sv. Hippolyt Římský, 10.1. 2008
"Ten, který je přítomen všude a nikde není nepřítomen, je nepochopitelný pro anděly a vzdálený lidskému zraku, ten přistoupil ke křtu," píše ve svém kázání sv. Hippolyt Římský (+235).
K Janovi přišel Ježíš a přijal od něho křest. Věc nanejvýš hodná obdivu! Nekonečná řeka, která obveseluje Boží město, je omyta nepatrnou vodou! Neobsáhlý pramen, který rodí život pro všechny lidi a je bez konce, je přeplněn nepatrnými vodami tohoto času.
Ten, který je přítomen všude a nikde není nepřítomen, je nepochopitelný pro anděly a vzdálený lidskému zraku, ten přistoupil ke křtu, jak se mu zalíbilo. „Vtom se otevřelo nebe ... a z nebe se ozval hlas: ‚Toto je můj milovaný Syn, v něm jsem nalezl zalíbení.‘"[1]
Milovaný plodí lásku a nehmotné světlo plodí světlo nepřístupné. Toto je ten, který byl nazván synem Josefovým a je to můj Jednorozený podle božské bytnosti.
„Toto je můj milovaný Syn", lačný, který živí nesčetné tisíce; pracující, který občerstvuje pracující; ten, který nemá, kam by složil hlavu a všechno řídí; který trpí a všechna utrpení léčí; který je políčkován a světu dává svobodu; nechá si probodnout bok a bok Adamův vyplňuje.
Ale prosím, věnujte mi pečlivou pozornost: neboť se chci utéci k prameni života a nazírat na pramen, z kterého prýští lék.
Otec nesmrtelnosti poslal na svět nesmrtelného Syna - Slovo. Ten přišel k lidem a chtěl je omýt vodou a Duchem. Chtěl je zrodit znovu k neporušitelnosti duše i těla, vdechl do nás dech života a vybavil nás neporušitelnou zbrojí.
Jestliže se tedy člověk stal nesmrtelným, bude také bohem. Jestliže se pak skrze vodu a Ducha svatého stává koupelí znovuzrození bohem, je také shledán po vzkříšení z mrtvých jako Kristův spoludědic.
Proto volám jako hlasatel: Pojďte, všechny kmeny národů, k nesmrtelnosti, pramenící z křtu! Toto je voda spojená s Duchem, která zavlažuje ráj, zúrodňuje zemi, dává růst rostlinstvu, plodnost živočichům. A abych ve zkratce shrnul všechno, člověk je jí znovuzrozen a dostává život, Kristus je jí pokřtěn, Duch svatý na ni sestupuje v podobě holubice.
Kdo totiž vstoupí s vírou do této koupele znovuzrození, odřekne se ďábla a oddá se Kristu, obrátí se zády k nepříteli, avšak vyzná, že Kristus je Bůh, svleče ze sebe služebnost a oděje se Božím dětstvím, vrátí se od křtu zářivý jako slunce, vysílající paprsky spravedlnosti. A co je největší: vrátí se jako Boží dítko a spoludědic Kristův.
Jemu buď sláva a moc, spolu s jeho nejsvětějším, dobrým a životadárným Duchem nyní i vždycky i po všechny věky věků. Amen.
(Z kázání O Zjevení Páně, připisovaného sv. Hippolytovi, Nn 2,6-8.10; Patrologia Graeca 10,854, 858-859, 862. Převzato z Denní modlitby církve.)
Mučednictví
Hippolyt Římský: Philosophumena
Józef Naumowicz: Namáhat se ku porodu Krista
Bůh není žebrák, i tebe učinil bohem ke své slávě
Dvojí příchod Krista
Tridentský koncil o křtu
Brigita Švédská: O Kristově křtu v Jordánu
Didymos Alexandrijský (Slepý): Duch svatý nás obnovuje křtem
Pavel Hödl: Křest dospělých - katechumenát rozvržený do stupňů 1/3
Petr Chrysolog: Dnes Kristus vstoupil do vod Jordánu, aby smyl hřích světa
Klement Alexandrijský: Křest Duchem svatým
Lukáš Drexler: Holubice nového stvoření
[1] Mt 3,16-17.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.