sv. Augustin, 21.11. 2015
Lidmi ponížen k časné smrti, Bohem Otcem však povýšen do věčné slávy - náš Král Ježíš Kristus, který nyní sedí po pravici Boží, jak připomíná svatý Učitel Církve, hipponský biskup Augustin (+430).
Neposlouchejme ani ty, kteří popírají, že by Syn seděl na pravici Otcově. Říkají totiž: „Copak Bůh Otec má pravou a levou stranu, jako tělesné bytosti?" Ani my si něco takového o Bohu Otci nemyslíme; Bůh věru není omezen ani uzavřen jakoukoli tělesnou podobou. Ale „pravice Otcova" je věčná blaženost, jež je slíbena svatým; jako jeho levicí se velmi případně nazývá věčné neštěstí, jež je určeno bezbožným; takže nikoliv na samém Bohu, nýbrž na tvorech rozeznáváme řečeným způsobem pravici a levici; vždyť i tělo Kristovo, jímž je Církev, má jednou dlít na oné pravici, to jest v oné blaženosti, jak praví Apoštol, jelikož i nás zároveň vzkřísil a spolu usadil na nebesích (Ef 2,6). Ačkoli totiž naše tělo tam ještě není, přece tam již je naše naděje. Proto i sám Pán po svém zmrtvýchvstání přikázal učedníkům, jež nalezl na lovu ryb, aby vrhli své sítě vpravo. A když tak učinili, chytili ryby, jež byly vesměs veliké, to jest, znamenaly spravedlivé, jimž je přislíbena pravá strana. Na to též naráží, když mluví o soudu, že totiž ovce postaví na pravici, kdežto kozly na levici (Mt 25,33).
[Sv. Augustin: O křesťanském boji, XXVI,28, do češtiny přeložil Maurus Verzich. Český překlad převzat z knihy Svatý Augustin: Čtvero pojednání o křesťanském boji, Olomouc 1949. Jazykově upraveno redakcí Revue Theofil.]
Ty jsi Kristus
Jsme Jeho tělem
O Trojici (De Trinitate)
Sv. Augustin o eucharistii
Pozdě jsem si Tě zamiloval!
Výklad Janova evangelia - 1. traktát
Otec, Syn a Duch Svatý - jeden a pravý Bůh
Nikdo nevstoupil do nebe kromě toho, který sestoupil z nebe
Všechny události Kristova života zpodobují života křesťana
Jedině od Boha je naše spása
Jan je hlas, Kristus je Slovo
Ježíš Kristus je Bůh i člověk
Totožnost Kristova těla
Nanebevstoupení Páně
Okoušení sladkosti Boží
Portrét Evagria Pontského
Evagrius Pontský (4. stol.) byl jednou z nejvlivnějších a nejznámějších osobností starověkého mnišského života a velmi plodným autorem mnišské asketické a teologické literatury, který je považován za prvního systematizátora tehdejší mnišské zkušenosti. Více se o něm dozvíte v jeho portrétu v sekci Křesťanské osobnosti.