sv. Bernard z Clairvaux, 12.11. 2017
Šťavnatý úryvek z jednoho kázání sv. Bernarda z Clairvaux (+1153) na biblickou "Píseň písní" o lásce jako takové a o lásce nesouměrné, avšak dostatečné mezi duší a Kristem.
83, 4. (...) Láska sama o sobě stačí,
sama o sobě se líbí a kvůli sobě. Sama sobě je zásluhou i odměnou. Láska
nehledá příčinu ani plod mimo sebe. Jejím plodem je její konání. Miluji,
protože miluji; miluji, abych miloval. Velká věc je láska; avšak jestliže se
vrátí ke svému počátku, jestliže je vrácena ke svému původu, vlita zpět do
svého pramene, stále z něho bere zdroj, z něhož může ustavičně vytékat. Ze
všech hnutí, myšlenek a citů duše je láska to jediné, čím může tvor, třebaže
nerovně, odpovědět Původci nebo mu oplácet podobným. (...) Neboť když Bůh
miluje, nechce nic jiného než být milován: nemiluje totiž pro nic jiného, než
aby byl milován, neboť ví, že právě láska dělá blaženými ty, kdo ho milují.
5. (...) Láska Snoubence, ano Snoubenec, který sám je Láskou, žádá na oplátku pouze lásku a důvěru. Proto budiž dovoleno opětovat lásku. Jak by nemilovala snoubenka, a to snoubenka Lásky? Jak by nebyla milována Láska?
6. Po zásluze se zříká všech jiných náklonností a oddává se celá jediná lásce ta, která má odpovídat lásce oplácením lásky. Vždyť i kdyby se celá rozplynula v lásce, co je to proti věčnému proudění onoho Pramene? Vskutku, neoplývají stejnou hojností milující a Láska, duše a Slovo, snoubenka a Snoubenec, Stvořitel a tvor, zrovna tak jako žíznící a Pramen. Co tedy? Zanikne proto a bude zcela marným snubní zaslíbení, vzdychající touha, vášeň milujícího, důvěra předjímajícího kvůli tomu, že nedokáže běžet stejnou měrou jako obr, že v sladkosti nemůže závodit s medem, v mírnosti s beránkem, v bělosti s lilií, v jasnosti se sluncem, v lásce s tím, který je Láska? Ne. I když tvor miluje méně, protože je menší, přesto, miluje-li celou svou bytostí, nechybí nic tam, kde je cele. Proto miluje-li takto, už uzavřela sňatek, protože nemůže takhle milovat a být málo milována, aby v souhlase obou bylo neporušené a dokonalé manželství. Ať nikdo nepochybuje, že duše je milována Slovem, a to ještě dříve a více!
[Kázání na Píseň písní, Sermo 83,4-6; in Opera omnia, Edit. Cisterc. 2 (1958), 300-302. Český překlad převzat ze samizdatového vydání Denní modlitby Církve a podle latinského originálu upraven redakcí Revue Theofil.]
A jméno té panny bylo Maria
Dopis Bernarda z Clairvaux Hildegardě z Bingen
Panna Maria, Královna mučedníků
Přijde k nám Boží slovo
Hledání moudrosti
O činnosti
Jan tauler: Píseň lásky
Giselher ze Slatheimu: O lásce
Robert Bellarmin: O lásce k Bohu
Alfons Maria z Liguori: O lásce ke Kristu
Hugo ze Sv. Viktora: Životem srdce je láska
František Saleský: Kterak láska zraňuje duši
Reginald Dacík: Svatý Bernard, Pěvec Matky Boží
Bernardin Sienský: Královnou všech ctností je láska
Kateřina Sienská: Čím větší je láska, tím hlubší je bolest
Mechtilda Magdeburská: Úlohy požehnané lásky jsou rozmanité
Veronika Giuliani: Láska, která spojuje duši s Bohem
León-Joseph Suenens: Všudypřítomná láska Boha
Diadochos z Fotiké: O lásce, bázni, víře a touze
Henri J. M. Nouwen: Ježíšova konkrétní láska
Bonaventura: Sestrám o dokonalé lásce Boží
Kateřina Janovská: Neúprosnost Boží lásky
Diadochos z Fotiké: Boží láska rozohňuje
Juliana z Norwiche: Láska Kristova
Jan od Kříže: Ó plameni lásky živé
Maxim Vyznavač: O lásce
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.