Bohumil Spáčil, 19.6. 2017
Ačkoliv pravoslaví se úctě Srdce Ježíšova, vlastní katolické církvi, brání, přesto se v něm díky apoštolskému a svatooteckému odkazu nachází tytéž základy, z nichž vychází právě zmiňovaný katolický kult Božského Srdce, což ani nelze jinak, neboť zjevení Ježíšova milujícího Srdce, probodeného na Kříži, tkví v jádru křesťanství.
Nynější pravoslavní
teologové pobožnost a úctu k Srdci
Páně všeobecně zavrhují. Je to podle nich novota zbytečná, ba nebezpečná,
která prý nemá věroučného základu. Láska Kristova prý nepotřebuje symbolu, a
je-li už nějakého třeba, stačí úplně kříž. Je však zajímavé, že v ruském
pravoslavném písemnictví z konce sedmnáctého a z počátku osmnáctého století,
tedy z doby, kdy v západní katolické církvi byla tato pobožnost od některých
jako opovážlivá novota zamítána a napadána, nacházíme spisovatele, který o úctě
k Božskému
Srdci mluví a ji doporučuje. Je to Dimitrij
Tuptalo, podle svého biskupského sídla zvaný Rostovský (+1709). Byl rodem Ukrajinec a studoval na kyjevské
bohoslovecké akademii; ke konci života se stal biskupem
v Rostově. Psal obranné spisy proti ruské sektě „raskolniků", vydal životopisy
svatých, kázání a různá asketická
pojednání. Pro bezúhonnost a přísnost svého života požíval všeobecné vážnosti a
náleží k malému počtu těch, které ruská pravoslavná církev úředně prohlásila za
svaté
(byl svatořečen
r. 1757).
O Božském Srdci mluví hlavně v kázáních. Praví, že Kristus Pán před
smrtí proto naklonil hlavu, aby upozornil na své milující srdce (Kázání o
umučení Páně). Chtěl dát své srdce probodnout kopím, aby chladné železo
jaksi ochladilo žár jeho lásky (Pláč u hrobu Kristova). Rána způsobená srdci
je jaksi otvorem nebo branou, kterou vcházíme do srdce Ježíšova, základu a
počátku veškeré lásky, jež milovalo své až do konce[1],
srdce laskavé, milosrdné, soustrastné, nejtrpělivější. Svět zranil srdce Toho,
jenž celým svým srdcem svět miloval (Tamtéž). Vybízí věřící, aby
vzpomínali nejen vnějších bolestí Krista Pána, nýbrž i úzkostí jeho srdce (Kázání
o umučení Páně). Srdce Páně je veliký poklad, neboť na kříži vyšla z
poraněného boku Kristova církev, jeho milovaná nevěsta a naše drahá matka,
která mu má rodit mnoho synů
vodou a Duchem (Pláč u hrobu Kristova). Ze srdce zraněného kopím vyšla
voda k našemu očištění a krev k našemu posvěcení[2] (Kázání
na sobotu čtvrté neděle postní). Jak je vidět, Dimitrij má zcela podle
katolického pojmu úcty k Srdci Páně na mysli nejenom srdce hmotné, nýbrž srdce
jako symbol Kristovy lásky, a naznačuje též hlavní účinky této úcty (očištění a
posvěcení).
[Převzato z časopisu Posel Božského Srdce Páně, roč. II., č. 8, srpen 1936 (zde původně pod názvem: „Pravoslavný bohoslovec pro úctu B. Srdce Páně"); mírně jazykově upraveno redakcí Revue Theofil.]
Richard Špaček: O bohopoctě vtěleného Krista
David z Augsburgu: Srdce Kristovo pramenem živoucí krve
Markéta Marie Alacoque: První zjevení Nejsvětějšího Srdce
R. Garrigou-Lagrange: Eucharistické Srdce Ježíšovo a jeho dokonalé darování
L. Drexler: Tajemství Kristova probodeného boku a Srdce ve středověké benediktinské tradici
Mechtilda Magdeburská: Jak za dnů bolestí zjevuje Kristus své rány
Lukáš Drexler: Úcta k Srdci Ježíšovu 2/2 - Teologické základy úcty
Marie Celesta Crostarosa: V Srdci Slova jsou ukryty všechny dary
Hilda C. Graef: Svatá Gertruda Veliká, mystik Božského Srdce
Lukáš Drexler: Úcta k Srdci Ježíšovu 1/2 - Dějiny úcty
Michal Altrichter: Hlas ticha Volajícího na poušti
Juliana z Norwiche: Ježíš, naše pravá Matka
Kateřina Sienská: Tajemství mého Srdce
Veronika Giuliani: O ranách Pána Ježíše
Lukáš Drexler: Našel jsem svůj domov
Bonaventura: O Božském Srdci Páně
Bonaventura: Zdroj života je v Tobě
Jan Zlatoústý: Moc Kristovy krve
[1] Srov. J 13,1. Pozn. RTh.
[2] Srov. J 19,34. Pozn. RTh.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.