Hans Urs von Balthasar, 27.1. 2023
Ačkoliv mezi stvořením a Stvořitelem stojí obrovská propast vzájemné jinakosti, přesto stvoření neleží mimo Boha, tím spíš, když se v Synu Stvořitel stal člověkem a prostupuje tak postupně celé stvoření svojí božskou přítomností a stvořitelskou mocí, aby stvoření nakonec "usadil" v "lůně Otcově", kde od věčnosti spočívá jednorozený Syn Boha Otce v jednotě jejich společného Ducha, jak naznačuje významný švýcarský teolog Hans Urs von Balthasar (+1988).
Je-li Syn věčným
Slovem
Otce, je svět
ve své totalitě stvořen tímto Slovem (J
1,3), a to nejen instrumentálně, ale v tom smyslu, že Slovo je vzorem světa, a
tedy i jeho cílem. „Skrze něj" znamená také „v něm" a „pro něj" (Kol 1,16). Je třeba hned dodat, že umístění
světa v Synu přímo implikuje jeho umístění v celku Božství.
O světě lze uvažovat jako o daru Otce (jenž je jak Zploditel, tak i Stvořitel)
Synu, neboť Otec chce v Synu jako v Hlavě shrnout všechny věci na nebi
i na zemi (Ef 1,10); Syn tedy přijímá
tento dar - stejně jako přijímá dar Božství - jako příležitost děkovat Otci a
oslavovat Ho. Poté co přivedl svět k jeho naplnění, položí Mu k nohám celé
království,
aby Bůh (Otec) byl všechno ve všem (1Kor
15,24.28); pokud jde o Ducha,
dostává svět od obou: je věčně
vzájemným oslavením Otce a Syna, ale nyní to může uskutečnit ve stvoření a
skrze ně (J 16,13-15).
[Hans Urs von Balthasar: Teodrama. Teologicko-dramatická teorie, II. svazek, II (I), B, 4, b (úryvek). Z anglického vydání: Theo-Drama. Theological Dramatic Theory, II. The Dramatis Personae: Man in God, San Francisco 1990 (orig.: Theodramatik, II. Die Personen des Spiels, I: Der Mensch in Gott, Einsiedeln 1976) přeložil Lukáš Drexler.]
Ježíšova smrt je interpretem jeho života
Počátek kontemplace tkví ne v naší, ale v Boží lásce
Maria, paměť církve 1/3 - Mariino rozjímání
Maria, paměť církve 2/3 - Maria a Letnice
Maria, paměť církve 3/3 - Učitelka církve
Tajemství božské bohaté chudoby
Trojjediné sebezřeknutí Lásky
Řehoř z Nyssy: Prvorozený nového stvoření
Louis Bouyer: Konečným cílem Vtělení je Kristus celý
Pavel Evdokimov: Vtělení Boha je dovršením stvoření člověka
Tertulián: Učiňme člověka k obrazu našemu, k obrazu Syna vtěleného - jednoho z Trojice
Basil Veliký: "... a duch Boží se vznášel nad vodami"
Basil Veliký: Mojžíš, autor zprávy o stvoření
Hilarius z Poitiers: Bůh Otec - Zdroj všeho
Lukáš Drexler: Arte-factum - deo-factum
Mistr Eckhart: O rození Slova Otcem
Josef Blaha: Na počátku bylo světlo
Zrozeni Bohem v bolesti Kříže
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.