (+1926).
Přečteno 448xcelý článek
V době Starého Zákona psal Bůh "prstem Božím" neboli svým Duchem svoji vůli do kamenných desek Desatera, o Letnicích však již přímo do srdcí věřících, aby "každý miloval Boha z celého srdce, celou duší a celou myslí svou a bližního svého jako sebe sama", jak píše sv. Augustin (+430) v jednom ze svých děl.
Přečteno 408xcelý článek
Ježíš Kristus je výjimečným náboženským vůdcem v mnoha směrech, např. v tom, že jako jediný udílí dar Ducha. Může tak činit, neboť On je Bůh, který proto udílí Boha, tj. Ducha Svatého, aby se právě skrze Ducha člověk narodil k životu věčnému, jak toto téma rozvíjí ve svých výkladech Janova evangelia tři velcí teologové starověkého a raněstředověkého křesťanství: sv. Cyril Alexandrijský (+444), sv. Augustin (+430) a Jan Scotus Eriugena (+ cca 877).
Přečteno 492xcelý článek
Za Mojžíše stačilo pozvednout oči, aby byl člověk zachráněn před časnou smrtí, za Ježíše Krista je potřeba pozvednout srdce, aby byl člověk zachráněn pro život věčný.
Přečteno 482xcelý článek
"Dnes vešla do nebe ta přirozenost, které bylo řečeno: 'Prach jsi a v prach se navrátíš'," píše svatý papež Řehoř Veliký (+604) ve svém výkladu evangelií ve vztahu ke Kristovu nanebevstoupení, které tak povýšilo člověka a jeho lidství až "na pravici Boží".
Přečteno 524xcelý článek
"Žena neprahne po kněžství," píše provokativně známý pravoslavný teolog Pavel Evdokimov (+1970), který nahlíží Pannu Marii, Matku Boží, jako fundamentální archetyp "nekněžského kněžství" ženy.
Přečteno 481xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 ... | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | ... 62 | další
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.