liturgie, věrouka, duchovní život
(řec. μυστηριον [mystérion] - „tajemství", lat. sacramentum)
Svátost je viditelné znamení ustanovené Ježíšem Kristem, skrze které Duch Svatý působí v duši nadpřirozené účinky.
U každé svátosti se rozlišuje:
a) látka (materia), tj. hmotná podstata (např. voda, olej, nebo viditelný úkon, např. vzkládání rukou) a
b) forma, tj. slova, která příslušný úkon doprovázejí.
Svátosti Nového zákona podle církevní nauky milost posvěcující nejen naznačují, nýbrž i působí, a to ze své vnitřní síly (ex opere operato). Kromě posvěcující milosti každá svátost uděluje zvláštní svátostnou milost, pro kterou je ustanovena.
V Církvi je sedm svátostí:
eucharistie (svátost oltářní),
svátost smíření (zpověď, svátost pokání),
kněžské svěcení (ordo),
Tři svátosti - křest, biřmování a kněžské svěcení - vtiskují duši nezrušitelné znamení (svátostný charakter) a mohou být přijaty pouze jednou za život.
Tři svátosti jsou naprosto nutné: křest pro všechny lidi, svátost smíření pro ty, kdo po křtu upadli do těžkého hříchu, kněžské svěcení pro Církev jako nadpřirozené společenství a pokračovatelku v Kristově díle.
První ze svátostí se přijímá křest. Podle hodnosti stojí nejvýše nejsvětější svátost oltářní (eucharistie).
Podmínkou k platnému udělení svátosti je, aby udělovatel měl příslušnou moc a oprávněnost, aby měl úmysl ji udělit a aby použil správnou látku, formu a dobu; u přijímatele se žádá (dospěl‑li k užívání rozumu), aby měl úmysl svátost přijmout.
K hodnému a užitečnému přijetí svátosti se u přijímajícího požaduje, aby byl dostatečně poučen o hlavních pravdách víry a o příslušné svátosti. K přijetí tzv. „svátostí mrtvých" (křest a pokání) je nutná alespoň nedokonalá lítost nad hříchy, k přijetí tzv. „svátostí živých" (ostatních svátostí) je nutný stav posvěcující milosti. Kdo přijímá svátosti živých bez náležité přípravy a ve stavu těžkého hříchu, dopouští se svatokrádeže. Naproti tomu u udělovatele může chybět jak víra, tak stav milosti, jen když má oprávnění a úmysl činit to, co činí Církev. Prvním a vlastním rozdavatelem všech Božích milostí je sám Kristus, původce svátostí. Kristus užívá kněží jako svých nástrojů, pouze křest může v nevyhnutelné potřebě udělit každý člověk (např. v nebezpečí smrti), a to i nepokřtěný, má-li úmysl činit to, co činí Církev a když správně vykoná svátostné znamení (polití vodou a příslušná slova).
(Převzato z Jan Merell, Malý bohovědný slovník, Česká katolická charita, Praha 1963. Redakčně upraveno.)
Richard Špaček: Křest
Ambrož Milánský: O svátostech (De sacramentis)
Ambrož Milánský: O tajemstvích (De mysteriis)
Diadochos z Fotiké: Být Božím obrazem a podobat se Bohu
Justin: To čiňte na mou památku
Cyril Jeruzalémský: Katecheze
Hippolyt Římský: O Křtu Páně
Justin: První apologie
Antonín Salajka, 29.5. 2009
Přečteno 2588x
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.