duchovní život
(z řeckého αναχωρεω [anachóreó] - "vzdálit se", "odejít", "odebrat se")
- označení pro poustevnické mnichy a pro jejich poustevnický mnišský způsob života v odloučenosti od světa, v ponoření se do modlitby, v askezi a fyzické práci. Svůj původ má tento způsob života a duchovnosti v křesťanských dějinách již v prvních staletích křesťanství, především v hnutí tzv. "pouštních otců" (např. sv. Antonín Poustevník ad.). Poustevnický způsob života však lze vystopovat už např. u starozákonního proroka Eliáše či u Jana Křtitele. Významnou součástí poustevnického způsobu života je také boj o čistotu srdce s vlastními vášněmi a "vnitřními stíny", jako i se zlými duchy (démony), v čemž je vzorem Kristův čtyřicetidenní pobyt na poušti.
Sv. Benedikt z Nursie (cca 483-543) je charkterizuje takto:
"Dalším druhem (mnichů) jsou anachorité neboli poustevníci, kteří už v řeholním životě nejsou horliví začátečníci, ale prošli všednodenními zkouškami v klášteře. S pomocí mnoha lidí se naučili bojovat proti ďáblu, v šiku bratří se dobře vycvičili k boji v samotě. Jsou jistí a jsou schopni s Boží pomocí bojovat proti špatnostem těla i myšlenek vlastními silami, bez opory druhého človka."
(Řehole, kap. 1.) [1]
Evagrius Pontský (4. stol.) popisuje anachoretu následovně:
"Anachoreta je ten, kdo zbožně a se zachováním spravedlnosti obývá svět utvořený uvnitř." (Capita cognoscitiva, 14)
Historia Lausiaca 1 - Mnišství a jeho ranné formy
Charles de Foucauld: Dopisy Henrymu de Castries 1/5
Barsanufius z Gazy: Trápíš se a máš soužení? Volej Ježíše, kterého máš blízko
Lukáš Drexler: Evagrius Pontský
[1] Překlad převzat z: http://www.klaster.vyssibrod.cz/cesky/spiritualita/rehole/kapitola1.htm.
Lukáš Drexler, 16.5. 2008
Přečteno 2054x
Pozornosti doporučujeme nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy", např.:
Zákon (mojžíšský) - Ikona, ikony - Ikonostas - Omofor, omoforion - Jóta, ióta - Mystický sňatek - Levitace - Bilokace - Didascalia apostolorum - Rovný, rovná apoštolům - Vtělení - Epifanie - Paraklét, Paraklétos ad.