sv. Karel Boromejský, 17.6. 2019
Eucharistie sdílí takovou moc, jakou je sám Bůh, protože v eucharistii přijímáme samotného Boha, který se stal člověkem a který skrze eucharistii činí to, aby nás, přijímající eucharistii, přepodobnil v Sebe, v Boha, k čemuž se v následujícím úryvku vyjadřuje velký světec Karel Boromejský (+1584).
V Nejsvětější
Eucharistii je zcela přítomný, byť ve skrytosti, Bůh a člověk - Ježíš Kristus.
Když visel na Kříži, z jeho probodeného boku vyřinuly všechny svátosti
(srov. J 19,34), každý nebeský dar,
nesčetné milosti.
Proč mu tedy nevěnujeme políbení, ani objetí, proč jej nepřijímáme často? K nám
se navrací táž úcta, kterou vzdáváme jemu, nastává podivuhodný vzestup našeho
duchovního života a vzrůst Boží milosti. V Eucharistii se sjednocujeme s Bohem
a jsme v něj přepodobněni[1]. Jak
velká věc - člověk je zbožštěn!
Avšak nešťastní a bědní jsou ti, kteří pohrdají tímto darem a kteří se
nepovažují za odloučené od největšího dobra a - kvůli trestům na ně naloženým odděleni[2] od
Těla Kristova, jímž je Církev - nechtějí mít Boha za Otce! Co však, dítka,
můžeme činit bez Boha? A jaká neštěstí nám hrozí, odvrátíme-li se od samotného Pramene
veškerého dobra? Cožpak můžeme žít bez Života? Cožpak můžeme nezbloudit bez Pravdy?
Cožpak je nám možné se neodchýlit bez Cesty, vystavujíce se nelítostným nástrahám
ďábla?
... Kvůli milosrdné dobrotě Pána našeho Ježíše Krista všichni křesťané usilujme
přimknout se k Bohu a nikdy od něho neodcházet.
[Sv. Karel Boromejský: Homilie o eucharistii, 5. homilie. Na základě polského překladu (Św. Karol Boromeusz: Rozważania o Eucharystii, Warszawa 2005) a italského znění (Carlo Borromeo: Omelie sull'Eucaristia, 2005) přeložil Lukáš Drexler.]
Efrém Syrský: Duch a Oheň
Jan van Ruysbroeck: Myšlenky o Eucharistii
Jan Zlatoústý: Slovo proměňuje chleba a víno v tělo a krev Krista
Reginald Garrigou-Lagrange: Eucharistické Srdce Ježíšovo a jeho dokonalé darování
Jan Evangelista Urban: Jediná Boha hodná oběť: Kristus na Kříži, Kristus v eucharistii
Johannes Marienwerder - Dorota z Montau: Čím více kdo miluje Pána, tím více po něm prahne
Ambrož Milánský: Tato svátost, kterou přijímáš, se uskutečňuje Kristovými slovy
Hilarius z Poitiers: Jako Syn žije z Otce, tak my žijeme ze Syna skrze jeho tělo
Fulgentius z Ruspe: Jsme vpravdě tím, co tajemně slavíme při oběti
Basil Veliký: Jak přistupovat k přijímání Těla a Krve Kristovy?
Jan van Ruysbroeck: O čtyřech znameních Boží věčné lásky
Kateřina Sienská: "Toto tělo je Sluncem, Sluncem pravým"
Tomáš Akvinský: Drahocenná a obdivuhodná hostina
Antonín Čala: Svědectví tradice o eucharistické oběti
Lukáš Drexler: Jsou křesťanští mystici breathariáni?
Marie od Ukřižovaného Ježíše: Jako přirozené světlo
Petr Julián Eymard: Nejsvětější Svátost je všechno
Jan z Jenštejna: De Corpore Christi - O Těle Páně
Mechtilda z Hackebornu: Cena jediné mše svaté
Bonaventura: Modlitba před Nejsvětější svátostí
Henri J. M. Nouwen: Ježíšova konkrétní láska
Irenej z Lyonu: Eucharistie, záruka vzkříšení
Cyril Jeruzalémský: O těle a krvi Kristově
Lukáš Drexler: Našel jsem svůj domov
Marie Dolistová: Eucharistický chléb
Ambrož Milánský: Svatá Eucharistie
Jan Maria Vianney: Svaté přijímání
Eucharistie - dar ukřižované Lásky
Elias Vella: Já v tobě a ty ve mně
Jan Tauler: My jíme našeho Boha
Justin: To čiňte na mou památku
Jan Zlatoústý: Moc Kristovy krve
Charles Journet: Ta malá hostie
Bl. Jindřich Suso a eucharistie
Sv. Augustin o eucharistii
[1] It. trasformati - „přetvořeni", „přepodobněni", „proměněni". Pozn. překl.
[2] V it. doslova: separati per le censure e le scomuniche dal Corpo di Cristo è la Chiesa - „odděleni kvůli cenzurám a exkomunikacím od Těla Kristova, kterým je Církev". Pozn. překl.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.