Hans Urs von Balthasar, 6.11. 2022
"V tom je láska: ne že my jsme si zamilovali Boha, ale že on si zamiloval nás a poslal svého Syna," píše apoštol Jan (1J 4,10). A právě v této lásce tkví počátek naší modlitby, naší kontemplace.
Pocit úžasu, jaký se nás zmocňuje, když v Kristu zahlédneme Boha, je možné prožívat jedině v pokoře a sebezřeknutí, v prostotě obnaženosti a ve stále větší chudobě. Právě tuto chudobu Kristus Pán velebí v prvním blahoslavenství Kázání na hoře. Vše, co člověka osvobozuje od něho samého, mu pomáhá uvidět to, co mu má být odhaleno, a dává záruku, že se stane schopným v Ježíši - na pohled stejném, jako jsou všichni ostatní lidé - vidět podstatu samého Bytí, které se nám dává jako absolutní láska. Je to láska - jak upozorňuje sv. Jan -, která není láskou naší, láskou pozemského původu, ale naprosto jinou, jejíž kvalitu poznáme pohledem víry na nám se odevzdávajícího Syna Božího. A zde je počátek kontemplace.
[Hans Urs von Balthasar: Kontemplativní modlitba, kap. „Slovo se stává tělem" (úryvek). Z polského vydání (Hans Urs von Balthasar: Modlitwa i kontemplacja, Kraków 1965 /orig. Das betrachtende Gebet/, s. 126-127) přeložil Lukáš Drexler.]
Trojjediné sebezřeknutí Lásky
Ježíšova smrt je interpretem jeho života
Maria, paměť církve 1/3 - Mariino rozjímání
Maria, paměť církve 2/3 - Maria a Letnice
Maria, paměť církve 3/3 - Učitelka církve
Tajemství božské bohaté chudoby
Syn je vzorem i cílem světa
Giselher ze Slatheimu: O lásce
Paweł Hańczak: Mentální modlitba
Jean Daniélou: Mystické poznání Boha
Diadochos z Fotiké: Boží láska rozohňuje
František Saleský: Kontemplace a meditace
Jan van Ruysbroeck: Myšlenky o kontemplaci
Blahoslavení čistého srdce, neboť oni uvidí Boha
Henry Hane: O stvořeném a nestvořeném duchu
León-Joseph Suenens: Všudypřítomná láska Boha
Irenej z Lyonu: Zjevení Syna se rovná poznání Otce
Veronika Giuliani: Láska, která spojuje duši s Bohem
Jana Františka de Chantal: Kráčet se zavřenýma očima
Jana Františka de Chantal: Rozšířit své srdce přívalu milosti
Origenes: Jak je možné poznat Boha a obdržet od něho spásu?
Marian Zawada: Mystická zkušenost jako zkušenost eschatologická
Irenej z Lyonu: Slávou Boží je živý člověk, životem člověka je patření na Boha
Hildegarda z Bingenu: Duch Boží pozvedá ducha člověka k nazírání děl Božích
Theofil Antiochijský: Blahoslavení čistého srdce, neboť oni budou vidět Boha
Luboš Bližňák: Blahoslavenství jako stupně k dokonalosti člověka
Markéta Romanet: Mystická modlitba v nazíravém mlčení
Bernardin Sienský: Královnou všech ctností je láska
René Laurentin: Temný a zároveň zářivý oblak víry
Tomáš
Akvinský: Blahoslavení chudí duchem ...
Bonaventura: Sestrám o dokonalé lásce Boží
Johannes Ruysbroeck: Kniha dvanácti bekyň
Vilém ze Saint-Thierry: On první miloval nás
František Saleský: Kterak láska zraňuje duši
Johann von Sterngasse: O spočinutí duše
Alfons Maria z Liguori: O lásce ke Kristu
R. P. Lejeune: Nazíravá modlitba
Řehoř z Nyssy: Poznání Boha
Anonym: Vzestup duše
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.