Hans Urs von Balthasar, 13.10. 2022
Apoštol Pavel píše: "Znáte přece štědrost našeho Pána Ježíše Krista: byl bohatý, ale pro vás se stal chudým, abyste vy jeho chudobou zbohatli" (2Kor 8,9). Co je onou "obohacující chudobou", kterou nás obdařil Spasitel? Její podstatu se snaží vyjádřit slavný švýcarský teolog Hans Urs von Balthasar (+1988) v úryvku ze svého díla "Sláva".
Kristus, ač bohatý, učinil to, že se stal chudým ne jen jako, ale skutečně, rozdělil své bohatství ne jako boháč, tj. částečně, ale zřekl se ho zcela v kenozi, aby následně to, čeho se zřekl, nebo přesněji samotné zřeknutí se rozdal chudým (Mk 10,21 par.). Je to něco, co je schopen učinit jedině Kristus, neboť Jeho bohatství, ke kterému není připoután jako ke kořisti, a zřeknutí se tohoto bohatství jsou v Něm jedno: bohatství nezištnosti v trojjediné božské přirozenosti jsou projeveny ve světě v kenozi, v níž se stal člověkem. Zjevením tajemství božské bohaté chudoby v chudé chudobě člověka poslušného až ke kříži se bohatství této chudoby stalo uvolněným, dostupným „pro nás" dvojím způsobem, a to zejména tak, že se člověk stává vnitřně účastníkem tohoto postoje, kterým je Boží nezištnost, a dále že je schopen tak jako Kristus udělovat tomuto postoji ztělesněnou podobu rozdáváním svých dober.
[Hans Urs von Balthasar: Sláva. Teologická estetika, 3/2. Teologie, část 2. Nový zákon, III, 1, c (orig. Herrlichkeit. Eine Theologische Ästhetik. Band III, 2, Theologie. Teil 2, Neuer Bund, Einsiedeln 1988). Z polského vydání (Balthasar, H. Urs von: Chwała. Estetyka teologiczna. Tom 3/2, Teologia. Część 2, Nowy Testament, Kraków 2010, s. 350) přeložil Lukáš Drexler.]
Ježíšova smrt je interpretem jeho života
Žena je domovem muže, z něhož "vzata jest"
Počátek kontemplace tkví ne v naší, ale v Boží lásce
Maria, paměť církve 1/3 - Mariino rozjímání
Maria, paměť církve 2/3 - Maria a Letnice
Maria, paměť církve 3/3 - Učitelka církve
Trojjediné sebezřeknutí Lásky
Syn je vzorem i cílem světa
Tomáš Akvinský: Chudý Kristus
Vladimír Losskij: Velikost Kristova kříže
Vladimír Losskij: Obraz Boha a obraz sluhu
Wacław Hryniewicz: Bůh živý je Bohem milujícím
Origenes: Velikost Boha se zjevila v jeho umenšení
Klement Alexandrijský: Pán se sklonil, člověk povstal
Ignác z Loyoly, Jan de Polanco: List o ctnosti chudoby
Ježíšovo království není z tohoto světa, ale je a bude nad tímto světem
Bruno Forte: Ukřižovaný Bůh je zjevením krásy, která zachraňuje
Jan Zlatoústý (Chrysostom): Kristus chudý v chudých
Lev Veliký: Zbožné očištění postem a milosrdenstvím
Ondřej Krétský: Kříž je slávou i povýšením Krista
Tomáš Akvinský: Blahoslavení chudí duchem...
Július Pavelčík: K bohatým v Jakubovom liste
Dariusz Kowalczyk: Kenoze Ducha Svatého
Pavel Evdokimov: Láska podle míry Boha
Láska plodí milovaného i milujícího
Zrozeni Bohem v bolesti Kříže
Kristus Král
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.