sv. Maxim Turínský, 25.12. 2021
Tam, kde narušil cesty člověka Adam, první člověk, tam je opět napravuje vtělený Bůh Ježíš - "počátek nového stvoření" (srov. Kol 1,15-18; Zj 3,14), jak o tom káže ve svém kázání svatý biskup Maxim Turínský (3.-4. stol.).
Pán jedná tak, aby osvobodil člověka tou cestou, jakou se člověk provinil hříchem. Chtěl se totiž ve všech ohledech narodit podobně jako Adam, aby zahladil veškerý lidský hřích. Neboť Adam se narodil z panenské země, a Kristus byl zrozen z Panny Marie. Půdy, jež byla Adamovi mateřskou, se do té doby netkl žádný nástroj k obdělání, a lůno Kristovy matky nebylo narušeno žádnou žádostivostí. Adam byl uhněten z hlíny rukama Boha, a Kristus byl v lůně Matky zformován Duchem Svatým. Proto oba dva berou svůj počátek od Boha Otce, oba dva mají pannu za matku a oba dva, jak říká evangelista, jsou syny Božími: avšak Adam je Božím stvořením, kdežto Kristus je Boží podstaty.
[Maxim Turínský: Sermo, 50a, 2; in PL 57, 571. Z latinského textu (J.-P. Migne: Patrologia latina, 57, Paris 1862) a s přihlédnutím k polským překladům (in: Grzegorz M. Bartosik: „Dziewictwo Maryi wyrazem miłości Ojca", in: Salvatoris Mater, 1/1, 1991, s. 102-103; Św. Maksym z Turynu: Homilie na rok liturgiczny, Kraków 2019, s. 104) přeložil Lukáš Drexler.]
Proč se Bůh vtělil
Emilián Soukup: Bohorodička
CH.-V. Héris: Tajemství Vtělení
František Saleský: List o narození Páně
Augustin: Proč se Kristus narodil z ženy
Palladios: Historia Lausiaca 40 - O Efraimovi
Wincenty Granat: Boží mateřství Panny Marie
Maxim Vyznavač: Bůh na sebe vzal naši přirozenost
Beda Ctihodný: Blahoslavené lůno, které tebe nosilo...
Epifanius ze Salaminy: Chvalozpěv o Panně Marii, Bohorodičce
Hippolyt Římský: Bůh není žebrák, i tebe učinil bohem ke své slávě
Aelred z Rievaulx: Narodil se tělesně, abychom se my narodili duchovně
Hilarius z Poitiers: Jako Syn žije z Otce, tak my žijeme ze Syna skrze jeho tělo
Henri-Dominique Simonin: Sv. Cyril Alexandrijský, obhájce Božího mateřství Panny Marie
Jan Evangelista Urban: Největší dar od nejsvětější Panny - Tělo Kristovo
Hilarius z Poitiers: Vtělení Boha Slova je zárukou naší nesmrtelnosti
Petr Chrysolog: Bůh narozen z člověka, lidé narozeni z Boha
Didymos Alexandrijský (Slepý): Panenské narození Ježíše
Irenej z Lyonu: Zjevení Syna se rovná poznání Otce
Řehoř Veliký: Ten, který je věčný, se ukázal v čase
Augustin: Výklad Janova evangelia - 1. traktát
Hildegarda z Bingenu: Hymnus ke svaté Marii
Lukáš Drexler, Arnold der Rote: Přijetí Boha
Józef Naumowicz: Stát se "domem chleba"
Řehoř Naziánský: O podivuhodné výměně
John Saward: Bohorodička jako Svatyně
Efrém Syrský: Píseň o Nejsvětější Panně
Emilián Soukup: Maria prvních křesťanů
Atanáš Alexandrijský O vtělení Slova
Lev Veliký: Řeč na Narození Páně
Lukáš Drexler: O kontemplaci
Matka Tereza: O hříchu
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.