sv. Ambrož Milánský, 10.4. 2020
Skrze jeden strom vešla do světa smrt, skrze jiný pak život věčný. Co Adam pokazil, to Kristus napravil a utišil odvěký hlad člověka po Životě. Krátký úryvek z výkladu žalmu od sv. Ambrože Milánského (+397).
Kříž Kristův nám navrátil ráj. Toto je strom[1], který Pán ukázal Adamovi, aby z něho jedl, mluvě o stromu života, který byl vprostřed ráje, avšak ze stromu poznání dobrého a zlého aby nejedl. Adam zbloudil, nedodržel příkazy, okusil zapovězené. Skrze dřevo[2] počínáme hladovět, neboť jeho tělo se zmocnilo pokrmu. Proto Pán v Kristu spojil tělo se dřevem, aby ustal odvěký hlad a aby byla znovu nastolena milost života. Blažený strome Páně, na kterém byly ukřižovány hříchy všech![3] Blažené Tělo Páně, které všem poskytlo pokrm[4]![5]
[Enarratio in psalmum XXXV, 3; in PL XIV, 999B-C. Z latinského textu (J.-P. Migne: Patrologia latina, XIV, Paris 1882, 999B-C) a s ohledem na fragment polského překladu (Dorothea Forstner: Świat Symboliki Chrześcijańskiej, Warszawa 1990 /orig. Die Welt der christlichen Symbole, Innsbruck 1966/, s. 154) přeložil Lukáš Drexler.]
Eliáš a půst
Kristus nade všechno
Matka Boží, vzor panenství
Otevři svá ústa Božímu Slovu
Duch Svatý - Učitel a Vůdce modlitby
Jeden prostředník mezi Bohem a lidmi, člověk Kristus Ježíš
Tato svátost, kterou přijímáš, se uskutečňuje Kristovými slovy
Kristus smířil svou krví svět s Bohem
O svátostech (De sacramentis)
O tajemstvích (De mysteriis)
Svatá Eucharistie
Znalost Krista
Chvála Kříže
Bonaventura: Pod křížem
Jacopone da Todi: Kříž Páně
Vladimír Losskij: Velikost Kristova kříže
Pavel Evdokimov: Láska podle míry Boha
Jan Damašský: Kristův Kříž převyšuje vše
Tomáš Akvinský: Proč Kristus zemřel na kříži
Bratr Roger, Matka Tereza: Pán Ježíš umírá na kříži
Kateřina Sienská: List jistému vznešenému prelátovi
Wacław Hryniewicz: V kříži je příslib nové budoucnosti
Efrém Syrský: Kristův kříž, záchrana lidského pokolení
Cyril Alexandrijský: Ježíš Kristus dal své tělo za život všech lidí
Hans Urs von Balthasar: Ježíšova smrt je interpretem jeho života
Bruno Forte: Ukřižovaný Bůh je zjevením krásy, která zachraňuje
Lev Veliký: Kristův Kříž - zdroj veškerého požehnání a příčina všech milostí
Jan Evangelista Urban: Jediná Boha hodná oběť: Kristus na Kříži, Kristus v eucharistii
Hildegarda z Bingenu: O tom, že pět ran Kristových zahlazuje lidské hříchy
Přechod od Starého Zákona k Novému je přechodem od těla k Duchu
Cyril Alexandrijský: Skrze kříž se Kristus stal Králem nad světem
Ludvík Maria Grignion z Montfortu: Okružní list přátelům Kříže 1
Lactantius: Dřevo pomazané krví beránka je symbolem Kříže
Jan van Ruysbroeck: O čtyřech znameních Boží věčné lásky
Wincenty Myszor: Symbolika kříže podle sv. Ireneje z Lyonu
František Saleský: Hora Kalvárie je pravou univerzitou lásky
Silvano Fausti: ... ale jeden z vojáků mu kopím probodl bok
John Fisher: I když někdo zhřešil, máme přímluvu u Otce
Řehoř Naziánský: Největší zázrak - zázrak mého spasení
Absconditus: Bůh nemůže mlčet, neboť je odvěké Slovo
Jan Damašský: Drahocenné a úcty hodné dřevo Kříže
Klement Alexandrijský: Pán se sklonil, člověk povstal
Růžena z Limy: Kříž - jediné pravé schodiště do ráje
Theodor Studita: Vzácný a životodárný Kristův kříž
Kateřina Sienská: List bratru Tomášovi della Fonte
Tomáš Špidlík: Tajemství kříže z hlediska teologie
Ondřej Krétský: Kříž je slávou i povýšením Krista
Angelus Silesius: Duše si přeje zemřít s Ježíšem
Fulgentius z Ruspe: Sám sebe za nás obětoval
Jan Zlatoústý: Kříž je světlem celého světa
Elisabeth Leseur: Per Crucem ad Lucem
Juliana z Norwiche: Láska Kristova
Kateřina Sienská: Nepřátelé Kříže
Jan Zlatoústý: Moc Kristovy krve
Jindřich Suso: Povzbuzení duši
Silvestr Braito: Kříž nad vodou
[1] Lat. lignum - „dřevo" lze přeložit i jako „strom", což je zde a rovněž dále v textu úmyslný odkaz jak na strom z rajské zahrady (srov. Gen 2,9 podle Vulgaty), tak na dřevo kříže Kristova. Podobně je tomu i s řeckým slovem χυλον [xylon] - „dřevo" i „strom", které se vyskytuje v řeckých textech Písma, kdy již v Novém zákoně je užíváno jak pro kříž Kristův (Sk 5,30; 10,39; 13,29; 1Pt 2,24 ad.), tak pro strom rajské zahrady (Zj 22,2.14 ad.), kteroužto biblickou souvztažnost záhy rozvíjejí jak řečtí, tak i latinští otcové. Více k této problematice viz v článku Wincentyho Myszora: „Symbolika kříže podle sv. Ireneje z Lyon" (viz též tamtéž pozn. 2). Tato dvojznačnost latinského výrazu lignum, označujícího jak dřevo, tak strom, je zřejmá a úmyslně užitá i v textu sv. Ambrože, proto je třeba při četbě našeho překladu tohoto latinského textu do češtiny mít tuto skutečnost na paměti, i když jsme týž latinský výraz překládali podle kontextu jednou jako „strom", jindy pak zase jako „dřevo". Pozn. překl.
[2] Viz výše pozn. 1. Pozn. překl.
[3] Srov. 1Pt 2,24. Pozn. překl.
[4] Lat. victum, které lze přeložit i jako „život", „výživu", tedy jako to, co oživuje nebo co dává život (z lat. vivo - „žít", „být naživu"). Pozn. překl.
[5] Sv. Ambrož zde odkazuje na to, že Ježíš sám je „Chléb života" (J 6,48), tj. skutečný a životadárný plod Stromu života, jakým je jeho Kříž: jako Adam vzal a pojedl ze stromu jeho plod a zemřel, tak nyní je v Kristu každému dána možnost vzít a pojíst ze Stromu života - Kristova Kříže ten pravý Plod - Krista a žít navěky. Co pokrm ze stromu poznání dobrého a zlého v Adamovi zahubil, to nyní nový pokrm ze stromu kříže v Kristu znovu obživuje. Je zde samozřejmě přítomen rovněž odkaz na eucharistii, v intenci Kristova: „A chléb, který já dám, je mé tělo, které obětuji za život světa" (J 6,51). Pozn. překl.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.