věrouka, teologie, milost, gratiologie, filosofie
(z latinského participatio - "účast", "podíl")
- pojem, který v učení řeckého filosofa Platóna označoval účast (μεθεξις [methexis]) viditelných, hmotných jsoucen na tzv. ideách, tj. na neviditelných, nehmotných, věčných a pravých jsoucnech či, jinak řečeno, na idealitách (ideálních vzorech) hmotných jsoucen. Platónovo učení mělo později velký vliv na křesťanskou teologii, obzvláště skrze novoplatónskou interpretaci (Plótinos a další, z "křesťanských novoplatoniků" např. Dionýsios Areopagita, sv. Augustin ad.), později je rozvíjena zejména sv. Tomášem Akvinským.
V křesťanství pojem participace označuje v různé míře účast stvoření na bytí a vlastnostech Boha. Nejvyšším stupněm participace je účast pokřtěných (tj. "adoptovaných" Bohem - srov. Řím 8,23, Gal 4,5 ad.) na Boží přirozenosti:
"Všecko, čeho je třeba ke zbožnému životu, nám darovala jeho božská moc, když jsme poznali toho, který nás povolal vlastní slávou a mocnými činy. Tím nám daroval vzácná a převeliká zaslíbení, abyste se tak stali účastnými /řec. κοινωνοι [koinónoi]/ božské přirozenosti a unikli zhoubě, do níž svět žene jeho zvrácená touha." (1Pt 1,3-4)
Tento způsob participace člověka na Božím životě se nazývá také inhabitace a z hlediska participace lidské přirozenosti na přirozenosti Boží ji převyšuje už jen inkarnace (vtělení), která je však vyhrazena pouze druhé Božské osobě - osobě Syna.
Mistr Eckhart: Rozením Ježíše se duše stává plodnou ženou
Irenej z Lyonu: Slávou Boží je živý člověk, životem člověka je patření na Boha
Lukáš Drexler, 23.11. 2008
Přečteno 891x
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.