V době Starého Zákona psal Bůh "prstem Božím" neboli svým Duchem svoji vůli do kamenných desek Desatera, o Letnicích však již přímo do srdcí věřících, aby "každý miloval Boha z celého srdce, celou duší a celou myslí svou a bližního svého jako sebe sama", jak píše sv. Augustin (+430) v jednom ze svých děl.
Přečteno 431xcelý článek
Ježíš Kristus je výjimečným náboženským vůdcem v mnoha směrech, např. v tom, že jako jediný udílí dar Ducha. Může tak činit, neboť On je Bůh, který proto udílí Boha, tj. Ducha Svatého, aby se právě skrze Ducha člověk narodil k životu věčnému, jak toto téma rozvíjí ve svých výkladech Janova evangelia tři velcí teologové starověkého a raněstředověkého křesťanství: sv. Cyril Alexandrijský (+444), sv. Augustin (+430) a Jan Scotus Eriugena (+ cca 877).
Přečteno 523xcelý článek
Za Mojžíše stačilo pozvednout oči, aby byl člověk zachráněn před časnou smrtí, za Ježíše Krista je potřeba pozvednout srdce, aby byl člověk zachráněn pro život věčný.
Přečteno 513xcelý článek
"Dnes vešla do nebe ta přirozenost, které bylo řečeno: 'Prach jsi a v prach se navrátíš'," píše svatý papež Řehoř Veliký (+604) ve svém výkladu evangelií ve vztahu ke Kristovu nanebevstoupení, které tak povýšilo člověka a jeho lidství až "na pravici Boží".
Přečteno 555xcelý článek
"Žena neprahne po kněžství," píše provokativně známý pravoslavný teolog Pavel Evdokimov (+1970), který nahlíží Pannu Marii, Matku Boží, jako fundamentální archetyp "nekněžského kněžství" ženy.
Přečteno 523xcelý článek
"Boží slovo se nás ptá, zda máme o tom, co je velké, co je hodné královské koruny, stejné představy jako Bůh," píše ve svém růžencovém rozjímání polský arcibiskup Grzegorz Ryś.
Přečteno 544xcelý článek
Kenoze je specifický výraz, který v Bibli vyjadřuje dobrovolné sebeponížení Ježíše Krista, když se pro naši spásu stal člověkem, aby nakonec kvůli nám podstoupil výkupnou oběť na kříži. Tato vlastnost, nebo spíše tento postoj se však vztahuje i na ostatní osoby Boží Trojice, protože stojí v základu jejího vzájemného trojosobního společenství. Co konkrétněji tato kenoze zahrnuje v případě osoby Ducha Svatého ve vztahu k nám, vysvětluje polský teolog a jezuita Dariusz Kowalczyk. Avšak jednoduše řečeno: kenoze Ducha Svatého mj. znamená, že Duch Svatý snáší naši slabost, je s ní nanejvýš trpělivý a přizpůsobuje se jí do nejzazší možné míry, podobně jako to učinil Ježíš při svém vtělení a obětování se na kříži.
Přečteno 588xcelý článek
Nový Zákon je přechodem od toho Starého mimo jiné v tom, že Zákon Boží je zapsán již nikoliv do desek kamenných, ale do desek "z masa a krve", kdy Bůh zapisuje své jediné Slovo, svůj odvěký Zákon - svého Syna do tělesného lůna Panny Marie a sám se tak stává tělem, aby tento Zákon skrze své lidství vyhlásil i sám v sobě naplnil, jak to naznačuje i pravoslavná liturgická tradice, o níž pojednává polská teoložka Irena Saszko.
Přečteno 499xcelý článek
Bůh zve člověka k součinnosti, aby spolu s Ním rodil Jeho věčné Slovo - Syna a dosáhl tím připodobnění Synu a věčné účasti na tomto Otcově blaženém konání. Toto je v kostce hlavní sdělení o "rození Boha v duši", ke kterému se středověký německý mystik Mistr Eckhart (+1327) opakovaně vracel.
Přečteno 563xcelý článek
Jako Kristus má život z Otce, tak my máme život z Krista. A Kristus se nám dává jak skrze své slovo, "slovo Pravdy", tak skrze své tělo, jež vstalo z mrtvých a které se zpřítomňuje na oltářích Církve. V obou "způsobách" je přítomný Kristus - "Logos shůry", jak píše křesťanský gnostik a teolog Klement Alexandrijský (+211/216).
Přečteno 524xcelý článek
"Milosrdenství je radikální téma," píše polský arcibiskup Gzegorz Ryś. Proč, to se lze dozvědět z textu, který pochází z jeho nové knihy "Skandál milosrdenství".
Přečteno 446xcelý článek
Hymnus o Ježíši Kristu, mocném Bohu, který je schopen spasit naše životy a přemoci všechny těžkosti života i bezživotí, od básnířky Marie Dolistové.
Přečteno 467xcelý článek
Kristus vstal z mrtvých jako "prvotina všeho stvoření", neboť "On je hlavou těla - totiž Církve. On je počátek, prvorozený z mrtvých", jak to napsal apoštol Pavel. Kristus je totiž hlavou toho chrámu, o němž slíbil, že jej "ve třech dnech postaví znovu", což se vztahuje nejen na Něj samého, na Jeho lidského tělo, které přijal, když se stal člověkem, ale i na celou Církev, která je také Jeho tělem, jak to vykládá i slovutný starověký exegeta a teolog Origenes (+253).
Přečteno 488xcelý článek
"Kristus je smírná oběť za všechny a sám všechny vykoupil," píše sv. Ambrož Milánnský (+397) ve svém výkladu žalmů. Žádný člověk totiž není s to sám sebe vykoupit, ale moc tak učinit měl jen Bůh, který se stal člověkem, aby člověk opět mohl být navrácen Bohu.
Přečteno 470xcelý článek
Nejen skrze Krista, ale i skrze Marii Bůh započal rekapitulaci padlého stvoření: "Celé naše pokolení padlo skrze Evu a bylo obnoveno skrze Marii", píše ve svém hymnu syrský biskup a proslulý starověký hymnograf sv. Jakub ze Sarugu (+521). A počátkem této nápravy světa bylo početí Božího Syna v lůně panenské dívky: "Buď zdráva, Maria, vší milostí zahrnutá!"
Přečteno 443xcelý článek
"Utrpení není posledním slovem Boha," píše nedávno zesnulý polský teolog Wacław Hryniewicz (+2020). V Bohu je totiž utrpení přeznačeno a přemoženo Ježíšem Kristem zmrtvýchvstalým, který je prvotinou a vůdcem tohoto konečného vítězství, k němuž se dochází právě skrze kříž: kříž jeho i náš.
Přečteno 490xcelý článek
Co znamená, že na počátku stvoření "se duch Boží vznášel nad vodami" (Gen 1,2)? Z mnoha jiných starokřesťanských vykladačů Písma se této otázce věnoval i sv. Basil Veliký (+379), jenž se zde držel především syrské exegetické školy, která v tomto směru využila blízkosti syrštiny s hebrejštinou a vnímala tak jisté nuance, které by řeckojazyčnému exegetovi pravděpodobně unikaly. Co nám tedy na tomto místě Bible říká?
Přečteno 923xcelý článek
Být stvořen k obrazu Boha znamená rovněž být nositelem pokoje. Neboť právě pokoj, kromě lásky k Bohu a bližnímu, je štětcem, kterým v nás Ježíš Kristus tento obraz obnovuje a dovádí k dokonalosti, jak píše irský misionář sv. Kolumbán z Bobbia (+615).
Přečteno 590xcelý článek
Bůh prostřednictvím svých "písařů" napsal Dopis, který nás může přivést k získání daru života věčného. Může. Volba je totiž na nás, o čemž píše v jedné ze svých homilií neznámý starokřesťanský autor, jehož texty byly dříve připisovány sv. Makariovi Egyptskému (4. stol.), když se ptá po smyslu Písma svatého neboli Bible.
Přečteno 647xcelý článek
Bůh je světlo, a světlem jsou i ti, kteří jsou Jeho a kteří mají svítit jak ke spáse své, tak ke spáse druhých, jak vykládá zejména na slova Matoušova evangelia biskup sv. Chromatius z Akvileje (+ cca 407/408).
Přečteno 548xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 ... | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | ... 62 | další
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.