sv. Augustin, 28.11. 2016
Sv. Jan Křtitel je nejen největším z proroků, ale i příkladem pokory pro každého z nás: "On musí růst, já však se umenšovat", jak mimo jiné zdůrazňuje sv. Augustin (+430) ve svém kázání.
Jan je hlas, Pán
však „na počátku byl Slovo"[1].
Jan je hlas na čas, Kristus je na počátku Slovo věčné.
Odstraň slovo - co zbude z hlasu? Kde není žádný smysl, tam je prázdný zvuk. Hlas beze slova zazní do ucha, ale srdce nevzdělá.
Avšak přímo v našem srdci, které je třeba vzdělávat, si všimneme řádu věcí. Jestliže myslím na to, co říkám, je už v mém srdci slovo. Ale když chci mluvit k tobě, hledám, jakým způsobem by mohlo být také v tvém srdci slovo, které je v mém.
Když tedy hledám, jak by došlo k tobě a usadilo se ve tvém srdci slovo, které je už v srdci mém, vezmu na pomoc hlas a nahlas k tobě promluvím. Zvuk hlasu vede k tobě smysl slova; sám zvuk sice pomine, ale slovo, které k tobě zvuk přivedl, je už v tvém srdci, aniž se z mého srdce vzdálilo.
Když tedy zvuk přenesl slovo k tobě, nezdá se ti, že sám zvuk říká: „On musí růst, já však se umenšovat"[2]? Zvuk hlasu zazněl, posloužil a odešel, jako kdyby říkal: „Tato má radost se naplnila."[3] Podržme slovo, neztraťme slovo počaté v nitru.
Chceš vidět doznívající hlas a zůstávající Božství Slova? Kde je teď Janův křest? Posloužil, a odešel. Kristův křest je nyní stále. Všichni věříme v Krista, očekáváme spásu v Kristu: to nám řekl hlas.
Avšak protože je těžké rozeznat slovo od hlasu, byl i sám Jan pokládán za Mesiáše. Hlas byl pokládán za slovo, ale uznal, že je hlasem, aby neublížil slovu. Řekl: „Já nejsem Mesiáš ani Eliáš ani Prorok."[4] Odpověděli: „Kdo tedy jsi?"[5] Praví: „Já jsem hlas volajícího na poušti: Připravte cestu pro Pána."[6] „Hlas volajícího na poušti", hlas toho, který prolomil mlčení. „Připravte cestu pro Pána", jako kdyby říkal: Já proto zním, abych jeho uvedl do srdce. Ale kam ho zavedu, tam nevejde, jestliže nepřipravíte cestu.
Co znamená: „Připravte cestu", ne-li: patřičně proste? Co značí: „Připravte cestu", ne-li: pokorně smýšlejte? Z něho si vezměte příklad pokory. Je považován za Krista a říká, že není to, zač je považován, ani nevyužívá cizího omylu ke své mu vypínání.
Kdyby řekl: „Já jsem Mesiáš", jak náramně lehko by mu věřili, když jej za takového pokládali ještě dřív, než to řekl! Neřekl to. Uznal, čím je, pokořil se.
Viděl, kde je jeho spása: pochopil, že je svítilnou[7], a bál se, aby ji neuhasil vítr pýchy.
[Sermo 293,3; in PL 1328-1329. Český překlad převzat ze samizdatového vydání Denní modlitby církve a upraven a doplněn poznámkami pod čarou redakcí Revue Theofil.]
Jsme Jeho tělem
O Trojici (De Trinitate)
Totožnost Kristova těla
Vírou uvěřila, vírou počala
Proč se Kristus narodil z ženy
Co znamená, že Kristus sedí na pravici Boží
Otec, Syn a Duch Svatý - jeden a pravý Bůh
Nikdo nevstoupil do nebe kromě toho, který sestoupil z nebe
Všechny události Kristova života zpodobují života křesťana
Výklad Janova evangelia - 1. traktát
Jedině od Boha je naše spása
Ježíš Kristus je Bůh i člověk
Pozdě jsem si Tě zamiloval!
Sv. Augustin o eucharistii
Okoušení sladkosti Boží
Nanebevstoupení Páně
Ty jsi Kristus
Karel Boromejský: O adventní době
Bernard z Clairvaux: Přijde k nám Boží slovo
Jan van Ruysbroeck: Vizte, Ženich přichází, vyjděte mu vstříc!
Cyril Jeruzalémský: O dvojím příchodu Ježíše Krista
Guerric z Igny: Očekáváme Spasitele
Hippolyt Římský: Dvojí příchod Krista
[1] Srov. J 1,1.
[2] J 3,30.
[3] J 3,29.
[4] Srov. J 3,28; 1,21.25.
[5] Srov. J 1,19.22.
[6] Srov. Mk 1,3; Mt 3,3; Lk 3,2.4; J 1,23.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.