pravoslaví, duchovní život, teologická antropologie, spása, eschatologie
(řec. θεωσις [theósis], lat. divinisatio nebo deificatio)
Zbožštění podle sv. Ireneje z Lyonu (cca 130-200), sv. Atanáše Alexandrijského (cca 296-373) a dalších otců Církve je účelem vtělení. Lidé stvořeni k obrazu a podobě Boha (Gen 1,26-27) díky milosti mohou mít účast na životě Boha (2Pt 1,3-4).
[Gerald OʼCollins, Edward G. Farrugia. Z knihy: OʼCollins, G. - Farrugia, E. G.: Leksykon teologiczny (orig. A Concise Dictionary of Theology), Kraków 2002, přeložil Lukáš Drexler.]
- pravoslavná teologická koncepce, hlásající proměnění člověka a veškeré empirické skutečnosti sjednocením lidské a Božské přirozenosti v důsledku konání Ducha Svatého.
[Henryk Paprocki: „Przebóstwienie“ (úryvek), in: Encyklopedia katolicka, Tom XVI, Lublin 2012; do češtiny přeložil Lukáš Drexler.]
Zbožštění je účastí na nestvořené zbožšťující Boží milosti. Jde o dokonalou formu „naplnění" nitra člověka duchovními dary, samotným Duchem Svatým, Božími energiemi.
[Michal Dvořáček]
Více k tématu viz v článku: Wacław Hryniewicz: Pravoslavná teologie o zbožštění člověka
„Zbožštění je postupné pronikání lásky Boží v Duchu Svatém až po úplnou Kristovu zralost v nás. Zbožštění je totiž cílem stvoření, které díky vtělení Boží lásky v Kristu, jeho smrti a vzkříšení, naplňuje příběh smyslu života v lidské osobě. Člověk je stvořen, aby byl zbožštěn v Boží lásce dokonale a přitom zůstal člověkem. Člověk je zbožštěn tím, že se stává člověkem v míře Kristově. Boholidství Kristovo je prostředím zrání lidské lásky vůči lásce božské."
[Marko Ivan Rupnik: Dire l'uomo, Roma 1996, s. 75; český překlad Pavel Ambros in: Tenace, M.: Vybrané kapitoly z antropologie, Olomouc - Velehrad 2001, s. 11]
„Církev hlásá Ježíše z Nazareta, pravého Boha a dokonalého člověka, otevírá před každým možnost být ‚zbožštěn‘, a tak se stát více člověkem. Toto je jediná cesta, jejímž prostřednictvím může svět odhalit vznešené povolání, k němuž je vyzván, a naplnit je ve spáse uskutečněné Bohem.“
[Jan Pavel II.: Incarnationis mysterium. Bula k vyhlášení Velkého jubilea roku 2000, odst. 2, 1999.]
Wacław Hryniewicz: Pravoslavná teologie o zbožštění člověka
Hippolyt Římský: Bůh není žebrák, i tebe učinil bohem ke své slávě
Mysteriologický a eklesiologický charakter zbožštění jako předpoklad spásy v Církvi 1/2
Mysteriologický a eklesiologický charakter zbožštění jako předpoklad spásy v Církvi 2/2
Archimandrita Georgios: Theosis (zbožštění) jako smysl života člověka 1/2
Archimandrita Georgios: Theosis (zbožštění) jako smysl života člověka 2/2
Michal Dvořáček: Biblická interpretace učení o theosi (zbožštění)
Mistr Eckhart: Rozením Ježíše se duše stává plodnou ženou
Lukáš Drexler: Mění se přirozenost člověka?
Gerald O'Collins, Edward G. Farrugia; Michal Dvořáček, 6.2. 2010
Přečteno 1591x
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.