sv. Augustin, 21.5. 2017
Jedním z výrazných a nezaměnitelných bodů křesťanství oproti většině ostatních náboženství je zastávání kladné, věčné hodnoty těla člověka a vůbec materiální stránky stvoření. To vychází z kladného hodnocení samým Bohem, který tuto hmotnou skutečnost stvořil a ohodnil svým slovem jako "velmi dobrou" (srov. Gen 1,31) a který ji pak "vzal za svou", když se skrze své Slovo stal člověkem, aby lidství a celé stvoření spasil a vzkříšením a nanebevstoupením je povznesl do nebe k věčné účasti na Jeho Božské přirozenosti. A právě na tomto základě, na navýsost kladném "ohodnocení" lidství Božím Slovem, které se navěky "stalo tělem", staví sv. Augustin svoji obhajobu povznesení lidství, lidské tělesnosti k věčnému údělu v nebi Nanebevstoupením Kristovým.
A neposlouchejme ani ty, kteří popírají, že by náš Pán vzal s sebou na nebesa také tělo; poukazují na to, co stojí v evangeliu: „Nikdo nevstupuje na nebe, leč ten, který s nebe sestoupil" (J 3,13), a říkají, že tělo proto, že nesestoupilo s nebe, nemohlo na nebe vystoupit. Nechápou totiž, že tělo na nebe nevystoupilo, neboť tam vystoupil Pán; tělo však tam nevystoupilo, nýbrž bylo vzato na nebe, jsouc zdvíháno tím, který vystoupil. Kdyby totiž například někdo sestoupil s hory nahý, ale po sestoupení by se oblékl a pak oblečen znovu vystoupil, jistě právem řekneme, že ten, který vystoupil, není nikdo jiný než ten, který předtím sestoupil; a nemyslíme na šat, který s sebou vzal, nýbrž o tom, který se oblékl, pravíme, že sám vystoupil.
[Augustin: O křesťanském boji (De agone christiano), XXV, 27; český překlad Maura Verzicha OSB převzat z knihy Svatý Augustin: Čtvero pojednání o křesťanském boji, Olomouc 1949, a pro lepší srozumitelnost, s přihlédnutím k latinskému textu, upraven redakcí Revue Theofil.]
Jsme Jeho tělem
O Trojici (De Trinitate)
Vírou uvěřila, vírou počala
Jan je hlas, Kristus je Slovo
Proč se Kristus narodil z ženy
Co znamená, že Kristus sedí na pravici Boží
Nikdo nevstoupil do nebe kromě toho, který sestoupil z nebe
Všechny události Kristova života zpodobují života křesťana
Otec, Syn a Duch Svatý - jeden a pravý Bůh
Výklad Janova evangelia - 1. traktát
Jedině od Boha je naše spása
Ježíš Kristus je Bůh i člověk
Pozdě jsem si Tě zamiloval!
Sv. Augustin o eucharistii
Okoušení sladkosti Boží
Totožnost Kristova těla
Ty jsi Kristus
Řehoř Veliký: Jaký užitek máme z nanebevstoupení Kristova
Richard Špaček: O nanebevstoupení Krista a o jeho moci a slávě v nebi
Augustin: Nikdo nevstoupil do nebe kromě toho, který sestoupil z nebe
Cyril Alexandrijský: "Jestliže neodejdu, Zastánce k vám nepřijde"
Alžběta ze Schönau: Vidění 4/5 - Nanebevstoupení
Jan Damašský: Stav Krista po zmrtvýchvstání
Nerses Šnorhali: Nanebevstoupení
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.