Jean Daniélou, 18.10. 2022
Mezi významné teologické osobnosti jak období kolem Druhého vatikánského koncilu, tak koncilu samotného bezesporu náleží francouzský jezuitský teolog a velký znalec církevních otců a dějin prvních staletí křesťanství Jean Daniélou (+1974). V následujícím krátkém úryvku se však dotýká i otázky křesťanské spirituality, zejména povahy mystického poznání Boha člověkem i sebe sama.
Mystické poznání Boha není jako poznání teologické, tzn. poznáním diskurzivním, osvíceným vírou a usilujícím porozumět pravdám Zjevení. Odlišuje se od něj především svým předmětem, kterým je Nejsvětější Trojice jakožto přítomná v duši. Ono přebývání Boha v duši je jedním z projevů mirabilia Dei [„zázraků Božích"] v plánech dějin spásy, ve velkých dílech Nejsvětější Trojice. Je vlastě uskutečněním plánu Boha, podstatou přijetí za syny[1]. A mystické poznání je jedním z projevů oné účasti na životě Nejsvětější Trojice. Díky tomuto poznání si člověk uvědomuje svoji nejhlubší podstatu: právě to, co Bůh - když jej tvořil - chtěl učinit. „Slávou Boží je živý člověk, a životem člověka je vidění Boha," říkal sv. Irenej[2]. Nejedná se tedy vůbec o výjimečné skutečnosti, ale přímo naopak, jde o to, aby člověk uskutečňoval svoji skutečnou podstatu.
[Jean Daniélou: Bůh a my, kap. „Bůh mystiků" (fragment). Podle polského vydání (Jean Daniélou: Bóg i my; W stronę Chrystusa, Kraków 1965 /orig. Dieu et nous; Approches du Christ/, s. 141-142) přeložil a poznámkami doplnil Lukáš Drexler.]
Řehoř z Nyssy: Poznání Boha
Mistr Eckhart: Boží přítomnost v člověku
Johann von Sterngasse: O spočinutí duše
František Saleský: Kontemplace a meditace
Josef Blaha: Význam mystiky pro třetí tisíciletí
Hildegarda z Bingenu: Touha po zjevení Božím
Johannes Ruysbroeck: Nadpřirozená vyrovnanost
Mistr Eckhart: Rozením Ježíše se duše stává plodnou ženou
Tomáš Akvinský: Blaženost člověka spočívá v patření na Boha
Theofil Antiochijský: Blahoslavení čistého srdce, neboť oni budou vidět Boha
Hans Urs von Balthasar: Počátek kontemplace tkví ne v naší, ale v Boží lásce
Yves Congar: Nehledat ve světě svůj vlastní prospěch, ale spatřovat v něm Boha
Romano Guardini: Křesťanská modlitba je společenství se skutečným, živým Bohem
Michael Špaček: Poznání všech věcí a Boha v nich podle Tomáše Špidlíka (1/4)
Marian Zawada: Mystická zkušenost jako zkušenost eschatologická
Lukáš Drexler: Ekstatičnost člověka a Boha u Dionysia Areopagity
Irenej z Lyonu: Zjevení Syna se rovná poznání Otce
Blahoslavení čistého srdce, neboť oni uvidí Boha
Henry Hane: O stvořeném a nestvořeném duchu
Jan van Ruysbroeck: Myšlenky o kontemplaci
Jan van Ruysbroeck: Kniha dvanácti bekyň
Jan Maria Vianney: Jak krásná je duše!
R. P. Lejeune: Nazíravá modlitba
Anonym: O vnitřním domě
Anonym: Vzestup duše
[1] Srov. např. Ef 1,5: „Ve své lásce nás předem určil, abychom rozhodnutím jeho dobroty byli skrze Ježíše Krista přijati za syny."
[2] Irenej z Lyonu: Adversus Haereses, IV, 20, 7.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.