Origenes, 20.2. 2017
Drobný úryvek z Origenova (+253) díla "Proti Kelsovi" na téma modlitby, ve kterém je však řečeno mnohé, a to ne jen o modlitbě.
I nejprostší křesťan dobře ví, že každé místo na světě je součástí kosmu a celý kosmos je svatyní Boha. Když se tedy modlí na jakémkoliv místě, uzavírá zrak smyslů, otevírá zrak duše a povznáší se nad celý kosmos. A nezastavuje se na vrcholku nebe[1], ale jakmile vystoupal myslí až nad nebe, veden Božím Duchem, jako kdyby již opustil kosmos, neprosí Boha o přízemní dobra. Ježíš ho totiž naučil žádat ne o věci nicotné, to jest smyslové, ale výlučně o věci velké a skutečně Božské,[2] které z milosti Boží vedou k blaženosti spočívající v Bohu, skrze Jeho Syna, Slovo, které samo je Bohem.
[Origenes: Proti Kelsovi, VII, 44. Na základě polského překladu Stanisława Kalinkowskiego v Odpowiedź na Słowo. Najstarsi mistrzowie chrześcijańskiej modlitwy, Kraków 1993, převzatého z Orygenes: Przeciw Celsusowi, Warszawa 1986, a s přihlédnutím k řeckému originálu přeložil Lukáš Drexler.]
"Učinil mne vybraným šípem"
Proti Celsovi (Contra Celsum)
Spolu s Ním jsme z mrtvých vstali i my
Józef Naumowicz: Stát se "domem chleba"
Nejen smrtelné tělo, i nesmrtelná duše má svůj pokrm
Ježíšovo narození dokazuje také jeskyně v Betlémě
Syn z Otce - Bůh z Boha, Světlo ze Světla
Velikost Boha se zjevila v jeho umenšení
Karl Rahner: Naplněním modlitby je láska
Jan M. Vianney: Krásný úkol a povinnost člověka: modlit se a milovat
Romano Guardini: Křesťanská modlitba je společenství se skutečným, živým Bohem
Richard Rolle: O potřebnosti a hodnotě modlitby a rozjímání
Markéta Romanet: Mystická modlitba v nazíravém mlčení
Ambrož Milánský: Duch Svatý - Učitel a Vůdce modlitby
Jan Zlatoústý (Chrysostom): Modlitba je světlem duše
Štefan Senčík: Terezie z Avily - učitelka modlitby 1
Ludvík Granadský: O modlitbě a rozjímání 1/2
Ludvík Granadský: O modlitbě a rozjímání 2/2
Lukáš Drexler: Filokalie konečně mluví česky!
Evagrius Pontský: Komentář k Modlitbě Páně
František Saleský: O nezbytnosti modlitby
Z myšlenek optinských starců o modlitbě
Tomáš Kempenský: O modlitbě a četbě
Bonaventura: Buď člověkem modlitby!
Henri J. M. Nouwen: Pravidla modlitby
Modlitbou tvoříme spolu s Bohem svět
Jean-Joseph Surin: O vnitřní modlitbě
Tertulián: Modlitba je duchovní oběť
R. P. Lejeune: Nazíravá modlitba
[1] Řec. επι την αψιδα ... του ουρανου [epi tén hapsida ... tú úranú] - dosl. „na klenbě nebes". Pozn. překl.
[2] A jinde Origenes toto v narážce na Mt 6,33 (a paral. v Lk 12,31) doplňuje: „... a žádejte (věci) nebeské, a budou vám přidány (věci) pozemské" (or. 2,14; Selecta in Ps. 4), podobně jako jeho předchůdce v alexandrijské katechetické škole, Klement Alexandrijský: „Žádejte, praví (Ježíš), velké (věci), a budou vám přidány malé" (Strómata I,158,2). (Oboje citováno dle Novozákonní apokryfy I. Neznámá evangelia, Praha 2001, s. 39.) Pozn. překl.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.