Marian Zawada, 15.11. 2019
Ačkoliv autor, polský karmelitánský teolog Marian Zawada (*1958), v následujícím textu píše o zkušenosti mystické, lze jeho slova vztáhnout i na každou autentickou duchovní zkušenost, která je z milosti milosrdného Boha určitým závdavkem věčné blaženosti a jakousi aktualizací či uskutečněním v našem životě toho, co je předmětem naší křesťanské víry.
Zkušenost
se obyčejně týká minulého, kumuluje se a ukládá se jako prožité. Připomeňme, že řecké slovo peira (em-peira), tj. „zakušené",
označuje to, co je prožito, čeho se
člověk zúčastnil, podobně jako řecké dokimasia.
To, co proběhlo se vztahuje k
minulosti a zahrnuje nejen poznané, ale
i uložené v člověku. Odráží se
to i v polské sémantice, když se hovoří o někom „zkušeném" (pol. doświadczonym - „osvědčeném", tj. „majícím
zkušenost" - pozn. překl.), kdo disponuje
znalostí věci.
V oblasti mystiky má však zkušenost poněkud jiný charakter, neboť přináší silný náboj zaslíbení, „zvěstuje" neobyčejnou budoucnost a umožňuje přiblížit se chuti věčné blaženosti. Mystická zkušenost je v tomto ohledu zvláštním zvěstovatelem a zjevuje něco z konečného sjednocení stvoření se Stvořitelem. Je možné hovořit o radikálním eschatonu, o předtuše zvěčnění.
Je třeba co nejvíce zdůraznit onen dosah mystiky do sféry konečných naplnění, neboť ona je výrazem netrpělivosti Boha, který by již chtěl shromáždit celé stvoření u sebe. Z toho rovněž vyplývá důvod neobyčejné výsady mystika, který nenahlíží z daleka, ale „zblízka" (srov. Žid 11,13), „co Bůh připravil těm, kteří Ho milují" (1Kor 2,9).
Mystická četba, coby plod lásky Boha k člověku, ujišťuje o eschatologickém rozměru naší víry a naděje.
[Fragment z knihy Marian Zawada: Doświadczenie mistyczne. Studium struktury fenomenu, Kraków 2015, přeložil Lukáš Drexler.]
Lukáš Drexler: Mystika, mystický
Jean Daniélou: Mystické poznání Boha
Reginald Dacík: Německá mystika 14. století
Jan van Ruysbroeck: Myšlenky o kontemplaci
Blahoslavení čistého srdce, neboť oni uvidí Boha
René Laurentin: Temný a zároveň zářivý oblak víry
Ludvík Granadský: Rozjímání o nebeské blaženosti 2/2
Tomáš Akvinský: Blaženost člověka spočívá v patření na Boha
Hans Urs von Balthasar: Počátek kontemplace tkví ne v naší, ale v Boží lásce
Lukáš Drexler: Ekstatičnost člověka a Boha u Dionysia Areopagity
Ludvík z Granady: Rozjímání o nebeské blaženosti 1/2
Jana Františka de Chantal: Kráčet se zavřenýma očima
Johann von Sterngasse: O spočinutí duše
Lukáš Drexler: Kontemplace
Lukáš Drexler: Extáze
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.