Bruno Forte, 27.1. 2023
Je to velký paradox, když v podobě umučeného lidství a skrze ně se vrcholným způsobem zjevuje krása Božství, která se udílí člověku na způsob daru, jak píše významný italský teolog a arcibiskup Bruno Forte (*1949). Ale je to krása, která spasí svět.
Krása je událostí daru: v ní se Celek zjevuje v části a Nekonečno se umenšuje do toho, co je minimální. To se děje buď prostřednictvím proporcí části, v souladu s klasickou ideou, že forma může reprodukovat „nebeskou mnohost" a v části tak představovat nebeskou harmonii - (formosus, je krásou!) -, nebo prostřednictvím nádhery, díky které se Celek skví v části na způsob vtažení a uchvácení, skrze ránu a dar lásky - (speciosus, krása je nádherná!). Tady se řecká duše setkává s křesťanskou novostí. Zde křesťanství přijímá a zrazuje Athény, neboť když samo usiluje nazírat Celek v části, vyznává, že událost krásy se jednou provždy udála v zahradě vně hradeb Jeruzaléma. Na skále Kalvárie se tyčí Kříž Krásy: Slovo se vyslovuje v tomto světě na způsob své největší kenoze neboli takového „umenšení se", díky kterému se (v nicotě zavalené nekonečnou velikostí) nechalo pojmout tím, co je užasle malé, aby věčná nádhera mohla prostoupit noc světa. Tato „extáze Božství" je zároveň nejvyšší možnou vyzvou k „extázi světa", k tomu, aby „překročil" práh směrem k strhujícímu tajemství krásy, která zachraňuje. Přístup k tomuto tajemství umožnila kenoze lásky Slova, přicházejícího v těle Boha. Ukřižovaný Bůh je kenozí a nádherou věčnosti v čase, Božím Celkem v části lidské formy (srov. Flp 2,6n), zjevením krásy, která zachraňuje.
[Bruno Forte: Podstata křesťanství, 15. kap. „Smrtelná, spásná krása", část „Krása jako kenoze a jako nádhera" (úryvek). Z polského vydání: Istota chrześcijaństwa, Lublin 2007 (orig. Lʼessenza del cristianesimo, Milano 2002), s. 157, přeložil Lukáš Drexler.]
Chvála Kříže
Bonaventura: Pod křížem
Jacopone da Todi: Kříž Páně
Láska plodí milovaného i milujícího
Vladimír Losskij: Velikost Kristova kříže
Pavel Evdokimov: Láska podle míry Boha
Dariusz Kowalczyk: Kenoze Ducha Svatého
Tomáš Akvinský: Proč Kristus zemřel na kříži
Origenes: Velikost Boha se zjevila v jeho umenšení
Efrém Syrský: Kristův kříž, záchrana lidského pokolení
František Saleský: Hora Kalvárie je pravou univerzitou lásky
Cyril Alexandrijský: Ježíš Kristus dal své tělo za život všech lidí
Cyril Alexandrijský: Skrze kříž se Kristus stal Králem nad světem
Lev Veliký: Kristův Kříž - zdroj veškerého požehnání a příčina všech milostí
Přechod od Starého Zákona k Novému je přechodem od těla k Duchu
Hans Urs von Balthasar: Ježíšova smrt je interpretem jeho života
Wincenty Myszor: Symbolika kříže podle sv. Ireneje z Lyonu
Hans Urs von Balthasar: Tajemství božské bohaté chudoby
Absconditus: Bůh nemůže mlčet, neboť je odvěké Slovo
Wacław Hryniewicz: V kříži je příslib nové budoucnosti
Růžena z Limy: Kříž - jediné pravé schodiště do ráje
Theodor Studita: Vzácný a životodárný Kristův kříž
Ondřej Krétský: Kříž je slávou i povýšením Krista
Emilián Soukup: Kříž je spojením nebe se zemím
Ambrož Milánský: Kříž Kristův nám navrací ráj
Jan Zlatoústý: Kříž je světlem celého světa
Elisabeth Leseur: Per Crucem ad Lucem
Jean Galot: Dar Syna je Darem Otce
Zrozeni Bohem v bolesti Kříže
Kdo jsi, Bože?
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.