sv. Cyril Alexandrijský, 7.1. 2023
Sv. Cyril Alexandrijský (+444), rozhodný zastánce pravověří v otázce Božího vtělení, ve své následující krátké homilii zdůrazňuje tu pravdu, že sám Bůh se kvůli nám stal dobrovolně chudým, aby nás obohatil právě tím, čeho se nejprve z lásky k nám zřekl.
O promluvě Pavla, biskupa Emesy[1], a o Vtělení Páně
Blažený prorok Izajáš, ohlašující výmluvnost křesťanských učitelů, řekl: „Čerpejte s veselím z pramenů spásy" (Iz 12,3). A my jsme vám právě načerpali vodu ze svatého pramene učitele, který hovořil před námi. Osvícen světlem Ducha Svatého nám vyložil velké a úctyhodné tajemství našeho Spasitele, který nás vykoupil, když jsme v něho uvěřili, a osvobodil nás z neúnosného břemene hříchů. A po snětí pout smrti prohlašujeme tato slova: „Kde je, smrti, tvé vítězství, kde je, podsvětí, tvůj osten?" (Oz 13,14; 1Kor 15,55) Proto Slovo Boží, které bylo na počátku, které je v lůně Otce, skrze které je vše a ve kterém je vše, se pro nás dobrovolně zřeklo všeho[2] a stalo se tělem neboli člověkem (srov. J 1,1.18.3.14; Kol 1,16.18; Flp 2,7). „Ponížil se" kvůli nám a stal se Synem člověka, abychom skrze něho byli obohaceni i my Bohem Otcem (srov. Flp 2,8; 2Kor 8,9). Naučili jsme se totiž říkat v modlitbě: „Otče náš, jenž jsi na nebesích" (Mt 6,9). Proto se Jednorozený stal prvorozeným, abychom - jak jsem již řekl - byli obohaceni Jeho dobry. „Strpěl kříž, nebral ohled na svoji pohanu" (Žid 12,2). Dobrovolně odevzdal své tělo smrti, ne aby s námi, podrobenými smrti, zůstal v područí smrti, ale aby pokořil smrt a spolu se sebou vzkřísil i nás. Vzdávejme proto díky Slovu pro nás vtělenému, nyní i navždy a na věky věků! Amen.
[Cyril Alexandrijský: III. efezská homilie. Z polského vydání (Cyryl Aleksandryjski: Wykład prawdziwiej wiary, W obronie tytułu Bogorodzica, Homilie efezkie, Warzsawa 1980, s. 237-238) přeložil Lukáš Drexler.]
Já jsem vinný kmen, vy jste ratolesti
Jako Otec poslal mne, tak i já posílám vás
Ježíš Kristus dal své tělo za život všech lidí
"Jestliže neodejdu, Zastánce k vám nepřijde"
Kdo se narodil z Ducha, stává se s Ním jedno
Skrze kříž se Kristus stal Králem nad světem
Proč se Bůh vtělil
Emilián Soukup: Bohorodička
CH.-V. Héris: Tajemství Vtělení
Atanáš Alexandrijský O vtělení Slova
Augustin: Proč se Kristus narodil z ženy
Emilián Soukup: Maria prvních křesťanů
Lukáš Drexler: Panna Maria - Matka Boží
Řehoř Naziánský: O podivuhodné výměně
Wincenty Granat: Boží mateřství Panny Marie
Maxim Vyznavač: Bůh na sebe vzal naši přirozenost
Epifanius ze Salaminy: Chvalozpěv o Panně Marii, Bohorodičce
Aelred z Rievaulx: Narodil se tělesně, abychom se my narodili duchovně
Efrém Syrský: Sestoupil z nebe a stal se člověkem, aby tě obdařil svou láskou
Henri-Dominique Simonin: Sv. Cyril Alexandrijský, obhájce Božího mateřství Panny Marie
Pavel Evdokimov: Theotokos archetypem nekněžského charismatu ženy
Hilarius z Poitiers: Vtělení Boha Slova je zárukou naší nesmrtelnosti
Theodor z Mopsuestie: Modlitba Páně je pravidlem našeho života
Pavel Evdokimov: Vtělení Boha je dovršením stvoření člověka
Didymos Alexandrijský (Slepý): Panenské narození Ježíše
Augustin: Výklad Janova evangelia - 1. traktát
Efrém Syrský: Píseň o Nejsvětější Panně
Augustin: Ježíš Kristus je Bůh i člověk
Atanáš Alexandrijský O vtělení Slova
Lev Veliký: Řeč na Narození Páně
[1] Pavel z Emesy byl jedním z účastníků slavného Efezského koncilu (r. 431), na kterém se rozhodovala otázka Božího mateřství Panny Marie, které vrhalo jasné světlo na tajemství vtělení Krista a na jeho osobu. Pozn. překl.
[2] Doslova „vyprázdnilo", což je odkaz na kenozi Krista, o níž píše apoštol Pavel ve svém známém hymnu v Listu Filipským 2,6-11. Pozn. překl.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.