věrouka, gratiologie
(řec. δικαιωσις [dikaiósis], lat. iustificatio)
Ospravedlnění je postavení člověka do stavu, v němž měl podle vůle Boží být, tj. do stavu posvěcující milosti neboli spravedlnosti. Předpokládá skutečnost dědičného hříchu. Děje se na základě Kristových vykupitelských zásluh znovuzrozením z vody a Ducha svatého při křtu svatém, případně křtem touhy a křtem krve. V případě, že posvěcující milost se ztratí těžkým hříchem, je možné ji opět získat platným přijetím svátosti pokání, případně již dokonalou lítostí, v případě nutnosti také svátostí pomazání nemocných. Při ospravedlnění jde o udělení nadpřirozeného života, tj. posvěcující milosti, božských ctností, darů Ducha Svatého, a nikoliv pouze o zevnější připočtení Kristových zásluh bez vnitřního posvěcení člověka, jak učí Martin Luther. Ospravedlněný má účast na Božské přirozenosti, je spojen s Kristem, stává se dítětem Božím a dědicem nebeského království. Současně v jeho duši začne přebývat Duch Svatý s celou Nejsvětější Trojicí jako v chrámě (viz heslo Inhabitace, inhabitatio). Ospravedlnění (první) je čirou milostí, která však u dospělého předpokládá svobodné spolupůsobení s předcházející pomocnou milostí, přičemž dospívá k víře jako první podmínce k ospravedlnění.
Pojem ospravedlnění byl jedním z nejdůležitějších pojmů apoštola Pavla.
(Převzato z Jan Merell, Malý bohovědný slovník, Česká katolická charita, Praha 1963. Upraveno a doplněno redakcí Revue Theofil.)
Antonín Salajka, 20.8. 2009
Přečteno 1247x
Portrét Evagria Pontského
Evagrius Pontský (4. stol.) byl jednou z nejvlivnějších a nejznámějších osobností starověkého mnišského života a velmi plodným autorem mnišské asketické a teologické literatury, který je považován za prvního systematizátora tehdejší mnišské zkušenosti. Více se o něm dozvíte v jeho portrétu v sekci Křesťanské osobnosti.