sv. Tomáš Akvinský, 4.8. 2014
"Ptáš-li se tedy, kudy máš jít, chop se Krista, protože on je cesta," povzbuzuje nás jeden z největších katolických teologů a Učitel Církve sv. Tomáš Akvinský (+1274).
Janovo evangelium 14,6
Cesta je sám Kristus, proto říká: „Já jsem cesta."[1] To má dostatečné odůvodnění, protože „skrze něho máme přístup k Otci."[2]
Ale poněvadž tato cesta není vzdálena od cíle, nýbrž je s ním spojena, dodává: „Pravda a život."[3] A tak on sám je zároveň cesta i cíl. Cestou je jako člověk, cílem jako Bůh. Podle toho tedy, že je člověk, říká: „Já jsem cesta." Podle toho, že je Bůh, dodává: „Pravda a život." Tím dvojím je vhodně označen cíl této cesty.
Neboť cíl této cesty je cílem lidské touhy. Člověk touží hlavně po dvou věcech: předně po poznání pravdy, která je mu vlastní; zadruhé po svém pokračování, což je společné všem věcem. Kristus však je cesta k poznání pravdy, přestože on sám je pravda: „Pane, veď mě v pravdě a budu chodit po tvé cestě."[4] Kristus je také cesta k životu, přestože on sám je život: „Ukázal jsi mi cesty života."[5]
A tak za cíl této cesty označil pravdu a život. Toto dvojí bylo výše řečeno o Kristu. Předně, že on sám je život: proto „v něm byl život."[6] A potom, že je pravda, protože „byl světlo lidí."[7] Světlo pak je pravda.
Ptáš-li se tedy, kudy máš jít, chop se Krista, protože on je cesta: „Toto je cesta, choďte po ní."[8] A Augustin říká: „Jdi prostřednictvím člověka a dojdeš k Bohu. Lepší je totiž klopýtat po cestě, než si zdatně vykračovat mimo cestu."[9] Protože kdo klopýtá po cestě, i když málo postoupí, přece se blíží k cíli. Ale kdo kráčí mimo cestu, vzdaluje se od cíle tím víc, čím zdatněji běží.
Ptáš-li se však, kam jdeš, přimkni se ke Kristu, protože on je pravda, ke které toužíme dospět. „Pravdu hlásá moje ponebí."[10] Ptáš-li se, kam se máš natrvalo dostat, přimkni se ke Kristu, protože on je život. „Život nalezli, kdo nalezli mne, blaženou milost dostanou od Pána."[11]
Přimkni se tedy ke Kristu, chceš-li být bezpečný. Vždyť nebudeš moci sejít s cesty, protože on je cesta. Proto kdo se k němu přimknou, nejsou na scestí, ale na správné cestě. Rovněž nemůže být nikdo oklamán, protože on je pravda a učí veškeré pravdě. Říká: „Já jsem se proto narodil a proto jsem přišel na svět, abych vydal svědectví pravdě."[12] Také nemůže být nikdo rozrušen, protože on je život a dávající život, jak říká: „Já jsem přišel, aby měli život a měli ho v hojnosti."[13]
[Super Ioannem, cap. 14, lect. 2. Český překlad převzat ze samizdatového vydání Denní modlitby Církve a mírně upraven podle latinského originálu a doplněn poznámkami pod čarou redakcí Revue Theofil.]
Blahoslavení chudí duchem...
Blahoslavení, kteří hladoví a žízní po spravedlnosti...
Blaženost člověka spočívá v patření na Boha
Drahocenná a obdivuhodná hostina
O zvěstování blahoslavené Panny
Kristus je Hlavou Těla Církve
Proč Kristus vstal z mrtvých?
Proč Kristus zemřel na kříži?
Duch Svatý je Bůh
O trojím rození
Chudý Kristus
Ježíš Kristus
Ambrož Milánský: Znalost Krista
Richard Rolle: Hledal jsem Ježíše...
Ambrož Milánský: Kristus nade všechno
Augustin: Ježíš Kristus je Bůh i člověk
[1] J 14,6.
[2] Srov. Řím 5,2.
[3] J 14,6.
[4] Ž 86,11.
[5] Ž 16,11.
[6] J 1,4.
[7] Tamtéž.
[8] Iz 30,21.
[9] Augustin, Sermo 141,4.
[10] Př 8,7; znění podle Vulgaty.
[11] Př 8,35.
[12] J 18,37.
[13] J 10,10.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.