věrouka, eschatologie
(lat. purgatorium)
- stav těch,
kteří umírají v přátelství s Bohem (tj. v posvěcující
milosti - pozn. RTh.), ale dosud je
u nich zapotřebí, aby jejich osobní hříchy byly odpykány (prostřednictvím Kristových
zásluh), a kteří by před zakoušením blaženého
patření měli duchovně dorůst. Biblické pasáže, jež bývají uváděny (2Mak 12,38-46; Mt 5,25-26; 12,31-32 a 1Kor
3,11-15), samy o sobě nezakládají existenci očistce. Ta může být odůvodněna ve
světle Boží spravedlnosti a skutečností modliteb křesťanů (doloženo
přinejmenším od 2. století, jako v případě náhrobního nápisu Abercia,
biskupa Hierapole ve Frýgii /v současném Turecku/, který zemřel okolo roku 200)
a slavení eucharistie
(doloženo přinejmenším od 3. století) za jejich zesnulé. Zároveň s touto praxí
řečtí autoři jako Klement
Alexandrijský (cca 150-215), Origenes (cca 185-254) a sv.
Jan Zlatoústý (cca 347-407) a latinští autoři jako Tertullian (cca 160-225),
sv. Cyprián (+258) a sv. Augustin z Hippa (354-430) psali různým způsobem
o očišťování po smrti a o našem spojení s našimi drahými zesnulými prostřednictvím
modliteb. Modlitby za zemřelé jsou typickým rysem východní i západní liturgie.
Druhý lyonský
koncil (1274) a koncil ve Florencii
(1438-1445) učí o očistných mukách podstupovaných po smrti (těmi, kteří
ještě nejsou připraveni na blažené patření) a o významu modliteb a zbožných
skutků obětovaných za zesnulé (DH[1] 856-857,
859, 1304-1305; ND[2] 26-27,
2308-2309), přičemž se vyhýbá řeči o ohni, který odmítají pravoslavní.
Martin Luther (1483-1546) nejprve odmítá význam odpustků
za zemřelé a následně zcela existenci očistce. Tridentský koncil
(1545-1563) hájil nauku o očistci, aniž by řekl cokoli o povaze a délce
trvání očistce, a znovu zdůraznil důležitost obětování modliteb a eucharistie
za ty, kteří prodlévají v očistci (DH
1580, 1820; ND 1980, 2310). Druhý vatikánský
koncil v krátkosti připomněl naše spojení s těmi, kteří jsou po smrti očišťováni,
a potvrdil učení koncilů ve Florencii a v Tridentu (LG[3]
49, 51). Stav očišťování může být chápán také jako finální proces láskyplného,
avšak bolestného dozrávání předtím, než spatříme Boha tváří v tvář. S posledním
soudem bude očistec ukončen (DH
1067).
[Z O'Collins, G. - Farrugia, E. G.: A Concise Dictionary of Theology, New Jersey 2000, přeložil Lukáš Drexler.]
Lukáš Drexler: Očistec - katolický konstrukt nebo pravověrná součást křesťanské tradice?
Lukáš Drexler: Peklo, očistec a nebe v Eschatologii Josepha Ratzingera
Denis Kartuzián: O spojitosti a řádu čtyř posledních věcí člověka
John Henry Newman: Duše v očistci vzývají Hospodina
Řehoř Veliký: Zdali je po smrti očistcový oheň
Jan Tauler: Bytí a způsob přátel Božích
Kateřina Janovská: Bůh převyšuje vše
Pavel VI.: Jediný poklad jediné Církve
Vincenc Zahradník - O očistci I.
Vincenc Zahradník - O očistci II.
[1] Denzinger, H.: Enchiridion symbolorum, definitionum et declarationum de rebus fidei et morum.
[2] Neuner, J. - Dupuis, J.: The Christian Faith, Bangalore - London - New York 1996, 6. vyd.
[3] „Lumen gentium", in Dokumenty II. vatikánského koncilu.
Gerald O'Collins, Edward G. Farrugia, 20.11. 2017
Přečteno 1787x
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.