věrouka, liturgie
(z řec. ευχαριστια [eucharistia] - „díkůvzdání", „vděčnost")
Eucharistií byla v křesťanském starověku nazývána mešní slavnost, dnes tímto názvem rozumíme Nejsvětější svátost oltářní, tj. Tělo a Krev Krista pod způsobami chleba a vína, jak se na oltáři obětuje, uchovává a uctívá, tedy oběť a svátost.
V Eucharistii je Kristus, Bůh a zároveň člověk, vpravdě, skutečně a podstatně přítomen pod způsobami chleba a vína. Kristova přítomnost v oltářní svátosti se uskutečňuje proměňovacími (konsekračními) slovy, která pronáší kněz nad chlebem a vínem jako Kristův zástupce z moci, dané mu kněžským svěcením. Látkou této svátosti je pšeničný chléb a hroznové víno, formou jsou slova, která pronesl Kristus při Poslední večeři, kdy tuto svátost ustanovil: „Toto je mé tělo" a „Toto je kalich mé krve". Celý Kristus (se svým tělem, krví, duší a Božstvím) je podstatně přítomen pod každou způsobou, jako i pod nejmenší částečkou každé způsoby. Podstata chleba a vína se proměňuje v podstatu Těla a Krve Kristovy (tzv. přepodstatnění - transsubstanciace), z chleba a vína zůstávají pouze jejich způsoby (forma, barva, chuť a vůně) postřehnutelné smysly.
Kristova eucharistická přítomnost je hlubokým tajemstvím víry, které se teologové snaží alespoň do určité míry osvětlit.
Pán Ježíš Kristus ustanovil eucharistii, aby se za nás obětoval (mše svatá), aby mezi námi přebýval (ve svatostánku) a byl naším pokrmem (svaté přijímání).
(Převzato z Jan Merell, Malý bohovědný slovník, Česká katolická charita, Praha 1963. Upraveno redakcí Revue Theofil.)
Emilián Soukup: Eucharistie prvních křesťanů 2 - Sv. Justin
Jan Zlatoústý: Slovo proměňuje chleba a víno v tělo a krev Krista
Emilián Soukup: Eucharistie prvních křesťanů 4 - Přijímání těla Páně
Emilián Soukup: Eucharistie prvních křesťanů 1 - Nejstarší svědectví
Emilián Soukup: Eucharistie prvních křesťanů 3 - Eucharistické zkušenosti
Emilián Soukup: Eucharistie prvních křesťanů 6 - Svatostánek prvních křesťanů
Emilián Soukup: Eucharistie prvních křesťanů 5 - Duchovní přijímání Eucharistie
Reginald Garrigou-Lagrange: Eucharistické Srdce Ježíšovo a jeho dokonalé darování
Germanus od sv. Stanislava: Zvláštní úcta sv. Gemmy Galgani k Nejsvětější svátosti
Caesarius z Arles: Jako se tělo posiluje pozemským pokrmem, tak se duše sytí slovem Božím
Ambrož Milánský: Tato svátost, kterou přijímáš, se uskutečňuje Kristovými slovy
Hilarius z Poitiers: Jako Syn žije z Otce, tak my žijeme ze Syna skrze jeho tělo
Marie-Vincent Bernadot: Podstata křesťanského života: zůstávat v Ježíši
Fulgentius z Ruspe: Jsme vpravdě tím, co tajemně slavíme při oběti
Lukáš Drexler: Lidská sexualita "eucharistická" a jako obraz Trojice
Jak svatí v nebi mohou vyslýchat tolik proseb o přímluvu zároveň?
Basil Veliký: Jak přistupovat k přijímání Těla a Krve Kristovy?
Kateřina Sienská: "Toto tělo je Sluncem, Sluncem pravým"
Hilarin Felder: Sv. František z Assisi a Eucharistie (1/2)
Hilarin Felder: Sv. František z Assisi a Eucharistie (2/2)
Karel Boromejský: Eucharistie přepodobňuje v Boha
Tomáš Akvinský: Drahocenná a obdivuhodná hostina
Antonín Čala: Svědectví tradice o eucharistické oběti
Marie od Ukřižovaného Ježíše: Jako přirozené světlo
Petr Julián Eymard: Nejsvětější Svátost je všechno
Jan z Jenštejna: De Corpore Christi - O Těle Páně
Elias Vella: Mše uzdravuje a osvobozuje od Zlého
Mechtilda z Hackebornu: Cena jediné mše svaté
Francisco Fernández-Carvajal: Pane, očisti mě...
Bonaventura: Modlitba před Nejsvětější svátostí
Gaudentius z Brescie: Eucharistie, Pascha Pána
Ambrož Milánský: Kříž Kristův nám navrací ráj
Henri J. M. Nouwen: Ježíšova konkrétní láska
Irenej z Lyonu: Eucharistie, záruka vzkříšení
John Saward: Maria, Matka Nebeské Many
Cyril Jeruzalémský: O těle a krvi Kristově
Hilarius z Poitiers: Takto jsi připravil zemi
John Henry Newman: Před rozjímáním
Lukáš Drexler: Našel jsem svůj domov
Lukáš Drexler: "A hned vyšel ven..."
Marie Dolistová: Eucharistický chléb
Ambrož Milánský: Svatá Eucharistie
Jan Maria Vianney: Svaté přijímání
Eucharistie - dar ukřižované Lásky
Elias Vella: Já v tobě a ty ve mně
Justin: To čiňte na mou památku
Ambrož Milánský: O Tajemstvích
Jan Zlatoústý: Moc Kristovy krve
Charles Journet: Ta malá hostie
Cyril Jeruzalémský: Katecheze
Bl. Jindřich Suso a eucharistie
Karel Říha: "Tajemství víry"
Sv. Augustin o eucharistii
Boží Tělo
Antonín Salajka, 20.8. 2009
Přečteno 2125x
Portrét Evagria Pontského
Evagrius Pontský (4. stol.) byl jednou z nejvlivnějších a nejznámějších osobností starověkého mnišského života a velmi plodným autorem mnišské asketické a teologické literatury, který je považován za prvního systematizátora tehdejší mnišské zkušenosti. Více se o něm dozvíte v jeho portrétu v sekci Křesťanské osobnosti.