John Saward, 13.5. 2020
Kněžstvím Panny Marie je její mateřství, proto ji lze nazývat "Matkou Nebeské Many", neboť je Matkou Krista, jenž je "Chlebem života". A jako On nasytil několika málo chleby mnohé zástupy, podobně i ona podává ten jediný Chléb-Krista světu a skrze své mateřské kněžství Jím sytí mnohé zástupy až do skonání světa. Takto vnímali Pannu Marii již otcové, jak dokládá několika jejich svědectvími anglický teolog John Saward (*1947).
Způsob reflektování skutečnosti těhotné Bohorodičky
otci
nabývá nakonec eucharistického
charakteru. „Maria," píše sv. Efrém,
„nám dala Chléb života, namísto chleba
soužení daného nám Evou."[1]
Nosí v lůně Toho, který je Chlebem života, Nebeskou Manou[2].
Poněvadž Kristus
od první chvíle vtělení
zaujímá postoj sebeobětování, panenské lůno může být sv. Ondřejem Krétským (cca
660-674) pozdraveno coby „oltář,
na kterém je mysticky
jako oběť živá, celopalná obětován Beránek-Kristus." Maria je stolem, „na němž Kristus - Chléb s nebe, Beránek
obětovaný za všechny, je předložen jako obětní dar a oběť živá."[3]
Podle sv. Ambrože existuje analogie mezi zázračnou proměnou chleba a vína
v Tělo a Krev Krista a divem panenského početí a porození:
„Je tedy jasné, že Panna porodila v protikladu k přirozenému řádu. A toto tělo, které požíváme, pochází z Panny. Nač tedy v Těle Kristově hledáš přirozený řád, když sám Pán Ježíš se narodil z Panny při pominutí přirozeného řádu?"[4]
Středověké a současné označování Marie jako ciboria a monstrance pak bude pouhým rozvinutím těchto patristických intuicí.[5]
[John Saward: Odkupiciel w łonie Matki, Warszawa 2001 (orig. Redeemer in the Womb. Jesus Living in Mary, San Francisco 1993), s. 84-85. Z polského vydání přeložil a doplnil Lukáš Drexler, většinu z citací církevních otců (Ambrož, Proklos, Ondřej Krétský) pak s ohledem na jejich originální znění.]
Emilián Soukup: Bohorodička
Irena Saszko: Panna Maria Deskami Zákona
Wincenty Granat: Boží mateřství Panny Marie
Jacek Salij: Mariánská dogmata a Písmo svaté
Beda Ctihodný: Blahoslavené lůno, které tebe nosilo...
Epifanius ze Salaminy: Chvalozpěv o Panně Marii, Bohorodičce
Pavel Evdokimov: Theotokos archetypem nekněžského charismatu ženy
Wincenty Granat: Bohorodička Panna Maria v Kristových tajemstvích spásy
Ambrož Milánský: Tato svátost, kterou přijímáš, se uskutečňuje Kristovými slovy
Marcin Jan Janecki: Sjednocení s Bohem skrze sjednocení s Marií podle Marie Petyt
Henri-Dominique Simonin: Sv. Cyril Alexandrijský, obhájce Božího mateřství Panny Marie
Lukáš Drexler: "Skrze ni, s ní a v ní" neboli o duchovním mateřství Panny Marie
Efrém Syrský: Toho,
jehož neobsáhne celý svět, drží v náručí sama Maria
Scott Hahn: "A ukázalo se veliké znamení na nebi: Žena oděná sluncem"
Jan Evangelista
Urban: Největší dar od nejsvětější Panny - Tělo Kristovo
Marie od
Ukřižovaného Ježíše: U nohou Mariiných jsem nalezla život!
Hildegarda z
Bingenu: Církev Kristova - panenská Matka křesťanů
Marie od
Ukřižovaného Ježíše: Matkou Boží pro svoji pokoru
Mikuláš Ďurkáň: Hlas otců církve o Panně Marii prostřednici
Bernard Przybylski: Matka Boží a Nejsvětější Trojice
Gabriel od sv.
Marie Magdaleny: Maria Prostřednice
Wincenty Granat:
Účast Marie na díle vykoupení
Emilián Soukup:
Maria - Matka božské milosti
Jan Maria Vianney:
Panna Maria, prostřednice
Jan Maria Vianney:
Myšlenky o Panně Marii
Adrienne von Speyr:
Skrze Marii ke Kristu
Lukáš Drexler: Panna
Maria - Matka Boží
John Saward: Bohorodička jako Svatyně
Efrém Syrský: Píseň o Nejsvětější Panně
Charles de
Foucauld: Hle, Matka tvá
René Laurentin: Maria, naše Matka
Vidět Marii znamená vidět Ježíše
[1] Sv. Efrém Syrský: De Azymis 6, 7; in T. J. Lamy (ed.): Sancti Ephraem Syri Hymni et Sermones, I, 1982, 593.
[2] Srov. Sv. Proklos: Oratio VI (De laudibus sanctae Mariae), 17: „Hle, ... zlatá nádoba mající v sobě manu" (srov. Žid 9,4); in J.-P. Migne: Patrologia graeca (dále jen PG) 63, 756A.
[3] Sv. Ondřej Krétský: Oratio IV in Nativitatem B. Mariae; in PG 97, 880A-880B.
[4] Sv. Ambrož Milánský: De mysteriis, 53; in J.-P. Migne: Patrologia latina 16, 407A.
[5] Srov. N. García Garces: „La Virgen y la Eucaristia en la himnografia medieval", in Ephemerides Mariologicae, 2 (1952), s. 205-245, passim.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.