démonologie, angelologie, exorcismus
- též i: „zlý duch, zlí duchové"
-
negativní netělesné, duchové
bytosti neboli démoni.
Původně byli Bohem
stvořeni
jakožto dobří andělé,
ovšem podle křesťanské
tradice
neobstáli v počáteční zkoušce a nechali se strhnout ke vzpouře proti Bohu a tak
nezvratně padli, pročež jsou odsouzeni k věčnému zavržení,
které bude zpečetěno na konci
světa. Do té doby svádí lidí
ke zlému a snaží se člověka dokonce až ovládnout, tj. svojí duchovní mocí
obsadit a zneužít jak duševní
mohutnosti
člověka, tak tělo
člověka a převzít nad nimi kontrolu. V takovém případě dochází ke svázanosti
nebo až k posedlosti
a je zapotřebí služby exorcismu
k osvobození posedlého člověka od nečistého ducha. Nečistí duchové jsou k
takovému jednání puzeni v důsledku své vzpoury vůči Bohu, pro kterou se na
počátku svobodně rozhodli, což plodí jejich nenávist k Bohu a k tomu, co Bůh
stvořil a co miluje, zejména k člověku - obrazu a
podobě Boží (srov. Gen 1,26-27).
Bůh však má nad nimi stále nekonečně větší moc, jak ji manifestoval v Ježíši
Kristu, který jakožto vtělený
Bůh má jak moc vyhánět nečisté duchy, tak nakonec porazit i jejich vůdce satana:
„Proto se zjevil Syn
Boží, aby zmařil činy ďáblovy"
(1J 3,8), k čemuž sám Ježíš
říká: „Viděl jsem, jak satan padá z nebe
jako blesk" (Lk 10,18).
Vyvrcholením této porážky zlých
duchů bude jejich uvržení do ohnivého jezera (Zj 20,10), kde skončí všichni zavržení: démoni i lidé, tj. ti,
kteří nezvratně odmítli navěky přebývat v přítomnosti Boha, v láskyplné
jednotě s jeho vůlí
a v účasti
na Boží věčné blaženosti.
Moc nad nečistými duchy udělil vtělený Bůh Ježíš Kristus i svým apoštolům a skrze ně jejich nástupcům v Církvi: „Ježíš svolal svých Dvanáct a dal jim sílu a moc vyhánět všechny démony a léčit nemoci" (Lk 9,1; Lk 10,17.20; srov. též Mk 16,17). Osobám ustaveným v Církvi vykonávat službu exorcismu se říká exorcisté.
Moc nad člověkem nemají nečistí duchové automaticky a bezmezně, ale vstupní branou do člověka je pouze hřích, k jehož páchání nečistí duchové člověka nejprve svádějí a podněcují. Člověk, který žije v milosti posvěcující, tzn. varuje se hříchu a posvěcuje se v životě s Bohem modlitbou, rozjímáním a konáním Božího slova, přijímáním svátostí, zejména svátostí smíření a eucharistie, atp., je tímto dostatečně chráněn před přímým působením nečistých duchů. Jak napovídá již jejich označení, jejich působení je spojeno právě s pácháním „nečistých" neboli morálně vadných a zavrženíhodných skutků, které znesvěcují neboli „znečišťují" člověka a ve kterých má zlo zalíbení. Nečisté duchy naopak odpuzuje cokoliv svatého, proto určitou pomocí v obraně před nimi mohou být i posvěcené předměty, relikvie svatých atp. Velkou a mocnou úlohu v boji proti nečistým duchům a v ochraně před nimi má i osoba Matky Boží Panny Marie, jak to bylo zaslíbeno již v tzv. „protoevangeliu": „Mezi tebe (tj. hada - ďábla) a ženu položím nepřátelství, i mezi símě tvé a símě její. Ono ti rozdrtí hlavu a ty jemu rozdrtíš patu" (Gen 3,15).
Gabriele Amorth: Zlý duch se Matky Boží skutečně bojí
Lukáš Drexler: Gabriele Amorth: Exorcisté a psychiatři (recenze)
Jacques Verlinde, Lukáš Drexler: Křesťanství a okultismus (recenze)
Marian Matusik: Panna Maria a modlitba růžence jsou pro satana nepřekonatelné hrozby
Lukáš Drexer: Podvod magie (recenze)
Zlí duchové, reiki, exorcismus (video)
Petr Kanisius: Maria a ďábel
Justin: Oč jde démonům?
Lukáš Drexler, 3.10. 2022
Přečteno 824x
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.