sv. Tomáš Akvinský, 13.1. 2020
Je narození tělesné, ale je i narození duchovní. Ježíš, počat z Ducha Svatého, se narodil z těla, abychom se my, ponořeni do Ducha Svatého, mohli narodit z Ducha a vejít tak do Božího království.
„Co se narodilo z těla, je tělo, a co se narodilo z Ducha, je duch."
Janovo evangelium, 3,6
Můžeme tedy přijmout trojí rození:
Jedno, jež je materiálně a účinně z těla a jež je společné všem, kteří jsou ve stavu tělesnosti.
Druhé je účinně podle Ducha, kterým jsme znovuzrozeni jako synové Boží díky milosti Ducha Svatého a stáváme se duchovními.[1]
Třetí je prostřední, které je ovšem z těla jedině jako z příčiny materiální a z Ducha Svatého jako z příčiny účinné. A to se pak týká jedině a výlučně Krista, neboť materiálně je někým, kdo má tělo, narozen z těla matky, kdežto účinně je z Ducha Svatého: „Neboť co v ní bylo počato[2], je z Ducha Svatého" (Mt 1,20). A proto se narodil svatý: „Sestoupí na tebe Duch Svatý a Moc Nejvyššího tě zastíní. Proto též svaté, z tebe zrozené, bude nazváno Syn Boží" (Lk 1,35).
[Tomáš Akvinský: Komentář k Janovu evangeliu (Super Ioannem), III, 1, V, odst. 448. Z latinského znění a s ohledem na polský překlad (Święty Tomasz z Akwinu: Komentarz do Ewangelii Jana, Kęty 2002, s. 218) přeložil Lukáš Drexler.]
Blahoslavení chudí duchem...
Drahocenná a obdivuhodná hostina
Ježíš Kristus - cesta k pravému životu
Blahoslavení, kteří hladoví a žízní po spravedlnosti...
Blaženost člověka spočívá v patření na Boha
O zvěstování blahoslavené Panny
Kristus je Hlavou Těla Církve
Proč Kristus vstal z mrtvých?
Proč Kristus zemřel na kříži?
Duch Svatý je Bůh
Chudý Kristus
Justin: Koupel znovuzrození
Hippolyt Římský: O Křtu Páně
Paolo Giglioni: Proč se křtí děti?
Řehoř Naziánský: Kristus je pokřtěn
Brigita Švédská: O Kristově křtu v Jordánu
Ambrož Milánský: O tajemstvích (De mysteriis)
Ambrož Milánský: O svátostech (De sacramentis)
Diadochos z Fotiké: Být Božím obrazem a podobat se Bohu
Didymos Alexandrijský (Slepý): Duch svatý nás obnovuje křtem
Pavel Hödl: Křest dospělých - katechumenát rozvržený do stupňů 1/3
Hilarius z Poitiers: Křtěte národy ve jménu Otce i Syna i Ducha Svatého
Hildegarda z Bingenu: Duch Boží pozvedá ducha člověka k nazírání děl Božích
Aelred z Rievaulx: Narodil se tělesně, abychom se my narodili duchovně
Přechod od Starého Zákona k Novému je přechodem od těla k Duchu
Epifanius ze Salaminy: Chvalozpěv o Panně Marii, Bohorodičce
Origenes: Ježíšovo narození dokazuje také jeskyně v Betlémě
Petr Chrysolog: Bůh narozen z člověka, lidé narozeni z Boha
Mistr Eckhart: Rozením Ježíše se duše stává plodnou ženou
Irenej z Lyonu: Tři články naší víry: Otec, Syn a Duch Svatý
Didymos Alexandrijský (Slepý): Panenské narození Ježíše
Simeon Nový Teolog: Křesťan je zrozen z Ducha Svatého
Beda Ctihodný: Blahoslavené lůno, které tebe nosilo...
Caesarius z Arles: Před křtem byl naším otcem ďábel
Reginald Dacík: Svatý Bernard, Pěvec Matky Boží
Klement Alexandrijský: Křest Duchem svatým
Wincenty Granat: Boží mateřství Panny Marie
Wincenty Granat: Svatost Boží Rodičky Marie
Efrém Syrský: Píseň o Nejsvětější Panně
Atanáš Alexandrijský O vtělení Slova
Mistr Eckhart: O rození Slova Otcem
René Laurentin: Maria, naše Matka
Láska plodí milovaného i milujícího
[1] Srov. J 3,3-8; 1,12-13. Pozn. překl.
[2] V latinském znění evangelního verše, z něhož sv. Tomáš vycházel, je latinské natus, které má význam jak „zrozený", tak i „počatý" nebo „zplozený". Pozn. překl.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.