sv. Efrém Syrský, 20.12. 2021
Neviditelný Bůh se stal viditelným, když se stal člověkem. A proto se narodil z těla jako dítě lidské, abychom se my mohli narodit z Ducha jako děti Boží a navěky mohli patřit na jeho tvář zjevenou nám v úsměvu betlémského Dítěte.
Touha mne popouzela, abych poznal svého Boha, láska mě poháněla, zda bych nenašel nějakou cestu, po níž bych se k Němu mohl přiblížit. Přišel jsem až na okraj nebes, ale tam mne zadržela andělská vojska, takže jsem nemohl k Tomu, jehož jsem hledal. Nepropustily mne ani Gabrielovy šiky ani Michaelovy legie. Pohlédl jsem vzhůru, a při pohledu na chóry andělů planoucích ohněm mne pojala závrať. Jak bych se mohl odvážit postavit se doprostřed nich a snést pohled na Toho, který přebývá v nepřístupném světle (srov. 1Tim 6,16)? Vracel jsem se tedy zpět, aniž bych dosáhl toho, po čem jsem toužil. Avšak potkal mne anděl, který právě přicházel z betlémských krajin, a pravil mi: „Proč jsi smutný a proč se tvá duše rmoutí? Proč se zbytečně namáháš dostat se tam, kde přebývají ohniví andělé, proniknout k trůnu Toho, k němuž není přístupu, a spatřit Toho, jehož lidské oko nemůže uzřít? Hle, pojď, běž do Betléma, jdi do jeskyně, pospěš k Marii: v jejím náručí uzříš Toho, po kterém toužíš a jehož jsi nemohl uzřít v nebi. Aby se ti dal spatřit, oděl se smrtelným tělem a v náruči Mariině spočívá jako na trůnu, neviditelný v nebi, avšak viditelný zde dole na zemi, aby tě obdařil svou láskou."
[Efrém Syrský: Hymnus o Narození Páně. Český překlad převzat z knihy Konrád M. Kubeš: Maria, I. díl, Praha 1936, s. 33, a upraven redakcí Revue Theofil.]
Bděte: znovu přijde!
Hojnost Božího slova přesahuje tvé touhy
Toho, jehož neobsáhne celý svět, drží v náručí sama Maria
Vyzdob, Pane, v našich myslích příbytek dni, který nezná konce
Kristův kříž, záchrana lidského pokolení
Píseň o Nejsvětější Panně
Řeč o Svatém týdnu
Proč se Bůh vtělil
Emilián Soukup: Bohorodička
CH.-V. Héris: Tajemství Vtělení
František Saleský: List o narození Páně
Augustin: Proč se Kristus narodil z ženy
Palladios: Historia Lausiaca 40 - O Efraimovi
Wincenty Granat: Boží mateřství Panny Marie
Maxim Vyznavač: Bůh na sebe vzal naši přirozenost
Beda Ctihodný: Blahoslavené lůno, které tebe nosilo...
Epifanius ze Salaminy: Chvalozpěv o Panně Marii, Bohorodičce
Aelred z Rievaulx: Narodil se tělesně, abychom se my narodili duchovně
Hilarius z Poitiers: Jako Syn žije z Otce, tak my žijeme ze Syna skrze jeho tělo
Henri-Dominique Simonin: Sv. Cyril Alexandrijský, obhájce Božího mateřství Panny Marie
Cyril Alexandrijský: Jednorozený se stal prvorozeným, aby nás obohatil Bohem Otcem
Jan Evangelista Urban: Největší dar od nejsvětější Panny - Tělo Kristovo
Hilarius z Poitiers: Vtělení Boha Slova je zárukou naší nesmrtelnosti
Petr Chrysolog: Bůh narozen z člověka, lidé narozeni z Boha
Didymos Alexandrijský (Slepý): Panenské narození Ježíše
Louis Bouyer: Konečným cílem Vtělení je Kristus celý
Irenej z Lyonu: Zjevení Syna se rovná poznání Otce
Řehoř Veliký: Ten, který je věčný, se ukázal v čase
Augustin: Výklad Janova evangelia - 1. traktát
Hildegarda z Bingenu: Hymnus ke svaté Marii
Lukáš Drexler, Arnold der Rote: Přijetí Boha
Józef Naumowicz: Stát se "domem chleba"
Řehoř Naziánský: O podivuhodné výměně
John Saward: Bohorodička jako Svatyně
Efrém Syrský: Píseň o Nejsvětější Panně
Emilián Soukup: Maria prvních křesťanů
Atanáš Alexandrijský O vtělení Slova
Augustin: Vírou uvěřila, vírou počala
Lev Veliký: Řeč na Narození Páně
Lukáš Drexler: O kontemplaci
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.