Vladimír Losskij, 2.4. 2023
"Není možné oslavovat triumf vtěleného Boha, jeho vítězství nad smrtí - nejzazší mezí naší porušenosti -, aniž bychom současně nevyznávali velikost Kristova kříže, poslední stupeň svobodného vyčerpání (kenoze) Božího Syna," uvádí známý pravoslavný teolog Vladimír Losskij (+1958) do tajemství paradoxu ponížení Božího Syna k dosažení "vítězství skrze porážku, slávy skrze ponížení, života skrze smrt".
Slovo o kříži je bláznovstvím těm, kdo hynou, avšak těm, kdo jsou zachraňováni, je mocí Boží (1Kor 1,18). Není možné oslavovat triumf vtěleného Boha, jeho vítězství nad smrtí - nejzazší mezí naší porušenosti -, aniž bychom současně nevyznávali velikost Kristova kříže, poslední stupeň svobodného vyčerpání (kenoze) Syna Božího, poslušného Otci až k smrti, a to k smrti na kříži (Flp 2,8). Neboť „abychom mohli žít, bylo nutné, aby se Bůh stal člověkem a zemřel."[1] Vtělení Boha se tedy uskutečnilo proto, aby se věčné Slovo stalo smrtelným,[2] a sám Kristus říká, že právě pro tuto hodinu přišel (J 12,27). Ale tato hodina Pána, který přišel kvůli naší spáse, je také hodinou jeho nepřátel, moci temnoty (Lk 22,53).[3] Kristovo skutečné vítězství totiž spočívalo v jeho zdánlivé porážce: pouze smrtí zrušil moc smrti. To je „pokušení" a „šílenství" kříže, šílenství, bez něhož zůstává Boží moudrost navždy nepochopitelná pro mocné tohoto věku (1Kor 2,8). Kříž je tedy konkrétním vyjádřením křesťanského tajemství - vítězství skrze porážku, sláva skrze ponížení, život skrze smrt. Je to symbol všemohoucnosti Boha, který se chtěl stát člověkem a zemřít smrtí nevolníka, aby zachránil své stvoření. Kříž, který je znamením Kristovy královské moci („Proto jej nazývám králem, neboť jej vidím ukřižovaného - králi přísluší zemřít za své poddané," říká svatý Jan Zlatoústý[4]), je zároveň znamením vykoupení, neboť obsahuje tajemství trojiční lásky k padlému lidstvu: „Láska Otcova je křižující, láska Syna je ukřižovaná, láska Ducha triumfující mocí kříže."[5]
[Vladimir Losskij - Leonid Alexandrovič Uspenskij: Význam ikon, kap. „Hlavní svátky", ikona „Kříž". Z ruského vydání (Лосский, В. - Успенский, Л. А.: Смысл икон, Москва 2014 /orig.: Le Sens des icônes, 1947/) přeložil Lukáš Drexler.]
Chvála Kříže
Bonaventura: Pod křížem
Jacopone da Todi: Kříž Páně
Pavel Evdokimov: Láska podle míry Boha
Tomáš Akvinský: Proč Kristus zemřel na kříži
Tomáš Špidlík: Tajemství kříže z hlediska teologie
Bratr Roger, Matka Tereza: Pán Ježíš umírá na kříži
Jan Damašský: Drahocenné a úcty hodné dřevo Kříže
Efrém Syrský: Kristův kříž, záchrana lidského pokolení
Ambrož Milánský: Kristus smířil svou krví svět s Bohem
Cyril Alexandrijský: Ježíš Kristus dal své tělo za život všech lidí
Bruno Forte: Ukřižovaný Bůh je zjevením krásy, která zachraňuje
Lev Veliký: Kristův Kříž - zdroj veškerého požehnání a příčina všech milostí
Cyril Alexandrijský: Skrze kříž se Kristus stal Králem nad světem
Ludvík Maria Grignion z Montfortu: Okružní list přátelům Kříže 1
František Saleský: Hora Kalvárie je pravou univerzitou lásky
Wincenty Myszor: Symbolika kříže podle sv. Ireneje z Lyonu
Hans Urs von Balthasar: Tajemství božské bohaté chudoby
Wacław Hryniewicz: V kříži je příslib nové budoucnosti
Klement Alexandrijský: Pán se sklonil, člověk povstal
Růžena z Limy: Kříž - jediné pravé schodiště do ráje
Origenes: Velikost Boha se zjevila v jeho umenšení
Theodor Studita: Vzácný a životodárný Kristův kříž
Ondřej Krétský: Kříž je slávou i povýšením Krista
Emilián Soukup: Kříž je spojením nebe se zemím
Wacław Hryniewicz: Bůh živý je Bohem milujícím
Ambrož Milánský: Kříž Kristův nám navrací ráj
Jan Zlatoústý: Kříž je světlem celého světa
Vladimír Losskij: Obraz Boha a obraz sluhu
Elisabeth Leseur: Per Crucem ad Lucem
Silvestr Braito: Kříž nad vodou
Zrozeni Bohem v bolesti Kříže
Kdo jsi, Bože?
Kristus Král
1] Řehoř Naziánský: Promluva XLV. Na svatou Paschu, 28; in: PG, XXXVI, 661C.
[2] Viz: Atanáš Alexandrijský: O vtělení, 20; in: PG, XXV, 132BC.
[3] O hodině Pánově viz: Bouyer, L.: Le Mystère pascal, Paris 1945, s. 71-78.
[4] Jan Zlatoústý: O kříži a lupiči, II. hom., 3; in: PG, XLIX, 413.
[5] Филарет (Дроздов): „Слово 11-е, на Великий Пяток 1816 г.", in: Слова и речи, 1873, s. 20.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.