sv. Cyril Alexandrijský, 24.3. 2023
Ač je Králem, protože je Bůh, vydobyl si svoji královskou pravomoc a krásu i svým utrpením a ponížením, když se pro nás a pro naši spásu stal člověkem, aby nás svým utrpením vykoupil, jak o tom píše velký starokřesťanský teolog sv. Cyril Alexandrijský (+444). Dobrovolně se stal nanejvýš bezmocným, aby tím projevil svoji největší moc, moc lásky, kterou je Bůh sám.
„Když jej odváděli, zastavili nějakého Šimona z Kyrény, který šel z pole, a vložili na něho kříž, aby jej nesl za Ježíšem."
Lukášovo evangelium, 23, 26
Vykupitel byl tedy veden ke svému spasitelnému umučení, ale jeho kříž, jak je řečeno, položili na Šimona Kyrénského. Jiný svatý evangelista nám však říká, že dřevo nesl sám Pán (srov. J 19, 17): a nutně je pravdivé jak jedno, tak druhé. Neboť Spasitel skutečně nesl kříž, avšak uprostřed cesty je snad potkal Kyrénský, kterého se chopili a přinutili jej nést kříž místo něj. Avšak pro to, že Kristus, Spasitel všech, má nést kříž, je důležitý důvod: neboť Izaiášovým hlasem je o něm řečeno, že „Dítě se nám narodilo, Syn je nám dán, jehož vláda spočívá na jeho ramenou" (Iz 9, 6). Neboť jeho vládou byl kříž, skrze nějž se stal Králem nad světem, je-li pravdou, že „se stal poslušným Otci až k smrti, a to k smrti na kříži: proto ho také Bůh velmi vyvýšil a dal mu jméno nad každé jméno, aby se před jménem Ježíše Krista sklonilo každé koleno - na nebi, nad zemi i pod zemí, a aby každý jazyk vyznal, že Ježíš Kristus je Pán ke slávě Boha Otce" (Flp 2, 8-11).
[Cyril Alexandrijský: Komentář k Lukášovu evangeliu, 152. promluva. Z anglického znění (Cyril of Alexandria: A Commentary upon The Gospel According to S. Luke, II, Oxford 1859, s. 715-716) přeložil Lukáš Drexler.]
Já jsem vinný kmen, vy jste ratolesti
Jako Otec poslal mne, tak i já posílám vás
Jednorozený se stal prvorozeným, aby nás obohatil Bohem Otcem
Kdo se narodil z Ducha, stává se s Ním jedno
"Jestliže neodejdu, Zastánce k vám nepřijde"
Ježíš Kristus dal své tělo za život všech lidí
Chvála Kříže
Jacopone da Todi: Kříž Páně
Vladimír Losskij: Velikost Kristova kříže
Pavel Evdokimov: Láska podle míry Boha
Tomáš Špidlík: Tajemství kříže z hlediska teologie
Jan Damašský: Drahocenné a úcty hodné dřevo Kříže
Efrém Syrský: Kristův kříž, záchrana lidského pokolení
Bruno Forte: Ukřižovaný Bůh je zjevením krásy, která zachraňuje
Přechod od Starého Zákona k Novému je přechodem od těla k Duchu
Henri-Dominique Simonin: Sv. Cyril Alexandrijský, obhájce Božího mateřství Panny Marie
Lev Veliký: Kristův Kříž - zdroj veškerého požehnání a příčina všech milostí
Ludvík Maria Grignion z Montfortu: Okružní list přátelům Kříže 1
Wincenty Myszor: Symbolika kříže podle sv. Ireneje z Lyonu
Tomáš Kempenský: O malém počtu milovníků Ježíšova kříže
Tomáš Kempenský: O rozjímání nad Kristovým utrpením
Wacław Hryniewicz: V kříži je příslib nové budoucnosti
Růžena z Limy: Kříž - jediné pravé schodiště do ráje
Tomáš Kempenský: O královské cestě svatého kříže
Origenes: Velikost Boha se zjevila v jeho umenšení
Theodor Studita: Vzácný a životodárný Kristův kříž
Markéta Marie Alacoque: Chtěla jsem jen a jen kříž
Ondřej Krétský: Kříž je slávou i povýšením Krista
Emilián Soukup: Kříž je spojením nebe se zemím
Ambrož Milánský: Kříž Kristův nám navrací ráj
Vladimír Losskij: Obraz Boha a obraz sluhu
Jan Zlatoústý: Kříž je světlem celého světa
Irenej z Lyonu: Kristus je králem všech lidí
Elisabeth Leseur: Per Crucem ad Lucem
Kateřina Sienská: Nepřátelé Kříže
Silvestr Maria Braito: Kristus Král
Silvestr Maria Braito: Cesta kříže
Jindřich Suso: Před ukřižováním
Silvestr Braito: Kříž nad vodou
Zrozeni Bohem v bolesti Kříže
Kristus Král
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.