Mistr Eckhart, 2.5. 2022
Bůh zve člověka k součinnosti, aby spolu s Ním rodil Jeho věčné Slovo - Syna a dosáhl tím připodobnění Synu a věčné účasti na tomto Otcově blaženém konání. Toto je v kostce hlavní sdělení o "rození Boha v duši", ke kterému se středověký německý mystik Mistr Eckhart (+1327) opakovaně vracel.
U Mistra
Eckharta, kontroverzního německého dominikánského
mystika
a teologa z přelomu 13. a 14. století, jsou stěžejními dva pojmy: „oproštěnost"
a „rození Božího Syna v duši",
které však spolu úzce souvisí. Je totiž třeba být oproštěn ode všeho, co není
Bůh (a srovnej podobné i např. u pozdějšího mystika „temné noci" sv.
Jana od Kříže), aby vše mohl být jen a jen Bůh: vyklidit „stáj" vlastního
ducha pro narození Toho, který je v Trojici
ustavičně od věčnosti rozen Otcem v moci Ducha Svatého.
A tato oproštěnost se vztahuje na všechny roviny lidské existence: ať na oblast
asketicko-morální,
tak na oblast lidského intelektu, aby totiž člověk opustil jak celý viditelný a
smysly vnímatelný svět, tak i vše myslitelné lidskou myslí neboli vše
inteligibilní. Účelem je totiž maximální oproštění se od sebe sama a aktivní dosažení
„ztráty" veškeré své lidské aktivity, aby se jediným činným stal Bůh a člověk
tak dosáhl účasti
na věčné Boží činnosti, tj. na plození Syna Otcem, skrze něhož (a skrze něž,
tzn. skrze ono plození Syna) „bylo vše stvořeno" (srov. J 1,3). Dosažení tohoto cíle se pak říká „zbožštění"
neboli totální připodobnění Bohu v důsledku jeho transformující božské
činnosti: „víme, že až se zjeví, budeme mu podobni" (srov. 1J 3,2). A na tento cíl v mnoha svých textech upozorňuje a k němu
vede i Mistr Eckhart. Výňatky z jeho kázání níže pak toto v nutné úspornosti
umně vyjadřují a shrnují.
A nyní pečlivě poslouchejte, co vám povím. Osoba, která přijala Ježíše, byla pannou, a nemohlo tomu být jinak. „Panna" je člověk oproštěný ode všech přítomných obrazů - tak oproštěný, jako když ještě nebyl. (...)
Kdyby člověk zůstal pannou, nepřinesl by plody. Má-li být plodný, musí se stát ženou[1]. Žena je nejvznešenějším jménem, jaké lze duši dát, mnohem vznešenějším než „panna". Přijme-li člověk v sobě Boha, dobře činí; tímto přijímáním se projevuje jako panna. Avšak je lepší, když se v něm Bůh stane plodným, neboť jedinou formou vděčnosti za dar je jeho plodnost. Tehdy, v plodné vděčnosti, je duch ženou, která pak sama rodí Ježíše Otcovskému Srdci Boha.
V panenském stavu člověk dostává mnoho dobrých darů, nerodí je však opět Bohu, tak jak to činí v chvále, plné vděčnosti, plodná nevěsta. (...)
Panna-žena (...), oproštěná, odpoutaná a zbavená pout, vždy zůstává blízko Bohu stejně jako sobě. Rodí mnoho plodů, a jsou tak velké jako sám Bůh, ani menší, ani větší. Takové jsou plody a takové je rození panny, která je ženou. A rodí je každodenně stokrát, tisíckrát, ba dokonce nekonečněkrát. Rodí a stává se plodnou z nejvznešenější hlubiny neboli - abych to vyjádřil ještě lépe - z té samé Hlubiny, ze které Otec rodí své Předvěčné Slovo, stává se plodnou skrze účast na tomto rození. Ježíš totiž, světlo a odraz Otcovského Srdce (...), je s ní sjednocen, a ona pak s Ním; září a svítí spolu s Ním jako jediné Jedno, jako čisté, jasné světlo v Otcovském Srdci.
[Mistr Eckhart: Kázání 2 (Intravit Jesus in quoddam castellum ..., II; Lk 10,38); fragmenty. Z polského vydání (Mistrz Eckhart: Kazania, Poznań 1986, s. 83-84), s přihlédnutím k německému znění, přeložil a úvodem doplnil Lukáš Drexler.]
Marie a Marta
Boží přítomnost v člověku
Návod k vidoucímu životu
O rození Slova Otcem
Tomáš Akvinský: O trojím rození
Marian Zawada: Rodinnost Boha
Láska plodí milovaného i milujícího
Daniel von Czepko: U jesliček Kristových
Lukáš Drexler, Arnold der Rote: Přijetí Boha
Reginald Dacík: Německá mystika 14. století
Józef Naumowicz: Namáhat se ku porodu Krista
Marie Celesta Crostarosa: O trojím mateřství Boha
Origenes - Jeroným: Syn z Otce - Bůh z Boha, Světlo ze Světla
Aelred z Rievaulx: Narodil se tělesně, abychom se my narodili duchovně
Lukáš Drexler: "Skrze ni, s ní a v ní" neboli o duchovním mateřství Panny Marie
L. Drexler: Bylo manželství Josefa a Marie skutečným manželstvím, nebo bylo "jen jako"?
Jan van Ruysbroeck: Jednota v Trojici, Trojice v Jednotě - jeden všemohoucí Bůh
František od Panny Marie: Účast Panny Marie na životě Nejsvětější Trojice
Mechtilda Magdeburská: Kterak duše chválí Svatou Trojici
Mechtilda Magdeburská: Jak Bůh sebe chválí a zpívá
Petr Lombardský: Jaké věci je manželství svátostí
Henry Hane: O stvořeném a nestvořeném duchu
Jan od Kříže: O Slovu Božím - Del Verbo divino
Józef Naumowicz: Stát se "domem chleba"
Johannes Franke: O blahoslavené Panně
Jean Daniélou: Mystické poznání Boha
Mistr Eckhart: O rození Slova Otcem
Johannes Franke: Synovství Boží
Vidět Marii znamená vidět Ježíše
Gerlach Peters: Jen Boha chci!
Zrozeni Bohem v bolesti Kříže
[1] Něm. Weib - „žena", „manželka". Pozn. překl.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.