věrouka, liturgie, svátosti, , sakramentologie, Ježíš Kristus
(z řec. ευχαριστια [eucharistia] - „díkůvzdání", „vděčnost")
Eucharistií byla v křesťanském starověku nazývána mešní slavnost, dnes tímto názvem rozumíme Nejsvětější svátost oltářní, tj. Tělo a Krev Krista pod způsobami chleba a vína, jak se na oltáři obětuje, uchovává a uctívá, tedy oběť a svátost.
V Eucharistii je Kristus, Bůh a zároveň člověk, vpravdě, skutečně a podstatně přítomen pod způsobami chleba a vína. Kristova přítomnost v oltářní svátosti se uskutečňuje proměňovacími (konsekračními) slovy, která pronáší kněz nad chlebem a vínem jako Kristův zástupce z moci, dané mu kněžským svěcením. Látkou této svátosti je pšeničný chléb a hroznové víno, formou jsou slova, která pronesl Kristus při Poslední večeři, kdy tuto svátost ustanovil: „Toto je mé tělo" a „Toto je kalich mé krve". Celý Kristus (se svým tělem, krví, duší a Božstvím) je podstatně přítomen pod každou způsobou, jako i pod nejmenší částečkou každé způsoby. Podstata chleba a vína se proměňuje v podstatu Těla a Krve Kristovy (tzv. přepodstatnění - transsubstanciace), z chleba a vína zůstávají pouze jejich způsoby (forma, barva, chuť a vůně) postřehnutelné smysly.
Kristova eucharistická přítomnost je hlubokým tajemstvím víry, které se teologové snaží alespoň do určité míry osvětlit.
Pán Ježíš Kristus ustanovil eucharistii, aby se za nás obětoval (mše svatá), aby mezi námi přebýval (ve svatostánku) a byl naším pokrmem (svaté přijímání).
(Převzato z Jan Merell, Malý bohovědný slovník, Česká katolická charita, Praha 1963. Upraveno redakcí Revue Theofil.)
Efrém Syrský: Duch a Oheň
Jan van Ruysbroeck: Myšlenky o Eucharistii
Cyprián: Chléb náš vezdejší dej nám dnes ...
Emilián Soukup: Eucharistie prvních křesťanů 2 - Sv. Justin
Jan Zlatoústý: Slovo proměňuje chleba a víno v tělo a krev Krista
Emilián Soukup: Eucharistie prvních křesťanů 4 - Přijímání těla Páně
Emilián Soukup: Eucharistie prvních křesťanů 1 - Nejstarší svědectví
Emilián Soukup: Eucharistie prvních křesťanů 3 - Eucharistické zkušenosti
Emilián Soukup: Eucharistie prvních křesťanů 6 - Svatostánek prvních křesťanů
Emilián Soukup: Eucharistie prvních křesťanů 5 - Duchovní přijímání Eucharistie
Germanus od sv. Stanislava: Zvláštní úcta sv. Gemmy Galgani k Nejsvětější svátosti
Reginald Garrigou-Lagrange: Eucharistické Srdce Ježíšovo a jeho dokonalé darování
Antonio Pagani: Nejsvětější Svátost a Božské Srdce Páně v životě bl. Alžběty Canori Mora
Caesarius z Arles: Jako se tělo posiluje pozemským pokrmem, tak se duše sytí slovem Božím
Johannes Marienwerder - Dorota z Montau: Čím více kdo miluje Pána, tím více po něm prahne
Jan Evangelista Urban: Jediná Boha hodná oběť: Kristus na Kříži, Kristus v eucharistii
Klement Alexandrijský: Skutečný chléb z nebe je tělo Kristovo, tělo zmrtvýchvstalé
Ambrož Milánský: Tato svátost, kterou přijímáš, se uskutečňuje Kristovými slovy
Hilarius z Poitiers: Jako Syn žije z Otce, tak my žijeme ze Syna skrze jeho tělo
Marie-Vincent Bernadot: Podstata křesťanského života: zůstávat v Ježíši
Tertulián: Požíváme a ctíme eucharistii a značíme se znamením Kříže
Fulgentius z Ruspe: Jsme vpravdě tím, co tajemně slavíme při oběti
Lukáš Drexler: Lidská sexualita "eucharistická" a jako obraz Trojice
Jak svatí v nebi mohou vyslýchat tolik proseb o přímluvu zároveň?
Basil Veliký: Jak přistupovat k přijímání Těla a Krve Kristovy?
Jan van Ruysbroeck: O čtyřech znameních Boží věčné lásky
Kateřina Sienská: "Toto tělo je Sluncem, Sluncem pravým"
Hilarin Felder: Sv. František z Assisi a Eucharistie (1/2)
Hilarin Felder: Sv. František z Assisi a Eucharistie (2/2)
Tomáš Akvinský: Drahocenná a obdivuhodná hostina
Marie od Ukřižovaného Ježíše: Jako přirozené světlo
Antonín Čala: Svědectví tradice o eucharistické oběti
Karel Boromejský: Eucharistie přepodobňuje v Boha
Lukáš Drexler: Jsou křesťanští mystici breathariáni?
Petr Julián Eymard: Nejsvětější Svátost je všechno
Max Thurian: Služebníci jediného kněžství Kristova
Řehoř Veliký: Ten, který je věčný, se ukázal v čase
Jan z Jenštejna: De Corpore Christi - O Těle Páně
Francisco Fernández-Carvajal: Pane, očisti mě...
Elias Vella: Mše uzdravuje a osvobozuje od Zlého
Gaudentius z Brescie: Eucharistie, Pascha Pána
Mechtilda z Hackebornu: Cena jediné mše svaté
Bonaventura: Modlitba před Nejsvětější svátostí
Ambrož Milánský: Kříž Kristův nám navrací ráj
Henri J. M. Nouwen: Ježíšova konkrétní láska
Irenej z Lyonu: Eucharistie, záruka vzkříšení
Juliana z Norwiche: Ježíš, naše pravá Matka
John Saward: Maria, Matka Nebeské Many
Cyril Jeruzalémský: O těle a krvi Kristově
Hilarius z Poitiers: Takto jsi připravil zemi
John Henry Newman: Před rozjímáním
Lukáš Drexler: Našel jsem svůj domov
Jan Maria Vianney: O svatém přijímání
Lukáš Drexler: "A hned vyšel ven..."
Marie Dolistová: Eucharistický chléb
Ambrož Milánský: Svatá Eucharistie
René Laurentin: Nejzazší dar Lásky
Eucharistie - dar ukřižované Lásky
Elias Vella: Já v tobě a ty ve mně
Jan Tauler: My jíme našeho Boha
Justin: To čiňte na mou památku
Ambrož Milánský: O Tajemstvích
Jan Zlatoústý: Moc Kristovy krve
Charles Journet: Ta malá hostie
Cyril Jeruzalémský: Katecheze
Bl. Jindřich Suso a eucharistie
Karel Říha: "Tajemství víry"
Sv. Augustin o eucharistii
Justin: První Apologie
Boží Tělo
Antonín Salajka, 20.8. 2009
Přečteno 3581x
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.