Origenes, 26.3. 2021
Poté co Origenes (+253) ve svém "Komentáři k Janovu evangeliu" vysvětlil starozákonní výroky vztažené na Krista, totiž že Boží Syn je Bohem Otcem nazýván "ostrý meč" a "vybraný šíp" (Iz 49,2), nyní tento věhlasný starověký teolog vykládá další výrok Boha Otce vůči Synu: "Ty jsi mým služebníkem" (Iz 49,3), neboť Synovo ponížení, když se stal člověkem pro naši spásu, zjevilo Jeho velikost, když se On, Pán, stal služebníkem lidí a Vykupitelem z otroctví hříchu.
Každý, kdo
chápe, v jakém smyslu Ježíš,
Syn
Boží, jenž „přijal podobu služebníka"
(Flp 2,7) pro osvobození těch, kteří
zůstávají v otroctví hříchu,
je pro učedníky „ne jako ten, kdo sedí u stolu,
ale jako ten, kdo slouží" (Lk
22,27), musí rovněž chápat, proč mu Otec říká: „Ty jsi mým služebníkem" a o kousíček dál: „To je ti velkou poctou, že jsi nazýván mým sluhou" (Iz 49,3.6). Je třeba směle říci, že
dobrota Krista
se zjevuje plněji, božštěji a jako pravdivý obraz Otce tehdy, když „ponížil sebe samého a stal se poslušným až
k smrti,
a to k smrti na kříži" (Flp
2,8), než kdyby „považoval za kořist[1] svou rovnost Bohu" (Flp 2,6) a nesvolil by být služebníkem
pro spásu
světa. Chtěje nás tedy poučit, že přijal od Otce veliký dar a tak se stal
služebníkem, říká: „A Bůh můj bude mojí
silou. A řekl mi: ‚To je pro tebe velká pocta, že se nazýváš mým sluhou.‘"
Kdyby se totiž nestal sluhou, nepozdvihl by „pokolení
Jákobovo" a neshromáždil by „rozptýlený
Izrael" a nemohl by též být „světlem
národů", aby ustanovil „spasení až do
končin země" (Iz 49,5-6).
[Origenes: Komentář k Janovu evangeliu, I. kniha, XXXII (230-232). Na základě polského překladu (Orygenes: Komentarz do Ewangelii według św. Jana, Kraków 2005) a řeckého textu (Origenes Werke, IV. Der Johanneskommentar, Leipzig 1903) přeložil Lukáš Drexler.]
Józef Naumowicz: Stát se "domem chleba"
Ježíšovo narození dokazuje také jeskyně v Betlémě
Nejen smrtelné tělo, i nesmrtelná duše má svůj pokrm
Syn z Otce - Bůh z Boha, Světlo ze Světla
Spolu s Ním jsme z mrtvých vstali i my
Proti Celsovi (Contra Celsum)
"Učinil mne vybraným šípem"
Zač se modlit především?
Vladimír Losskij: Velikost Kristova kříže
Pavel Evdokimov: Láska podle míry Boha
Vladimír Losskij: Obraz Boha a obraz sluhu
Ondřej Krétský: Kříž je slávou i povýšením Krista
Hans Urs von Balthasar: Tajemství božské bohaté chudoby
Brigita Švédská: Jak byl Kristus bičován a odsouzen k smrti
Cyril Alexandrijský: Skrze kříž se Kristus stal Králem nad světem
Bruno Forte: Ukřižovaný Bůh je zjevením krásy, která zachraňuje
Cyril Alexandrijský: Ježíš Kristus dal své tělo za život všech lidí
František Saleský: Hora Kalvárie je pravou univerzitou lásky
John Fisher: I když někdo zhřešil, máme přímluvu u Otce
Tomáš Kempenský: O rozjímání nad Kristovým utrpením
Klement Alexandrijský: Pán se sklonil, člověk povstal
Wacław Hryniewicz: Bůh živý je Bohem milujícím
Fulgentius z Ruspe: Sám sebe za nás obětoval
Dariusz Kowalczyk: Kenoze Ducha Svatého
Jean Galot: Dar Syna je Darem Otce
Jindřich Suso: Před ukřižováním
Kristus Král
[1] Ve smyslu: „za výsadu", tj. kdyby lpěl na své rovnosti s Bohem, kdyby svou výsadu rovnosti s Bohem bral za zisk, kterého se nechce vzdát (v řec. je zde výraz αρπαγμον [arpagmon], které doslova znamená „kořist" nebo „loupež"). Kristus se ale své rovnosti zřekl (aniž by však zároveň přestal ve skutečnosti i nadále být Bohem) a ponížil se kvůli naší spáse. Apoštol Pavel chce touto řečí paradoxu vyjádřit charakter tak lidumilného a pokorného Boha, který se z převeliké lásky snižuje a zříká se svých výsad a „zapomíná" na sebe, aby nám, otrokům hříchu a porušenosti, udělil výsadu spásy a věčného života neboli aby, obrazně řečeno, ze sebe svlékl šat své božské slávy a velkoleposti a přioděl jím nás, „nahé" (srov. Gen 3,7) a ubohé ve svém pozemském údělu, vzdálené a vyhnané z ráje, ponížené hříchem. Pozn. překl.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.