sv. Lev Veliký, 27.2. 2017
"Hle, nyní je čas příhodný, hle, nyní jsou dny spásy!" píše apoštol Pavel. A co od nás tento "den" očekává a k čemu nás vyzývá, to rozvíjí ve svém kázání svatý papež Lev Veliký (+461).
Když
vám, miláčkové, mám kázat o nejsvětějším a největším půstu,
jak bych lépe mohl začít než užitím slov Apoštola,
v němž mluvil Kristus, a
než říci, co bylo čteno: „Hle, nyní je čas příhodný, hle, nyní jsou dny spásy!"[1]
Ačkoliv totiž všechny doby jsou plny Božích darů a vždycky máme přístup k
Božímu slitování jeho milosti,
přesto se nyní mysli všech věřících mají pohnout s větším úsilím, aby
postoupili dále v duchovním životě, a mají se nadchnout větší důvěrou, když nás
vyzývá návrat onoho dne, v němž jsme byli vykoupeni, k veškerým dobrým skutkům:
abychom tak slavili všepřevyšující tajemství umučení Páně očištěním těla i
ducha. Tak velkým tajemstvím by sice příslušela tak trvalá zbožnost a stálá
úcta, abychom stále zůstali před Božím obličejem takovými, jak máme být
shledáni dobrými přímo ve svátek Vzkříšení, ale protože jen málo lidí je tak
statečných a pro křehkost těla se uvolňuje přísnost a péče o život nás rozptyluje
mnohými starostmi, znečistí se pozemským prachem i sebezbožnější srdce. A tu
máme z Božího ustanovení veliký prostředek ozdravení, že nás léčí k obnovení čistoty
mysli čtyřicetidenní půst, v němž zbožné skutky a čisté posty mají vykoupit a
vyvážit viny ostatní roční doby.
Vstupujíce tedy, milovaní, do dnů tajemných, ustanovených k očištění ducha i těla posvátným způsobem, snažme se poslouchat apoštolských příkazů a očisťme se ode vší tělesné i duchovní poskvrny, aby duch, jenž je postaven pod zákon Boží a má být vůdcem svého těla, nabyl skutečně důstojné nadvlády, když očistíme zápas, který se stále vede mezi obojí naší stránkou, duchovní a tělesnou, abychom nedali nikomu pohoršení a tím nedali záminku pomlouvačům, neboť bychom byli právem káráni od nevěrců - a našimi chybami se vyzbrojí bezbožné jazyky proti náboženství -, kdyby způsoby a mravy postících se křesťanů nesouhlasily s čistotou dokonalé zdrženlivosti. Vždyť vrchol našeho postu nespočívá jen ve zdrženlivosti a brát tělu potravu je bez účinku, nezřekne-li se duše zlého.
[Řeč 42,4 postní. Český překlad převzat z časopisu Serafinský prapor, č. 3 (březen), 1936 (XVI. roč.), a jazykově upraven redakcí Revue Theofil.]
Zbožné očištění postem a milosrdenstvím
Jeden a týž prostředník mezi Bohem a lidmi, Bůh i člověk Ježíš Kristus
Kristův Kříž - zdroj veškerého požehnání a příčina všech milostí
Kdo miluje tvůj zákon, těší se z jeho pokoje
Řeč na Narození Páně
Ladislav Pokorný: Postní doba
Klement Římský: Čiňme pokání!
Lev Veliký: Zbožné očištění postem a milosrdenstvím
Petr Chrysolog: Modlitba, půst a milosrdenství jsou základem zbožnosti
Lukáš Drexler: Jsou křesťanští mystici breathariáni?
[1] 2Kor 6,9.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.