sv. Efrém Syrský, 18.4. 2011
"Sláva tobě! Tys postavil svůj Kříž jako most nad smrtí, aby po něm přecházely duše z krajiny smrti do krajiny života. Sláva tobě! Tys vzal na sebe tělo smrtelného člověka a učinil jsi je pramenem života pro všechny smrtelníky." Text velkého mistra slova, sv. Efréma Syrského (cca 306-373).
Náš Pán byl pošlapán smrtí a on zase smrt pojal jako cestu pro svá chodidla. Sám se podrobil smrti a dobrovolně ji podstoupil, aby smrt proti její vůli zničil. Neboť náš Pán vyšel z Jeruzaléma a nesl Kříž, když to smrt chtěla. Na Kříži však pozvedl svůj hlas a vyvedl mrtvé z podsvětí, i když to smrt nechtěla.
Smrt ho usmrtila skrze tělo, které přijal. Touž zbraní on dobyl vítězství nad smrtí. Božství se ukrylo pod člověčenství a přiblížilo se k smrti, která usmrtila a byla usmrcena. Smrt usmrtila přirozený život a ji zase usmrtil život nadpřirozený.
Smrt ho nemohla pohltit, kdyby neměl tělo, ani podsvětí ho nemohlo pojmout, kdyby tělo neměl. Proto přišel k Panně, aby si od ní vzal vůz a na něm se odtud vezl do podsvětí. S tělem pak, jež vzal na sebe, vstoupil do podsvětí, uchvátil jeho poklady a jeho komory vyprázdnil.
Přišel tedy k Evě, matce všech živých. Eva je vinice, jejíž ohradu otevřela smrt vlastníma rukama Evy, aby okusila její plody. Proto se Eva, matka všech živých, stala příčinou smrti všech živých.
Tu se však rozvila Maria, nová réva, lepší než stará réva Eva. A v ní přebýval Kristus - nový život. Když se pak smrt opovážlivě chystala jako obvykle jej pohltit, nevěděla, že v plodu podléhajícím smrti je ukryt život, který měl smrt zničit. Když ho tedy smrt pohltila, bez bázně osvobodil život a s ním mnohé.
Sám vznešený tesařův syn povznesl svůj Kříž nad propast pekla, jež vše pohlcovalo, a lidské pokolení také přenesl do domu života. Protože pak dřevo svrhlo lidstvo do hlubin, rovněž dřevo je přivedlo do domu života. Tedy na strom, na nějž byla naroubována hořká ratolest, byla naštěpována ratolest sladká. Z toho máme poznat toho, jemuž nemůže odolat žádný tvor.
Sláva tobě!
Tys postavil svůj Kříž jako most nad smrtí, aby po něm přecházely duše z krajiny smrti do krajiny života.
Sláva tobě!
Tys vzal na sebe tělo smrtelného člověka a učinil jsi je pramenem života pro všechny smrtelníky.
Ty přece žiješ; vždyť tvoji vrazi naložili s tvým živoucím tělem jako rolníci: zaseli je totiž do hloubky jako pšenici, a ono vzešlo a přineslo bohatou úrodu vzkříšení mnohých.
Pojďte, obětujme svou lásku jako velikou a společnou oběť! Ať stoupají naše zvučné zpěvy a hojné modlitby k tomu, který podal svůj Kříž jako oběť Bohu, aby nás jím všechny obohatil!
(Sermo de Domino nostro, 3-4.9; in Opera edit. Lamy, 1,152-158.166-168. Český překlad převzat z Denní modlitby Církve a mírně upraven s přihlédnutím k anglickému překladu redakcí Revue Theofil.)
Bděte: znovu přijde!
Řeč o Svatém týdnu
Píseň o Nejsvětější Panně
Hojnost Božího slova přesahuje tvé touhy
Toho, jehož neobsáhne celý svět, drží v náručí sama Maria
Vyzdob, Pane, v našich myslích příbytek dni, který nezná konce
Sestoupil z nebe a stal se člověkem, aby tě obdařil svou láskou
Duch a Oheň
Silvestr Braito: Cesta kříže
Silvestr Braito: Kříž nad vodou
Jindřich Suso: Povzbuzení duši
Jindřich Suso: Před ukřižováním
Bernard z Clairvaux: Pod křížem
Vladimír Losskij: Velikost Kristova kříže
Elisabeth Leseur: Per Crucem ad Lucem
Jan Zlatoústý: Kříž je světlem celého světa
Juliana z Norwiche: Osmé zjevení Boží lásky
Palladios: Historia Lausiaca 40 - O Efraimovi
Tomáš Akvinský: Proč Kristus zemřel na kříži
Bratr Roger, Matka Tereza: Pán Ježíš umírá na kříži
Jan Damašský: Drahocenné a úcty hodné dřevo Kříže
Wacław Hryniewicz: V kříži je příslib nové budoucnosti
Tomáš Kempenský: O malém počtu milovníků Ježíšova kříže
Cyril Alexandrijský: Ježíš Kristus dal své tělo za život všech lidí
Hans Urs von Balthasar: Ježíšova smrt je interpretem jeho života
Ambrož: Jeden prostředník mezi Bohem a lidmi, člověk Kristus Ježíš
Lev Veliký: Kristův Kříž - zdroj veškerého požehnání a příčina všech milostí
Přechod od Starého Zákona k Novému je přechodem od těla k Duchu
Bruno Forte: Ukřižovaný Bůh je zjevením krásy, která zachraňuje
Cyril Alexandrijský: Skrze kříž se Kristus stal Králem nad světem
Ludvík Maria Grignion z Montfortu: Okružní list přátelům Kříže 1
Pseudo-Chrysostom: Katechetická promluva na Svatou Paschu
Lactantius: Dřevo pomazané krví beránka je symbolem Kříže
Wincenty Myszor: Symbolika kříže podle sv. Ireneje z Lyonu
František Saleský: Hora Kalvárie je pravou univerzitou lásky
Jan van Ruysbroeck: O čtyřech znameních Boží věčné lásky
Ambrož Milánský: Kristus smířil svou krví svět s Bohem
Klement Alexandrijský: Pán se sklonil, člověk povstal
Tomáš Špidlík: Tajemství kříže z hlediska teologie
Ambrož Milánský: Kříž Kristův nám navrací ráj
Pavel Evdokimov: Láska podle míry Boha
Jean Galot: Dar Syna je Darem Otce
Silvestr Maria Braito: Kristus Král
Kdo jsi, Bože?
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.